• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4508 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۱ آبان

خبر

مرگ موسس كلاه‌ سفيدهاي سوريه

جسد موسس كلاه‌ سفيدهاي سوريه در نزديك منزلش واقع در استانبول پيدا شد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويترز، سازمان كلاه سفيدها تاييد كرد كه جسد جيمز لومژرر، موسس انگليسي اين سازمان در استانبول يافت شده است. او افسر سابق ‌ام.آي ۶ انگليس بود و در سال ۲۰۱۴ اين سازمان را ايجاد كرد. سازمان «امداد و نجات» كلاه سفيدها مكررا به انجام حملات جعلي در جريان درگيري‌ها در سوريه و با هدف تشويق يك مداخله نظامي مورد حمايت غرب در اين كشور متهم شده است. يك ديپلمات روز دوشنبه به رويترز گفت، جسد موسس اين گروه صبح امروز(دوشنبه) در منزلش واقع در منطقه بي‌اوغلو يافت شد. يكي از روزنامه‌هاي تركيه از قول منابع پليس اين كشور نوشت، لومژرر ممكن است خودكشي كرده باشد چون براي مدتي قرص‌هاي ضد افسردگي مصرف مي‌كرد. به گفته منابع اين روزنامه، اين رويداد حوالي ساعت 5:30 به وقت محلي ديروز رخ داد. همسر موسس كلاه سفيدها اجازه داد تا پليس وارد صحنه شود. رويترز به نقل از يك ديپلمات خبر داده كه علت مرگ او هنوز مشخص نيست اما بعضي رسانه‌ها گزارش داده‌اند كه لومژرر از بالكن آپارتمانش به پايين پرت شده است. فعاليت كلاه سفيدها به عنوان يك گروه امداد و نجات در سوريه طي سال‌هاي گذشته با واكنش‌هاي متفاوتي از سوي كشورهاي مختلف روبه‌رو بوده است. كشورهاي غربي و مخالفان حكومت بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه عمدتا از اين گروه حمايت كرده‌اند اما دولت سوريه و متحدانش مانند روسيه اين گروه را به فعاليت‌هاي جاسوسي و ارتباط با «گروه‌هاي تروريستي» متهم كرده‌اند. اين گروه كار خود را در سال ۲۰۱۳ آغاز كرد و عمدتا در مناطقي فعاليت مي‌كرد كه هدف بمباران و گلوله‌باران نيروهاي دولتي سوريه يا روسيه قرار مي‌گرفت.

قانون اساسي شيلي اصلاح مي‌شود

شيلي در پاسخ به يكي از مطالبات اصلي معترضان ضد دولتي اعلام كرد كه پيش‌نويس قانون اساسي جديد اين كشور را تهيه و آن را جايگزين قانون اساسي مصوب دوره ديكتاتوري «آگوستو پينوشه» مي‌كند. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه ‌«گونزالو بلومل» وزير كشور شيلي با اعلام اين خبر گفت كه قانون اساسي جديد از سوي نهادي موسوم به «مجمع موسسان» تهيه و براي تصويب به همه‌پرسي گذاشته مي‌شود. اين تصميم پس از نشست وزير كشور با ائتلافي از احزاب جناح راست و راست ميانه اتخاذ شد. اين احزاب نسبت به تغيير قانون اساسي شيلي كه ميراث دوره پينوشه ژنرال تحت حمايت امريكا بود، ابراز بي‌ميلي كرده بودند. «سباستين پينرا» رييس‌جمهوي شيلي نيز روز شنبه گفت كه دولت در مرحله آماده‌سازي پيش‌نويس اصلاحيه قانون اساسي است. او از جمله تغييرات پيشنهادي در پيش‌نويس قانون اساسي را تعريف بهتري از حقوق بشر، راه‌هاي اجراي مسائل حقوق بشري، شفاف‌سازي تعهدات دولت و سازوكار بهتري براي مشاركت دادن شهروندان در مسائل مختلف برشمرد. پينرا گفت قانون اساسي فعلي شيلي كه از سال ۱۹۸۰ ميلادي در اين كشور برقرار است بيش از ۲۰۰ مرتبه در بيش از ۴۰ بند تغيير كرده است. اين در حالي است كه تغييرات اعمال شده به مسووليت دولت براي توجه به بخش بهداشت و آموزش كه دو درخواست مهم ميليون‌ها شيليايي معترض است، نپرداخته است. شيلي اين روزها صحنه ناآرامي و اعتراض‌هاي مردمي است كه در جريان آن ۲۰ نفر كشته و بيش از يك هزار تن زخمي شده‌اند.

اسد: همه مي‌توانند در انتخابات 2021 سوريه نامزد شوند

بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه در گفت‌وگو با شبكه خبري آرتي با اشاره به انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۱ سوريه گفت، هر شخصي كه بخواهد مي‌تواند در اين انتخابات شركت كند و بدين ترتيب رقباي بي‌شماري براي اين مقام وجود خواهند داشت. به گزارش ايسنا، او در انتخابات ۲۰۱۴ دو رقيب داشت و با قاطعيت در انتخابات پيروز شد. اسد افزود:«دفعه قبل 3 رقيب بوديم و اين بار قطعا هر فردي بخواهد مي‌تواند نامزد انتخابات شود. نامزدهاي بي‌شماري خواهيم داشت.» به گزارش فارس، اسد در ادامه تصريح كرد:«اتهامات مربوط به استفاده [ارتش سوريه] از سلاح شيميايي چيزي بيش از ادعا نبود و هر كس درباره آن سخن مي‌گويد بايد دليل ارايه دهد.» او با بيان اينكه ارتش سوريه هيچگاه از سلاح شيميايي استفاده نكرده است، خاطرنشان كرد، برخي از كشورهاي غربي، دست به ساخت نمايش‌هاي كامل در سوريه زدند؛ به گونه‌اي كه يك نفر در بسياري از حوادث نقش قرباني را ايفا كرد، نه فقط در زمينه سلاح شيميايي بلكه حتي در بمباران. رييس‌جمهور سوريه در بخش ديگري از اين مصاحبه درباره عناصر تروريستي موسوم به «كلاه سفيدها» تاكيد كرد كه عناصر حاضر در اين گروه در واقع يكي از عناصر وابسته به گروه تروريستي القاعده بود. اسد با بيان اينكه «تاريخ نظم جهاني كه پس از جنگ جهاني دوم تاسيس شد، منقضي شده است» تصريح كرد:«ديگر جهان تك‌قطبي مناسب نيست... قدرت‌هاي نوظهوري مانند روسيه، چين، هند و ساير كشورها وجود دارند... ولي امريكا در رهبري جهان هيچ شريكي نمي‌پذيرد».اسد در پاسخ به سوالي درباره ابوبكر البغدادي و ارتباطش با امريكا گفت: او در زندان خودشان [امريكايي‌ها] و زير نظر خودشان بود. امريكايي خودشان او را آزاد كردند. در نتيجه اگر نقش جديدي به او محول نمي‌كردند، آزادش نمي‌كردند. ناگهان البغدادي خودش را خليفه مسلمانان جهان ناميد. امريكايي‌ها او را براي ايفاي اين نقش آماده كردند. ما اين قصه اخير امريكايي‌ها را هم كه درباره قتل البغدادي گفتند، باور نمي‌كنيم. ممكن است كشته شده باشد اما نه اين طور كه امريكايي‌ها گفتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون