• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4495 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱ آبان

سوسانتي راهايو ركورد صعود سرعتي را شكست

زن عنكبوتي

سامان سعادت

 

 

با وجود آسيب‌ديدگي در ناحيه انگشتان دست، سوسانتي راهايو از اندونزي موفق شد ركورد جهان در ماده صعود را در مسابقات سنگ‌نوردي جهاني كه در ژيامن چين برگزار مي‌شود، بشكند. اين سنگ‌نورد با زمان 6.995 سريع‌تر از رقيبش سونگ يلينگ كه زمان 7.101 را به ثبت رساند، توانست به مدال طلا دست پيدا كند و نامش را به عنوان سريع‌ترين زن عمودي جهان معرفي كند. در اين چند روز شهرت اين ورزشكار دقيقا به همان سرعتي كه او از ديوار بالا رفته در حال افزايش است. اما صعود سرعتي دقيقا چيست و چرا رسيدن به موفقيتي كه راهايو به دست آورده اينقدر مهم است؟

صعود سريع يكي از سه رشته رويداد سنگ‌نوردي است كه در بازي‌هاي المپيك 2020 توكيو نيز براي نخستين‌بار شركت داده مي‌شود. اين رشته به عنوان يكي از سه‌گانه‌هاي سنگ‌نوردي معرفي مي‌شود: صعود سرعتي كه در آن ورزشكار بايد يك ديوار 15 متري را بالا برود؛ بولدينگ كه در آن چند مسير درجه‌بندي شده با دشواري‌هاي متفاوت تعبيه شده و عملكرد ورزشكار در چهار مرحله ارزيابي مي‌شود و صعود صعب كه نتيجه‌اش را ميزان صعود يك سنگ‌نورد در شش دقيقه تعيين مي‌كند.

راهايو يك متخصص سنگ‌نوردي و صعود در زمينه سرعت است. اين ستاره 24 ساله كه حالا به نام Spider Woman شناخته مي‌شود، پس از يك نمايش عالي در سال 2018 و در جريان بازي‌هاي آسيايي جاكارتا به عنوان تنها ورزشكار اندونزيايي در ليست فوربس آسيا قرار گرفت. ليستي كه در آن نام 30 جوان زير 30 سال تاثيرگذار در آسيا به چشم مي‌خورد. در اين ليست نام نائومي اوزاكا پديده تنيس زنان جهان، بازيكن 17 ساله كره‌جنوبي كانگ اين لي كه والنيسا او را با بند خريد 80 ميليون يورويي به خدمت گرفته و همچنين گروه موسيقي Black Pink كه تك‌آهنگ‌شان با نام Kill This Love بيش از 282 ميليون در يوتيوب ديده شده نيز به چشم مي‌خورد. حالا همه منتظرند راياهو را در تابستان سال آينده در المپيك توكيو ببينند. اين اولين المپيك اين زن عنكبوتي خواهد بود.

كارشناسان سرعت صعود را وابسته به ميزان تكنيك و تمركز ورزشكار مي‌دانند. هر برنده بايد بتواند محكم‌ترين زاويه‌هاي ديوار را براي خودش مشخص كرده و پا و دست خود را بدون نگه داشتن تكيه‌گاه كنترل و در عين حال در سريع‌ترين زمان ممكن نيز به سمت بالا حركت كند. در مسابقه فينال بين راياهو و حريف چيني‌اش كه ركورددار سابق جهان محسوب مي‌شود، حريف چيني در ابتداي مسابقه كمي دستش لغزيد و همين كافي بود كه دختر اندونزيايي او را پشت سر بگذارد؛ تنها با كمتر از دو صدم ثانيه اختلاف.

كودكي راياهو با صعود به درختان اطراف خانه‌اش گذشت. هر درخت در نزديكي محل زندگي او در جزيره جاوه تنها يك درخت نبود، بلكه يك ماجراجويي جديد بود. او در سال 2018 و در يك گفت‌وگوي مطبوعاتي گفته بود: «ديوارها در ورزش سنگ‌نوردي خيلي بلند هستند. بنابراين همه آنها يك چالش بسيار هيجان‌انگيز محسوب مي‌شوند.» راياهو با وجود بالا رفتن از ديوار و رقابت با حريف مستقيم در هر مرحله اعتقاد دارد كه او هميشه در حال مسابقه دادن با خودش است. «اين مثل اين است كه من مقابل خودم رقابت مي‌كنم. هميشه به اين فكر مي‌كنم چگونه ركورد خودم را بزنم.»

راياهو در سال 2007 و توسط يك معلم مدرسه با ورزش سنگ‌نوردي آشنا شد. راياهو آن موقع يك دختر دبيرستاني بود كه به نظر نمي‌رسيد تبديل به يك ورزشكار جهاني شود. اولين مسابقه مهم او در سال 2017 بود. او در مسابقات ژيامن چين توانست با اعتماد به نفس و اتكا به تجربياتش به مدال نقره دست پيدا كند. او در مسابقات آسيايي تهران در همان سال سوم شد. سال 2018 اما با يك شكست بزرگ براي او همراه بود. در جام جهاني، راياهو كه براي نخستين‌بار حاضر شده بود مقابل دو حريف چيني شكست خورد. سپس بازي‌هاي آسيايي جاكارتا از راه رسيد. مدال طلاي او در ماده سرعت و ويديوي صعود او كه مانند يك ويروس در تمام گوشي‌ها پخش مي‌شد، نام او را در چهارمين كشور پرجمعيت جهان بر زبان‌ها انداخت و نامش را وارد فهرست فوربس كرد. اين واكنش او بود: من خيلي خوشحالم كه انتخاب شدم. اين براي من جاي تعجب دارد چون خيلي از جوانان هستند كه موفقيت‌هاي فوق‌العاده‌اي به دست آوردند. با اين وجود از همه شما تشكر مي‌كنم.

حالا همه نگاه‌ها به المپيك پيش‌روست. اگر راياهو بتواند همين كيفيت فوق‌العاده را تا المپيك توكيو بكشاند، مي‌تواند در رقابت با قهرمان جهان جانيا گارنبرت و آكيو نوگوچي از ژاپن رقابت كند. 20 نفر از بهترين سنگ‌نوردان جهان در المپيك با هم رقابت خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون