• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4493 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۹ مهر

سلامت

احتمال شيوع بيماري «تب دنگي» در كشور

محمدمهدي گويا، رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، از احتمال شيوع بيماري تب دنگي در آينده نزديك خبر داد. به گزارش ايلنا، محمدمهدي گويا با بيان اينكه يك تيم كارشناسي براي كنترل بيماري‌هاي قابل انتقال از پشه به انسان تشكيل شده، گفت: «با توجه به اينكه بهترين مكان براي رشد و تكثير پشه ناقل تب دنگي، در لاستيك خودروهاست، با تجمع روزافزون و بيش از حد لاستيك‌هاي فرسوده، بستر براي شيوع و همه‌گيري اين بيماري‌ها نيز فراهم است. مناطق ساحلي جنوب، شمال و شمال غرب كشور از استان‌هاي در معرض خطر آلوده شدن به اين بيماري است و تغييرات آب و هوايي در كشور هم يكي از عوامل زمينه‌ساز گسترش برخي بيماري‌هاي قابل انتقال از طريق حشرات به انسان است. برخي كشورهاي همسايه از جمله كشورهاي حاشيه خليج‌فارس، به‌ شدت درگير بيماري دنگي هستند ولي خوشبختانه در كشور ما تاكنون مواردي از اين بيماري گزارش نشده اما اگر از نظر بهداشت محيط، امكانات كافي؛ به خصوص در بحث جمع‌آوري فاضلاب و زباله در شهرها وجود نداشته باشد، ممكن است تبديل به كانوني براي شيوع بيماري شوند.»

كاهش نقدينگي در داروخانه‌ها

علي فاطمي، نايب‌رييس انجمن داروسازان ايران با هشدار نسبت به كاهش شديد نقدينگي در داروخانه‌ها به ايسنا گفت: «اقتصاد داروخانه‌ها به ‌شدت دچار بحران شده چون وضعيت پرداخت‌ سازمان‌هاي بيمه‌گر نسبت به سال گذشته بدتر شده است و اين موضوع داروخانه‌ها را به ‌شدت تحت فشار قرار مي‌دهد. داروخانه‌ها، چهار ماه از مطالبات سال گذشته خود- آذر تا اسفند 97- را از سازمان بيمه سلامت دريافت نكرده‌اند و بيمه تامين اجتماعي هم حدود هفت ماه تاخير در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها دارد و مديران‌ هر دو سازمان بيمه‌گر، افق خوبي را براي‌مان ترسيم نمي‌كنند. بايد پرسيد كدام كارمندي مي‌تواند يك سال حقوقش را از كارفرمايش دريافت نكند، اما باز هم ادامه حيات دهد.»

 

پيش‌بيني بدهي ۱۵ هزار ميليارد توماني بيمه سلامت در سال ۹۸

مديرعامل سازمان بيمه سلامت گفت: «پيش‌بيني مي‌كرديم در سال ۹۸ با ۱۵ هزار ميليارد تومان بدهي مواجه شويم چون مصارف اين سازمان طي ۵ سال حدود ۱۲۰ درصد نسبت به منابع پيشي گرفته بود. هدفمند كردن يارانه بيمه درمان رايگان به سمت گروه‌هاي نيازمند، از جمله اقدامات در راستاي مديريت هزينه‌ها بوده و با ارزيابي وسيع ۳۴ ميليون نفر بيمه‌شده رايگان و محدوديت مراجعه بيمه‌شدگان رايگان به بخش خصوصي، ۴۴ درصد از بار مراجعات به بخش دولتي و ۲۲ درصد هزينه‌ها كاهش يافت.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون