• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4494 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۰ مهر

تعرفه‌هاي واقعي خدمات پزشكي ۲ هفته آينده به دولت اعلام مي‌شود

رييس كل سازمان نظام پزشكي گفت: «ميزان واقعي تعرفه‌هاي خدمات تشخيصي و درماني پزشكي بخش خصوصي تا دو هفته آينده تعيين و به عنوان مبنا براي تعرفه‌گذاري اين خدمات در سال ۹۹ به شوراي عالي بيمه و دولت ارسال مي‌شود.»

محمدرضا ظفرقندي روز دوشنبه در گفت‌وگو با ايرنا افزود: «تعيين تعرفه‌هاي خدمات پزشكي با همكاري كارشناسان اقتصادي و با فرمول‌هاي علمي در سازمان نظام پزشكي در حال انجام است و وقتي تعرفه‌هاي واقعي تعيين شود، به عنوان مبنا به شوراي عالي بيمه و دولت ارايه مي‌شود. اين كار كارشناسي مراحل آخر را طي مي‌كند و تا دو هفته آينده تمام مي‌شود اما مساله‌اي كه براي جامعه پزشكي مهم است اين است كه چقدر از اين تعرفه‌هاي واقعي در دولت تصويب مي‌شود.‌ گرچه در گذشته نيز كار كارشناسي براي تعيين نرخ واقعي خدمات پزشكي انجام شده اما با توجه به تغييرات اقتصادي، اين تعرفه‌ها نياز به به‌روزرساني دارند و به همين علت تيمي را براي اين كار در سازمان نظام‌پزشكي تشكيل داديم.

وزارت بهداشت هم كاملا در جريان است كه تعرفه‌ها و هزينه‌هاي واقعي استخراج شود، بر اين اساس قاعدتا سرانه سلامت و سرانه بيمه‌ها و سهمي كه بيمه‌ها بايد براي سلامت پرداخت كنند و ويزيت واقعي يعني تعرفه مطب واقعي و همه اينها استخراج مي‌شود.

البته مي‌دانيم كه به علت محدوديت منابع سازمان‌هاي بيمه گر، تعرفه‌هاي مورد نظر سازمان نظام پزشكي در شوراي عالي بيمه بطور كامل تصويب نمي‌شود اما با تعيين تعرفه‌هاي واقعي و قيمت تمام شده خدمات پزشكي دو هدف را دنبال مي‌كنيم؛ وقتي تعرفه‌هاي واقعي وجود داشته باشد، دست شوراي عالي بيمه و سازمان برنامه و بودجه باز است كه به اين سمت حركت كند و در واقع مبنا ايجاد مي‌شود، دوم اينكه در موارد زيادي با اين مساله مواجه هستيم كه رسانه‌ها و افكار عمومي تمايل دارند بدانند كه چه فاصله‌اي بين تعرفه‌هاي واقعي خدمات پزشكي و قيمتي كه اعمال مي‌شود، وجود دارد و اگر اين ميزان شفاف نباشد و مردم مطلع نباشند مشكلاتي ايجاد مي‌كند.

مشخص نبودن فاصله تعرفه‌هاي واقعي پزشكي با هزينه‌هايي كه اعمال مي‌شود، در سال‌هاي اخير موجب هجمه‌هايي عليه جامعه پزشكي شده و با تعيين قيمت واقعي اين خدمات حداقل معلوم مي‌شود كه پزشكان براي سلامت مردم يارانه مي‌پردازند. درست مثل قيمت بنزين كه دولت اعلام مي‌كند قيمت واقعي آن مثلا پنج هزار تومان است و الان هزار تومان از مردم گرفته مي‌شود.»

تعرفه هاي پزشكي طي سال هاي اخير به يك مناقشه جدي براي جامعه پزشكي ، مردم و نظام سلامت تبديل شده است. در حالي كه بار اصلي تامين سهم دولت از تعرفه هاي درمان بر دوش سازمان هاي بيمه گر است، هر سال نمايندگان سازمان هاي بيمه گر در شوراي عالي بيمه تلاش كنند ارقام پيشنهادي وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي را تا حداكثر ممكن كاهش داده و به توان اعتباري خود نزديك كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون