• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4498 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۸ آبان

لاريجاني همچون روحاني از تعطيلي كارخانه‌ها به بهانه مقابله با فساد انتقاد كرد

درد مشترك پاستور و بهارستان

حسن روحاني و علي لاريجاني؛ رييس‌جمهوري و رييس مجلس شوراي اسلامي. دو سياستمدار ايراني كه شايد وجه اشتراك‌شان به‌مراتب بيش از تفاوت‌هاي‌شان باشد؛ چه در خط و ربط‌هاي سياسي و چه در موضع‌گيري‌هاي مرسوم. «اگر تخلفي در دستگاه و كارخانه‌اي رخ داد، نبايد آن كارخانه تعطيل شود، بلكه بايد متخلف مجازات شده و با فساد مبارزه كرد. هيچ موضوعي مهم‌تر از اين نيست كه كارخانه‌ها فعال باشند و كارگران حقوق دريافت كنند. شغل داشتن كارگران بسيار مهم است.» اين اظهاراتي است كه اگر بدون نام گوينده منتشر شود، نمي‌توان به‌دقت تشخيص داد كه متعلق است به ساكن پرقدرت‌ترين كرسي ساختمان هرمي‌شكل ميدان بهارستان يا رييس‌جمهوري كه تا دو سال ديگر در كاخ سفيدرنگ پاستور، عهده‌دار عالي‌ترين مقام ممكن است.

اين نقل‌قول برگرفته از گفتار علي لاريجاني در جريان افتتاح سامانه احياء مستقيم فولاد دامغان است. اظهاراتي كه ششم آبان‌ماه يعني 4 روز پس از آن بيان شد كه روحاني در جلسه هيات دولت گفته بود: «خفه نكنيم شركت‌ها را. هر چي شركت بزرگ است، با يك دليلي، با يك اتهامي، يكي را مي‌بنديم، يكي را درش را قفل مي‌كنيم. يكي را مي‌گيريم. يكي را مي‌بريم اين دادگاه، يكي را مي‌بريم آن دادگاه. من نمي‌خواهم بگويم بخش خصوص ما فساد ندارد. ممكن است يك جايي هم فساد داشته باشد. اشكال ندارد. با آن برخورد كنيم ولي كشور را تعطيل نكنيم.» روحاني به‌خاطر بيان اين اظهارات با همان واكنش هميشگي مواجه شد؛ سكوت حاميان، حمله منتقدان. روحاني اين روزها به‌زعم ناظران، ديگر از جايگاه سابق در ميان حاميان گفتماني خود برخوردار نيست ولي هنوز در جمع سه‌نفره سران قواي سه‌گانه، يك حامي قدرتمند دارد؛ پشتيباني كه در روزهاي حضور برادرش در راس قوه‌قضاييه نيز حمايت از پاستور را فراموش نكرد.

 

رديابي انتقادات 2 رييس

اينكه مقصود رييس‌جمهوري و رييس مجلس شوراي اسلامي از بسته شدن كارخانه‌ها به بهانه مقابله با فساد چيست، نامشخص است ولي روحاني صراحتا اين موضوع را با انتخابات در ارتباط دانسته و گفته بود: «به دليل اينكه ما در انتخابات يك شعاري مي‌خواهيم داشته باشيم كه راي ما زياد باشد كشور را تعطيل نكنيم. به ضرر شماست. فردا ما هستيم ان‌شاء‌الله اگر زنده بوديم به مردم مي‌گوييم كي كشور را تعطيل كرده است. نكنيد اين كارها را. بگذاريد شركت‌هاي ما، خصولتي‌ها هم كار مي‌كنند، دولتي‌ها هم كار مي‌كنند، ولي شركت‌هاي خصوصي را حمايت كنيد. اينها اگر راه بيفتند، اينها دانشگاه را راه مي‌اندازند.»

روحاني نامي از دستگاه‌هايي كه به بهانه مقابله با فساد اقدام به بستن كارخانه‌ها كرده‌اند، به ميان نمي‌آورد ولي درمقابل علي لاريجاني دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي را مسوول اين اقدام معرفي و خطاب به آنان اظهار كرد: «بخش‌هاي قضايي و امنيتي كشور بايد تلاش كنند تا مبارزه با فساد منجر به ركود يا تعطيلي كارخانه‌ها نشود. تمام همت بخش‌هاي قضايي، دولتي و امنيتي اين باشد كه چگونه عنصر فاسد از بين برود اما كارخانه و كارگاه نيز به فعاليت خود ادامه دهد.»

اين البته نخستين‌بار نيست كه روساي قواي مجريه و مقننه به انتقاد از رويه دستگاه قضايي مي‌پردازند. پيش از اين، علي ربيعي، سخنگوي دولت در جريان نشست خبري خود از تاكيد لاريجاني و روحاني بر لزوم برخوردهاي يكسان و به‌دور از منافع سياسي و جناحي با متهمان اقتصادي خبر داده بود. اين انتقادها در آن زمان به گفته ربيعي، «درباره شيوه انعكاس اخبار و مطالب دادگاه و رعايت حقوق مردم و ضرورت رسيدگي و اعلان پرونده‌ها به صورت يكسان بوده وآقاي رييسي متواضعانه اعلام كردند، نقطه نظرات خودتان را بيان كنيد. آقاي روحاني هم گفته كه آيين دادرسي كيفري رعايت شود و اخبار گزينشي منتشر نشود. اختلاف نظري وجود نداشت.»

 

حرف‌هاي «نيشگويانه» ممنوع

مجتبي ذوالنوري، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي پس از آن سخنان روحاني، در اظهاراتي كه خبرگزاري فارس آن را منتشر كرد، به شديدترين شكل ممكن به نقد رييس‌جمهوري پرداخت و او را «شعبده‌باز» ناميد. اين نماينده نزديك به جبهه پايداري مردم قم در دهمين دوره پارلمان با اشاره به اظهارات روحاني گفته بود: «من معتقدم اين آقايان مملكت را قفل كرده‌اند. قفل شدن مملكت نتيجه كار يك عزيز شعبده باز است كه آمد كليد را به مردم نشان داد اما زير دستمال شعبده‌بازي خود قفل را مخفي كرده بود و با كار خود مملكت را قفل كرد. بدبختي‌اي كه امروز مردم دچار آن شدند نتيجه برجام است كه اگر آقايان از برجام نتيجه گرفته‌اند و امريكا و ديگر كشورهاي غربي به تعهدات خود پايبند هستند، خب بسم‌الله.»

اين اظهارات كنايه‌آميز ذوالنوري عليه رييس‌جمهوري در شرايطي بيان شده كه اصولگرايان بارها و بارها بر لزوم پرهيز از ايجاد دوقطبي در كشور سخن گفته‌اند ولي همواره نزديكان به اين جريان سياسي تندترين انتقادات ممكنه را عليه رييس‌جمهوري به زبان آورده‌اند. رييس مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به همين مساله، بر لزوم حفظ همبستگي و اتحاد مردم ايران در شرايط تحريمي سخن گفت. او تاكيد كرد: «بايد به نوع حرف زدن‌ها و مسائل مطرح شده در رسانه‌ها در حوزه‌هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي دقت كنيم، نبايد آسايش، آرامش و همبستگي مردم را بر هم بزنيم و جامعه را قطعه قطعه كنيم. گاهي مسائل فرعي به مسائل اصلي فكري عموم جامعه تبديل مي‌شود كه بسيار اشتباه است، هيچ موضوعي بيشتر از همبستگي ملي اهميت ندارد. در كشور ما اختلاف نظر زياد است. اين موضوع در تمام كشورهاي داراي دموكراسي رخ مي‌دهد اما بايد بفهميم در چه شرايطي، چه موضوعي را مطرح مي‌كنيم. امام‌رضا(ع) مي‌فرمايد انسان صالح به عقل و تدبير است، وقتي انسان خصمي را مي‌بيند بايد مساله اصلي كشور را تشخيص دهد و در آن زمينه همفكر شود، براي اين موضوع نياز است كه شرايط را بفهميم. رسانه‌ها بايد به اين موضوع توجه كنند و حرف‌هاي نيشگويانه مناسب امروز نيست.»

 

استقامت؛ زحمت بسيار، نتيجه درخشان

رييس مجلس شوراي اسلامي در دامغان علاوه بر تكرار اظهارات روحاني و تذكر به دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي، به اقدامات اخير مسوولان غربي نيز اشاره كرده و مقاومت را در منطقه خاورميانه «جرياني زنده» خوانده است. او همچنين در بخش ديگري از اظهارات خود در جريان همايش «مجاهدان در غربت» به اظهارات اخير مقامات امريكايي مبني بر تلاش جمهوري اسلامي براي دستيابي به بمب هسته‌اي اظهار كرد: «جمهوري اسلامي گرفتار حقه‌بازي امريكايي است و‌گرنه آنها به خوبي مي‌دانند كه ايران به‌دنبال بمب هسته‌اي نيست. رژيم غاصب اسراييل تنها كشور خاورميانه است كه ۱۰۰ تا ۲۰۰ بمب هسته‌اي دارد و همين زرادخانه صهيونيست‌ها براي قتل‌عام در خاورميانه كفايت مي‌كند. امريكا به دنبال محاصره ايران است. امريكايي‌ها همه توان خود را در جهت آزار و اذيت مردم ايران و تحميل فشار بر آنها به كار گرفته‌‌‌اند.»

لاريجاني همچنين تاكيد كرد: «سال‌هاي گذشته در مجلات عربي مقاله‌اي از عمرعبدالهادي ديده‌ام با اين موضوع كه چرا ما ايران را دوست داريم . اين نويسنده در آن مقاله گفته بود كه ايران را به اين دليل دوست داريم كه رهبران آن به دنبال رشد قدرتمندانه هستند، حال آنكه رهبران عرب اينگونه نيستند. ايران از نظر علمي، فني و صنعتي رشد كرده، ايران در برقراري توازن قواي هسته‌اي تحول ايجاد كرده، ايران از محور مقاومت عرب‌ها با اعزام كارشناس و ارسال پول و سلاح حمايت مي‌كند اما عرب‌ها با اين محور دشمني مي‌كنند، رهبران ايران سدي محكم در برابر پروژه‌هاي امريكايي و اسراييلي هستند اما رهبران عرب در درون آن پروژه‌ها مشاركت مي‌كنند، رهبران ايران اهمال‌كار و ثروت‌اندوز نيستند. امريكا دست از گفت‌وگوي مذبوحانه با رهبران ايران برنمي‌دارد اما رهبران عرب چاپلوسي امريكا را مي‌كنند.‌در ايران مردم رهبران را انتخاب و حفظ كرده و تغيير مي‌دهند اما رهبران عرب ترس تزريق مي‌كنند، ما ايران را دوست داريم به دليل اينكه كشور همسايه ما، كشوري مسلمان و مقاوم در برابر تفرقه‌افكني‌ها است.» رييس مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: «در سختي و فشار اقتصادي قرار داريم اما بايد قدر و منزلت خود را بدانيم. غربي‌ها زماني مي‌گفتند اجازه فعاليت حتي يك سانتريفيوژ را نمي‌دهيم اما بعدها غني‌سازي را پذيرفتند و براي مذاكره درخواست دادند. از اين رو بايد گفت كه استقامت، زحمت و نتيجه درخشان دارد و اين راه عزت ايران است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون