• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4495 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱ آبان

پايان پرونده پرواز تهران-ياسوج

خلبان مقصر نيست

29 بهمن ‌ماه 96 ساعت 8 صبح بود كه هواپيماي اي‌تي‌آر ۷۲ شركت هواپيمايي آسمان فرودگاه تهران را به مقصد ياسوج ترك كرد؛ پروازي كه هيچ‌گاه به مقصد نرسيد و برخوردش با قله دنا، پايان زندگي تمامي 66 سرنشين اين هواپيما را رقم زد. در آن مقطع از يك‌سو معضل پيدا كردن لاشه هواپيما و ازسوي ديگر خانواده‌هاي داغداري كه منتظر اجساد عزيزان‌شان بودند، اين سانحه را تبديل به يك بحران كرد. اما اين تنها مشكل نبود و مشكل بزرگ‌تر علت بروز اين حادثه بود. از همان زمان، صحبت‌هايي ضد و نقيض درباره مقصر پرونده و اينكه تقصير همچون اغلب موارد مشابه با خلبان است يا احيانا شركت هواپيمايي مطرح شد. ابهاماتي كه باعث شد بعضي از ايرادهاي فني هواپيما و شرايط بد جوي سخن بگويند و حال آنكه عده‌اي نيز نظرات‌شان را پيرامون مقصر بودن خلبان طرح مي‌كردند. نزديك به 2 سال از آن واقعه مي‌گذرد و پس از گذشت 19 ماه از اين سانحه دادگاه بدوي تكليف پرونده سانحه هوايي تهران-ياسوج را مشخص كرد. حالا ديگر همه مي‌دانند كه مقصر شركت هواپيمايي آسمان بوده و نه خلبان.

از آنجا كه پيگيري اين حادثه هواپيمايي در همان مقطع به كميسيون اصل 90 سپرده شد، روز گذشته بهرام پارسايي، سخنگوي اين كميسيون از چند و چون اين پرونده خبر مي‌دهد. او به ايسنا مي‌گويد: «پس از سقوط اين هواپيما در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ اين پرونده به كميسيون اصل ۹۰ ارجاع شد و ما با گرفتن مشاوره، تحقيقات و اطلاعاتي كه از ساير پرونده‌هاي سوانح هوايي
به دست آورديم بررسي خود را در اين باره آغاز كرديم و البته نگراني‌هايي از انحراف در مسير گزارش داشتيم، زيرا بخش عمده‌اي از پرونده‌هاي سقوط هواپيما بلاتكليف است يا آنهايي كه تعيين تكليف شده خلبان در آن مقصر است.» او با بيان اينكه هدف كميسيون اصل ۹۰ نظارت بر طرز كار 3 قوه است و هرگز به دنبال مچ‌گيري و مسائل حاشيه‌اي نبوديم، مي‌گويد: «يكي از ايراداتي كه از نظر كميسيون اصل ۹۰ وارد است، اين است كه كميته بررسي سوانح هوايي كميته مستقلي نيست و براساس يك بخشنامه نادرست رييس سازمان هواپيمايي حكم رياست اين كميته را امضا مي‌كند در حالي كه اين كميته قرار است عملكرد سازمان هواپيمايي را مورد بررسي قرار دهد.»

پارسايي سرعت عمل در تهيه گزارش سقوط هواپيماي تهران-ياسوج ازسوي كميته بررسي سوانح هوايي را ازجمله مباحث شائبه‌برانگيز اين پرونده مي‌داند و مي‌گويد: «كميسيون اصل ۹۰ جلساتي را با مسوولان از شخص وزير تا روساي سازمان‌ها، كميته بررسي سانحه، خلبانان و كارشناسان متعدد داشته و به علت تعلل سازمان هواپيمايي در همكاري با كميسيون مدير اين سازمان به قوه قضاييه معرفي شد كه طبق قانون به‌خاطر عدم پاسخگويي به كميسيون اصل ۹۰ به انفصال از خدمات دولتي و 6 ماه زندان با حكم دادگاه بدوي محكوم شده است.» او با بيان اينكه كميته بررسي سانحه به‌دنبال مقصر نشان دادن خلبان هواپيماي تهران-ياسوج بوده، مي‌گويد: «داشته‌هاي ما خلاف اين را ثابت مي‌كرد و بر همين اساس ما در برابر فضاسازي‌ها ايستادگي كرديم. اين پرونده ابتدا در اصفهان كه محل سقوط هواپيما بود مفتوح شد ولي بعد از آن به شعبه‌اي در تهران منتقل شد. ما طبق وظيفه ذاتي خود به اتفاق رييس كميسيون اصل ۹۰ با قاضي پرونده جلسه گذاشتيم و در محل شعبه رسيدگي‌كننده اطلاعات و مستنداتي را به قاضي ارايه داديم. با وجود لابي‌هاي پيدا و پنهان و ايستادگي قاضي و اشراف ايشان به پرونده و گرفتن مشاورين خبره خوشبختانه نتيجه قضايي هم در همين راستا بود كه يخ‌زدگي را علت سقوط دانستند و سازمان هواپيمايي، شركت فرودگاه‌ها و شركت آسمان را مقصر مي‌دانند.» سخنگوي كميسيون اصل ۹۰ با بيان اينكه ايران يكي از سانحه‌خيزترين كشورها در حوادث هوايي است، گفت: «يكي از پيشنهادهاي ما در كميسيون اصل ۹۰ تغيير نحوه انتخاب كميته رسيدگي به سوانح هوايي است. همچنين براساس گزارش كميسيون يكي از مواردي كه يخ‌زدگي هواپيما را ثابت مي‌كند، اين است كه سقوط‌هاي قبلي هواپيمايي ‌اي‌تي‌آر علتش‌ يخ‌زدگي بوده و اساسا باتوجه به شرايط جوي نبايد اجازه پرواز داده مي‌شد. اين داده‌ها و مستندات حاكي از اين است كه خلبان مقصر نبوده و اين براي اولين‌بار است كه خلبان مقصر اعلام نشده است.» البته پارسايي از نامه‌ خود به رييس قوه قضاييه براي اصلاح بررسي پرونده‌هاي سوانح هوايي نيز خبر داده و گفته است كه رسيدگي درست به يك سانحه هوايي، رويه‌اي غلط را در كشور اصلاح مي‌كند و ايمني پرواز را نيز افزايش مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون