• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4495 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱ آبان

جنجال رسانه‌اي بر سر انتخاب رييس سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران

بازنشسته؟ نجومي‌بگير؟ يا حاشيه؟!

گروه اجتماعي| بحث درباره انتصاب حجت‌الاسلام، ميثم امرودي معاون اسبق فرهنگي- اجتماعي شهرداري تهران به سمت رييس سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران در حالي به يكي از موضوعات خبري تبديل شده است كه شهردار پايتخت كمترين نقش را در انتخاب اين شخصيت حقوقي دارد. ازآنجا كه اين نهاد يك مجموعه هيات امنايي است عملا اين هيات امنا هستند كه رييس را انتخاب و پيشنهاد مي‌كنند و معمولا شهردار فقط امضا‌كننده حكم اوست. اين اتفاقات درحالي در خبرها پيگيري مي‌شود كه مي‌توان گفت بي‌شك سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران يكي از پرحاشيه‌ترين سازمان‌هاي فرهنگي كشور است؛ سازماني كه در سال 1375 و با تلاش‌هاي منصور واعظي كه در آن زمان مسووليت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران را بر عهده داشت و البته با دستور مقام معظم رهبري، تاسيس شد و خود او نيز به عنوان نخستين رييس سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران آغاز به كار كرد. اين سازمان اما هيات امنايي دارد كه شايد كمتر سازماني دركشور نمونه آن را داشته باشد. اعضاي هيات امناي آن عبارتند از: رييس سازمان صداوسيما و رييس سازمان تبليغات اسلامي، شهردار تهران، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، مسوول نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه‌ها، رييس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، وزير آموزش و پرورش، رييس سازمان بسيج مستضعفين كشور، رييس شوراي فرهنگي- اجتماعي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، رييس شوراي اسلامي شهر تهران. جالب اينجاست كه به جز واعظي و محمدعلي زم هيچ‌يك از روساي اين سازمان دوره مديريت مندرج در اساسنامه (۴سال) را به پايان نرساندند و پيش از پايان دوره، جاي خود را به رييس بعدي دادند. اما گذشته از هيات امناي سازمان فرهنگي -هنري شهرداري، در بين مديران اين سازمان نيز نام‌هاي آشنايي به چشم مي‌خورد كه هر يك در برهه‌اي، جزو چهره‌هاي تاثيرگذار در كشور بوده‌اند. از محمدعلي زم (۱۳83–۱۳79) كه همواره به خاطر نوع مديريت و اظهارات و عقايد جنجالي‌اش مورد توجه بوده تا محمدجواد شوشتري كه بعدها به عنوان سكاندار مديريت دفتر شهردار اسبق تهران منصوب شد و به نوعي بايد او را شخص سوم مديريت 12 ساله شهردارپيشين تهران دانست تا اسفنديار رحيم مشايي (۱۳۸4–۱۳۸3) كه بعدها دست راست رييس‌جمهور دولت هشتم و نهم شد و هم اينك نيز در زندان به سر مي‌برد يا شهاب مرادي (۱۳۹4–۱۳۹2) روحاني نام‌آشنايي كه به خاطر عقايدش از او به عنوان يك روحاني خاص ياد مي‌شود. سابقه مديريت آخرين رييس اين سازمان يعني سعيد اوحدي نيز به همين چند هفته قبل برمي‌گردد. يعني زماني كه اوحدي در اعتراض به كاهش بودجه اين سازمان از سوي شوراي شهر چندين بار استعفا داد تا بالاخره، با درخواست او موافقت شد تا اين سازمان عريض و طويل براي چند هفته‌اي بدون مدير قطعي باقي بماند. سازماني كه با در اختيار داشتن تعداد زيادي از مراكز فرهنگي، فرهنگسرا، خانه فرهنگ، نگارخانه و كتابخانه و موزه و خانه موزه درسطح شهر تهران به نوعي عملا به عنوان اصلي‌ترين متولي فرهنگي تهران مطرح است.

جنجال از نقطه صفر

اما گويا قرار نيست حاشيه‌هاي اين سازمان به پايان برسد. بعد از بركناري اوحدي، طبق قانون بايد اعضاي هيات امنا، رييس جديدي را براي اين سازمان منصوب مي‌كردند. اما اين‌بار حتي قبل از تشكيل جلسه هيات امنا و راي‌گيري در مورد كانديداها، انتخابات اين سازمان حاشيه‌ساز شد. ماجرا از زماني آغاز شد كه حجت نظري عضو شوراي شهر تهران ۱۶ مهرماه با انتشار توييتي در صفحه شخصي خود از تصميم پيروز حناچي شهردار تهران براي انتصاب فردي در سمت رياست سازمان فرهنگي و هنري خبر داد كه هنوز در هيات تخلفات پرونده بازدارد. او در حقيقت تلويحا در توييت خود به نام حجت‌الاسلام ميثم امرودي معاون اسبق فرهنگي- اجتماعي شهرداري تهران و مشاور كنوني شهردار تهران اشاره كرده بود كه هم‌اينك عضو هيات منصفه مطبوعات نيز هست. اين ظن و گمان زماني تاييد شد كه چند روز بعد رسما اعلام شد كه حجت‌الاسلام ميثم امرودي از سوي هيات امنا به عنوان سرپرست اين سازمان انتخاب شده است. اما اين انتخاب نه تنها پايان حاشيه‌هاي مطرح شده در مورد رييس جديد سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران نبود كه آغازي بود براي ايجاد موجي جديد عليه مشاور شهردار تهران. بلافاصله بعد از اين جلسه، يك خبرنگار در توييتي ديگر با انتقاد شديد از اين انتخاب، از امرودي به عنوان يكي از اسامي ليست دريافت‌كنندگان املاك نجومي شهرداري تهران ياد كرد . او در اين توييت خود نوشت: امرودي بازنشسته و نامش در ليست املاك نجومي است . همين يك جمله كافي بود تا نام امرودي و انتصاب او دوباره سرزبان‌ها بيفتد و اين‌بار به قدري ماجرا بالا بگيرد كه اين موضوع به سوژه‌اي براي طرح در رسانه‌هاي فارسي‌زبان آن سوي مرزها بدل و نام اين مدير باتجربه با حاشيه‌هايي كه به شايعه مي‌مانند، همراه شود.

 

بازنشسته يا نجومي بگير؟

با اين حال به نظر مي‌رسد كه شوراي شهر بدون توجه به حاشيه‌هاي مطرح شده به دنبال صحت‌سنجي مساله و تصميم‌گيري نهايي براي حكم امرودي است. اما آنچه مسلم است اين است كه گويا بعضي از اعضاي شورا علنا با اين انتصاب موافق نيستند. علي اعطا سخنگوي شوراي شهر تهران در مورد دلايل مخالفت‌هايي كه اعضاي شورا با رييس پيشنهادي سازمان فرهنگي- هنري كرده‌اند، گفت: رييس اين سازمان را هيات امناي ۱۱ نفره انتخاب مي‌كند كه شهردار تهران نيز مي‌تواند يكي از پيشنهاد‌دهندگان باشد و تنها يك راي هم دارد. اما هنوز حكمي براي كسي صادر نشده است. البته بيشتر اعضاي شورا با گزينه پيشنهادي اعلام مخالفت كرده‌اند كه اين مخالفت‌ها دلايل مختلفي دارد! او اما در عين اينكه حاضر نيست به دلايل اين مخالفت‌ها اشاره‌اي كند، گفت: هنوز هم مخالفت اعضاي شوراي شهر برسرجاي خودش هست ولي چيزي كه مسلم است اين است كه مخالفت ما نمي‌تواند تاثيري در انتخاب شخص مطرح شده بگذارد چراكه هيات امناي سازمان فرهنگي- هنري شهرداري با شورا ارتباطي ندارند و مستقل عمل مي‌كنند. اما با وجود مخالفت اعضاي شوراي شهر اصلاح‌طلب با انتصاب امرودي، برخي از اصلاح‌طلبان نيز از او حمايت كرده‌اند و اين رفتار و هجمه‌ها را بي‌اخلاقي رسانه‌اي و سياسي خوانده‌اند. ولي‌الله شجاع‌پوريان، عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر چهارم و معاون اسبق فرهنگي- اجتماعي شهرداري تهران به‌عنوان يكي از اين افراد در همين زمينه در يادداشتي نوشت:

«....اما آنچه در اين فضاي مسموم رسانه‌اي مي‌خواهم به آن اشاره كنم اين است كه به عنوان عضو شوراي اسلامي شهر تهران در دوره چهارم وفردي كه در مسووليت پيشين ايشان يعني معاونت فرهنگي و اجتماعي كار كرده‌ام واز نزديك شاهد فعاليت‌ها، برنامه‌هاو عملكرد ايشان بودم او را مديري لايق، فراجناحي و داراي ايده‌ها و انديشه‌هاي فرهنگي روشن و به روز در عرصه فرهنگي و اجتماعي مي‌دانم. جناب امرودي نه در زمره نجومي‌بگيران بوده و نه داراي پرونده باز و مفتوح در نهادهاي نظارتي است و پس از بازرسي قوه قضاييه حكم برائت و منع تعقيب گرفته است.»

دفاع در پس پرده

اما يكي از اعضاي هيات امناي حاضر در جلسه انتخابات ياد شده كه نمي‌خواهد نامي از او برده شود نيز به «اعتماد» گفت: همانطور كه مي‌دانيد سازمان فرهنگي -‌ هنري شهرداري تهران سازمان مهم و بزرگي است و در هيات امناي آن 11 مدير ارشد فرهنگي و شهري حضور دارند كه آنها براي رياست اين سازمان تصميم مي‌گيرند. به عبارتي شهردار يا رييس شوراي شهر تهران در اين جلسه هر كدام فقط يك راي دارند!

او در مورد آنچه در جلسه انتخابات رياست سازمان فرهنگي -‌ هنري شهرداري رخ داده بود نيز گفت: در آن جلسه چندين گزينه براي رياست سازمان مطرح شدند كه در نهايت حجت‌الاسلام امرودي انتخاب شدند. اين عضو هيات امناي سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران تاكيد كرد: البته هنوز حكم آقاي امرودي امضا نشده است چراكه تاجايي كه مي‌دانم تاكنون جواب استعلام‌هاي مديريتي او نيامده است. ما هم منتظر جواب اين استعلام‌ها هستيم.

يكي از اعضاي شوراي شهر نيز در اين زمينه به «اعتماد» گفت: اين طور كه شنيده‌ام گويا در مورد ادعاي اينكه او جزو ليست املاك نجومي است، آقاي امرودي اسنادي را ارايه كرده كه فقط از يك تعاوني كه عضو آن بوده ملكي را گرفته است كه كاملا قانوني بوده است. آن هم بدون تبعيض يا تخفيف. بازنشسته بودن او هم منتفي است چراكه هم‌اينك حجت‌الاسلام امرودي مشاور شهرداري است. در صورتي كه اگر بازنشسته بود نمي‌توانست به فعاليت خود در شهرداري ادامه دهد. ضمن آنكه استعلام‌هاي انجام گرفته در اين زمينه نيز همين مساله را اثبات مي‌كند. و بالاخره آنكه از يك منبع موثق تصاويري از راي‌هاي تبرئه سازمان‌هاي مرتبط در مورد عدم تخلفات اداري يا قرار داشتن نام امرودي در ليست املاك نجومي‌بگيران و همچنين بازنشسته نبودن او به دست‌مان رسيد كه در دفتر روزنامه موجود است. آرايي كه مي‌تواند او را از هر سه اتهام انتقاد بازنشستگي، دست داشتن در املاك نجومي و تخلفات اداري تبرئه كند. بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد با وجود مخالفت برخي از اعضاي شوراي شهر، به زودي پيروز حناچي، شهردار تهران براساس قانون حكم او را امضاء خواهد كرد و امرودي رسما به عنوان دوازدهمين مدير اين سازمان 23 ساله، سكان هدايت اين بزرگ‌ترين سازمان فرهنگي پايتخت را به دست خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون