• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4504 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۶ آبان

خبر

پيام ايران را به بحرين و عربستان منتقل كرديم

خالد الجارالله، معاون وزير امور خارجه كويت مي‌گويد كشورش حامل پيام‌هاي ايران به كشورهاي عربستان سعودي و بحرين بوده است. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رسمي كويت، الجارالله طي نشست خبري در حاشيه همايشي در سفارت آلمان در كويت گفت: «كويت در حقيقت، اين پيام‌ها را به برادران (سعودي و بحريني) فرستاده است ولي تا به اين لحظه هنوز جواب‌هايي در اين خصوص دريافت نكرده‌ است».

بدون جايگزين استعفا نمي‌دهم

نخست‌وزير عراق تاكيد كرد كه كابينه‌اش بدون وجود جايگزيني به درخواست‌هاي تظاهركنندگان براي استعفا عمل نخواهد كرد.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آناتولي تركيه، عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير عراق در جلسه هفتگي دولت كه به صورت زنده از تلويزيون اين كشور پخش شد، با اشاره به اينكه اعتراضات فعلي عراق اشتباه‌هاي روي هم انباشته شده از سال ۲۰۰۳ را نشان داد، تاكيد كرد كه كابينه‌اش به درخواست تظاهركنندگان براي استعفا بدون جايگزيني آسان و سريع عمل نمي‌كند و در صورت توافق گروه‌هاي سياسي آماده است فورا اين سمت را رها كند.

عبدالمهدي گفت: درخواست‌هاي مشروعي براي بركناري دولت وجود دارند اما بدون وجود جايگزيني فوري امكان تحقق اين خواسته‌ها وجود ندارد. نخست‌وزير عراق هشدار داد، استعفاي كابينه خلئي را در كشور ايجاد خواهد كرد كه به دليل اينكه دولت موقت محدود بوده و امكان تصويب بودجه و اجراي اصلاحات مورد نظر را ندارد، چنين امري بر عمق مشكلات آن خواهد افزود.

همسر بغدادي هم دستگير شد

رييس‌جمهوري تركيه روز گذشته اعلام كرد، نيروهاي امنيتي كشورش همسر ابوبكر البغدادي را در سوريه بازداشت كرده‌اند.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه در سخناني در آنكارا گفت: ابوبكر البغدادي (رهبر مقتول گروه تروريستي داعش) در يك تونل خودكشي كرد. ما همسر او را در سوريه گرفته‌ايم اما صداي آن را درنياورديم. من براي اولين‌بار است كه بازداشت همسر او را اعلام مي‌كنم. ما خواهر و شوهر خواهر او را هم گرفته‌ايم.

فخرالدين آلتون، مدير ارتباطات دولت تركيه روز سه‌شنبه گزارش‌ رسانه‌ها درباره بازداشت خواهر ابوبكر البغدادي را تاييد كرده بود.

استعفاي نمادين جانسون

بوريس جانسون نخست‌وزير انگليس روز گذشته از موافقت ملكه اين كشور با برگزاري انتخابات سراسري زودهنگام در بريتانيا خبر داد. جانسون طي سخنراني در خيابان داونينگ مقابل دفتر نخست‌وزيري، ضمن اعلام رسمي آغاز فعاليت‌هاي انتخاباتي حزب محافظه‌كار، گفت مجبور به برگزاري انتخابات زودهنگام شده زيرا نمايندگان پارلمان انگليس با توافق جديد وي براي خروج از اتحاديه اروپا موافقت نكردند.

براي آغاز روند انتخابات زودهنگام، جانسون روز گذشته به ديدار ملكه انگليس رفته و استعفاي خود را تقديم وي كرد. انتخابات سراسري جديد در انگليس، روز دوازدهم دسامبر (بيست‌ويكم آذر) برگزار خواهد شد. به نوشته وبگاه شبكه «بي. بي. سي» وي در ادامه سخنراني خود گفت اگر حزب وي در انتخابات پيروز شود، در عرض شش هفته توافق برگزيت را اجرا كرده و انگليس را از اتحاديه اروپا خارج مي‌كند.

شي و ماكرون متحد عليه امريكا

در آستانه خروج رسمي واشنگتن از توافق اقليمي پاريس، «شي جين‌پينگ» رييس‌جمهور چين و «امانوئل ماكرون» رييس جمهور فرانسه، روز گذشته در جبهه‌اي متحد اعلام كردند كه توافق پاريس، «لغو نشدني» است. به گزارش فارس، روز دوشنبه، دولت امريكا رسما سازمان ملل را از قصد خود براي خروج از توافق اقليمي پاريس مطلع كرد و با اين اقدام، فرآيند يك‌ساله خروج واشنگتن از اين توافق شروع مي‌شود و يك روز بعد از انتخابات رياست‌جمهوري 2020 امريكا تكميل مي‌شود.بنا به گزارش خبرگزاري فرانسه، شي و ماكرون در يك بيانيه مشترك، بر «حمايت مستحكم خود از توافق پاريس» تأكيد كردند و آن را يك فرآيند لغو نشدني و محوري براي اقدام محكم در زمينه آب و هوا تلقي كردند. طبق اين گزارش، رييس‌جمهور فرانسه بدون آنكه مستقيما نامي از امريكا ببرد در حالي كه در كنار رييس‌جمهور چين در پايتخت اين كشور شرق آسيا نشسته بود، در خصوص اقدام واشنگتن در خروج از توافق اقليمي پاريس تصريح كرد كه از «انتخاب‌هاي ديگران متأسف» است و ادامه داد: «اما مي‌خواهم به آنها به عنوان انتخاب‌هاي حاشيه‌اي نگاه كنم». وي توضيح داد با بازگشت اتحاديه اروپا، چين و روسيه به اين توافق اقليمي، «انتخاب تنها يك نفر (براي خروج از توافق پاريس)، براي تغيير مسير جهان كافي نيست و تنها موجب به حاشيه راندن آنها (امريكا) مي‌شود».شي در واكنش به خروج امريكا از توافق اقليمي گفت: «ما از احترام دوجانبه و رفتار برابر حمايت مي‌كنيم و مخالف قانون جنگل و اقدامات ارعاب‌كننده هستيم». روساي جمهور چين و فرانسه در سندي تحت عنوان «پكن خواستار حفاظت از تنوع زيستي و تغييرات اقليمي است»، بر عزم خود براي تقويت همكاري جامعه بين‌الملل به منظور «تضمين اجراي كامل و موثر توافق پاريس» تأكيد كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون