• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4488 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۲ مهر

اراك و تهران، معين شهرداري مهران در ارايه خدمات به راهپيمايان اربعين هستند

شهردار مهران: بايد اين شهر بيشتر تقويت شود

گروه اجتماعي

مهران يكي از 4 نقطه‌اي است كه مقر تردد زايران ايراني به عراق در ايام راهپيمايي اربعين است؛ شهري كوچك در منتهي‌اليه جنوب استان كم‌برخوردار ايلام كه هر ساله ميزبان صدها هزار نفر از شهروندان ايراني است كه از اقصي نقاط كشور عازم زيارت ميعادگاه اهل بيت مي‌شوند. براي درك اهميت اين حضور كافي است، نگاهي داشته باشيم به آمار ورودي مسافران اربعين در سال 98.

به گفته قاسم سليماني‌دشتكي استاندار ايلام، امسال به طور متوسط در هر دقيقه بيش از 133 نفر از مرز مهران عبور كرده‌اند كه در نوع خود ركورد عظيمي محسوب مي‌شود. اما گذشته از روند ورود و خروج و رسيدگي به نيازهاي اين خيل عظيم عزاداران، حضور اين حجم از زايران هموطن مي‌تواند باعث رونق و توسعه هر شهر و دياري شود، چراكه از سويي حضور اين ‌همه زاير و مسافر، نيازهاي عمراني و زيرساختي ويژه‌اي را مي‌طلبد كه بايد با كمك نهادهاي بالادستي تامين و آماده شود. به بياني بودجه‌هاي خاصي براي آماده‌سازي زيرساختي اين شهرها و مسيرهاي منتهي به آن تخصيص پيدا مي‌كند و همه سازمان‌ها بسيج مي‌شوند تا اين شهرها را براي پذيرايي از مسافران اربعين آماده كنند. مهران نيز از اين قاعده مستثنا نيست. انتظار مي‌رود كه اين شهر كوچك و محروم مرزي به بركت اربعين رونقي مضاعف گرفته باشد و آباداني را تجربه كند. اما اينكه اين امر تا چه حد محقق شده، سوالي است كه «حجت‌الله نصيري‌پور» شهردار مهران در گفت‌وگو با «اعتماد» به آن پاسخ داده است. از دستاودرهاي اربعين تا لزوم توجه بيشتر به مهران در تمام طول سال و نه فقط در اين ايام.

 

مهران با وجود موقعيت سوق‌الجيشي آن و مرز مشتركي كه با عراق دارد هر ساله ميزبان صدها هزار زاير عاشق حسيني است كه براي اربعين راهي عراق مي‌شوند. مسلما بايد هر سال شهرداري مهران تدابير ويژه‌اي را براي پذيرايي از اين خيل عظيم عزاداران اتخاذ ‌كند تا شهر آماده اين رخداد جهاني شود. امسال مديريت شهري براي آماده شدن مهران چه اقداماتي را انجام داده است؟

همان طور كه گفتيد؛ هر سال و با نزديك شدن اربعين، شهرداري مهران با همكاري شهرداري‌هاي ديگر شهرهاي كشور برنامه‌هاي متنوعي را براي آماده شدن شهر آغاز مي‌كند. امسال هم با كمك شهرداري اراك كه از سوي ستاد اربعين به عنوان شهرداري معين انتخاب شده، تلاش كرديم تا در بخش‌هاي مختلف، شهر را براي پذيرايي از زايران آماده كنيم. به عنوان مثال پاركينگ بزرگ اربعين با ظرفيت بيش از 40 هزار خودرو را آماده كرده‌ايم كه مجهز به امكانات رفاهي مانند 120 چشمه سرويس بهداشتي، آب‌سردكن، روشنايي كافي و... است. همچنين در پاركينگ بركت 2 سوله بزرگ با ظرفيت پذيرش بيش از هزار زاير آماده شده كه يكي براي اسكان بانوان و يكي براي اسكان آقايان است. اين سوله‌ها نيز به تجهيزات اوليه لازم مثل موكت، پتو و... مجهز است و در مقابل آن نيز چندين ايستگاه صلواتي احداث شده است. در كنار اين اقدامات بيش از 100 چشمه سرويس بهداشتي و 30 حمام صحرايي نيز در همان محل احداث شده تا زايران در مورد مسائل بهداشتي خود مشكلي نداشته باشند.

و براي پاكسازي شهر چطور؟ چند نفر پاكبان، مهران را در اين ايام رفت و روب مي‌كنند؟

علاوه بر نيروهاي شهرداري مهران بيش از 700 پاكبان هم از شهر اراك به ما در پاكسازي شهر كمك مي‌كنند.

‌از اين اقدامات كه بگذريم، فكر مي‌كنم اقدامات صورت گرفته براي شهر، بركاتي را نيز براي مهران داشته و باعث آباداني آن شده باشد، درست است؟

بستگي دارد از چه منظري به مساله نگاه كنيد. خب مسلما فرصت خدمتگزاري اين درياي عظيم از زوار اربعين براي مردم و شهر مهران افتخاري بزرگ محسوب مي‌شود. علاوه بر اين فعاليت‌هاي عمراني كه براي شهر انجام مي‌شود هم مي‌تواند به آباداني شهر كمك كند. مثلا امسال حدود 12 هزار مترمربع آسفالت در مسير منتهي به پل زاير ريخته شده كه قابل تامل است. يا مسيرهاي منتهي به مهران به بركت حضور هموطنان عزادار كاملا بازسازي شده است. مثلا جاده ايلام به مهران كه به دليل وضعيت نامناسب آن هر ساله تصادف‌هاي زيادي را موجب مي‌شد از چند سال قبل بازسازي و عريض شد و امروز به يكي از جاده‌هاي خوب استان بدل شده است. يا كمربند شرقي آن 3- 2 سال قبل به بهره‌برداري رسيد كه نقش مهمي در جابه‌جايي خودروها و كنترل ترافيك اربعين دارد. ضمن آنكه امسال هم كمربند غربي مهران با طول 13 كيلومتر افتتاح شده كه از ورودي مهران مستقيما به مرز مي‌رود.

از سويي به هر حال، حضور اين همه انسان و مسوولان و مديران مختلف در اين شهر هم مي‌تواند، فرصتي براي شناخت و توجه بيشتر به آن باشد كما اينكه در طول سال‌هاي گذشته نيز اينچنين بوده است ولي در عين حال شهر مهران به خاطر نداشتن زيرساخت‌هاي مناسب با مشكلاتي هم روبه‌روست. مثلا بخش زيادي از فضاي سبز آن از بين مي‌رود يا جداول و سنگفرش‌هاي آن به خاطر تردد اين همه خودرو آسيب مي‌بيند و بايد دوباره بازسازي شود.

خب مشكل كجاست؟ مگر به گفته خود شما شهرداري‌هاي ديگر شهرها به كمك شهرداري مهران نمي‌آيند؟

چرا، ولي اين فقط مختص به اربعين است. مثلا شهرداري اراك موظف است در مورد مسائل شهري به ما كمك كند يا شهرداري تهران مسوول رسيدگي به امور زايران در نقطه صفر مرزي است ولي بعد از اربعين باز ما مي‌مانيم و شهري كه نيازهاي بسياري دارد. ببينيد شهرداري مهران از لحاظ رتبه‌اي، درجه 6 در شهرداري‌ها را دارد، خب مسلم است كه امكاناتش هم در حد همين شهرداري است. حرف من اين است كه بايد شهرداري چنين شهري تقويت شود تا بتواند زيرساخت‌هاي لازم را براي پذيرايي از رخداد جهاني اربعين كه هر ساله نيز تكرار مي‌شود، فراهم كند. اين هم نيازمند توجه مديران بالادستي و ارشد به اين بخش است.

الان جمعيت شهر مهران چقدر است؟

حدود 17 هزار نفر.

و هر ساله اين شهر كوچك پذيراي چه تعداد زاير است؟

بستگي دارد. مثلا روز شنبه و يكشنبه به ترتيب 300 و 240 هزار زاير از طريق مرز مهران وارد خاك عراق شده‌اند ضمن آنكه به طور متوسط حدود 50 هزار نفر هم از همين طريق به كشور برگشته‌اند. براي همين معتقديم براي آنكه مهران بتواند ميزبان خوبي براي هموطنان عزادارمان باشد بايد بنيه عمراني و زيرساختي آن تقويت شود. بايد يك نگاه ويژه به توسعه اين شهر مرزي شود تا هر ساله با مشكلات ريز و درشتي در ايام اربعين مواجه نشويم. چون به هر حال اين رخداد هر ساله تكرار مي‌شود پس چرا نبايد براي سال بعد از همين الان آماده باشيم؟


شهرداري اراك موظف است در مورد مسائل شهري به ما كمك كند يا شهرداري تهران مسوول رسيدگي به امور زايران در نقطه صفر مرزي است ولي بعد از اربعين باز ما مي‌مانيم و شهري كه نيازهاي بسياري دارد. ببينيد شهرداري مهران از لحاظ رتبه‌اي، درجه 6 در شهرداري‌ها را دارد، خب مسلم است كه امكاناتش هم در حد همين شهرداري است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون