• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4508 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۱ آبان

بين‌الملل

حجم بدهي جهاني ركورد زد

كريستاليتا جورجيوا، رييس صندوق بين‌المللي پول هشدار داد، حجم بدهي جهاني به بالاترين حد رسيده و معادل بيش از دو برابر توليد اقتصاد جهان است. او گفت: در حالي كه وام‌گيري بخش خصوصي مسوول اكثر اين حجم از بدهي است ولي اين افزايش بدهي دولت‌ها و اشخاص را در خطر كند شدن رشد اقتصاد قرار مي‌دهد. جورجيوا در سخنراني افتتاحيه يك كنفرانس دو روزه در مورد بدهي گفت:«بدهي جهان اعم از خصوصي و عمومي به بالاترين حد يعني 188 تريليون دلار رسيده كه معادل حدود 230 درصد توليد جهان است». طبق گزارش صندوق بين‌المللي پول، اين مقدار بدهي از ركورد قبلي 164 تريليون دلار در 2016 بيشتر است.

 

ميلياردرهاي جهان چند نفرند؟

بانك «يو بي‌اس» سوييس در گزارشي اعلام كرد كه در سال ۲۰۱۹ شمار افرادي كه يك ميليارد دلار يا بيشتر ثروت دارند نسبت به 5 سال پيش ۵۸۹ نفر بيشتر شده و به ۲۱۰۱ نفر رسيده است. طي اين مدت ثروت اين افراد نيز ۳۴.۵ درصد بيشتر از سال ۲۰۱۴ شده و اكنون به ۳۸.۵ تريليون دلار رسيده است. در بين ثروتمندان جهان، ميلياردرهاي امريكايي كه اكنون تعدادشان به ۷۴۹ نفر رسيده است حدود ۳.۶ تريليون دلار ثروت در اختيار دارند. در منطقه آسيا- اقيانوسيه نيز شمار افراد ميلياردر به ۷۵۴ نفر رسيده كه ۳۶ درصد كل جمعيت ثروتمند جهان را شامل مي‌شوند.

 

3 اقتصاد پر رقابت دنيا معرفي شدند

بررسي عملكرد كشورهاي مختلف در شاخص رقابت‌پذيري نشان مي‌دهد كه سوييس در طول ۱۰ سال اخير بهترين عملكرد را داشته است؛ به گونه‌اي كه در بازه زماني ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ اين كشور براي 8 سال رقابتي‌ترين اقتصاد جهان بوده و در دو سال ديگر نيز رتبه‌هاي چهارم و پنجم را از آن خود كرده است. پس از سوييس، سنگاپور دومين كشور رقابت‌پذير جهان در طول يك دهه اخير بوده است؛ به گونه‌اي كه در بازه زماني فوق اين كشور 7 بار به عنوان دومين اقتصاد رقابتي دنيا و دو بار به عنوان سومين اقتصاد رقابت‌پذير دنيا معرفي شده است. سنگاپور در رتبه‌بندي امسال براي نخستين ‌بار موفق شد تا رقابت‌پذيرترين اقتصاد جهان لقب گيرد.

 

پيمان نفتي اوپك تمديد خواهد شد

وزير نفت عمان در اظهاراتي گفت: توليدكنندگان اوپك و غيراوپك احتمالا توافق كاهش توليد نفت را در سال ميلادي آينده تمديد خواهند كرد اما كاهش بيشتر توليد بعيد است. محمد بن حمد الرومهي، وزير نفت عمان در يك كنفرانس انرژي در ابوظبي به خبرنگاران گفت: عمان از قيمت‌هاي فعلي نفت كه براي اقتصاد اين كشور خوب است، راضي است و تقاضا براي نفت با كاهش تنش‌هاي تجاري بهبود پيدا مي‌كند. تمامي نشانه‌ها از جمله نشانه‌هاي مثبت توافق ميان امريكا و چين از بهتر شدن اوضاع حكايت دارد.

 

واكنش بازار نفت به اظهارات ترامپ

قيمت نفت در معاملات ديروز بازار جهاني در پي تجديد ترديدها نسبت به چشم‌انداز توافق تجاري ميان امريكا و چين كه با اظهارات ترامپ اوج گرفت، كاهش پيدا كرد. بهاي معاملات آتي نفت برنت ۵۵ سنت يا ۰.۹ درصد كاهش پيدا كرد و در ۶۱ دلار و ۹۶ سنت در هر بشكه بسته شد. نفت برنت كه شاخص قيمت بازار جهاني است، هفته گذشته ۱.۳ درصد رشد قيمت داشت. بهاي معاملات آتي نفت امريكا ۴۷ سنت يا ۰.۸ درصد كاهش پيدا كرد و به ۵۶ دلار و ۷۷ سنت در هر بشكه رسيد. شاخص قيمت نفت امريكا هفته گذشته ۱.۹ درصد رشد ثبت كرده بود.

 

همكاري بزرگ‌ترين سازنده چيني خودروهاي برقي با تويوتا

به نظر مي‌رسد، بزرگ‌ترين توليدكننده خودروهاي برقي در چين قصد دارد با همكاري تويوتاموتورز در ژاپن به توسعه و توليد خودروهاي الكتريكي در سال آينده بپردازند. از آنجايي كه عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده خودروهاي الكتريكي در جهان به شركت چيني BYD تعلق دارد به تازگي اخبار و گزارش‌هاي متعددي در خصوص همكاري با شركت ژاپني تويوتاموتورز منتشر شده است تا در يك جوينت ونچر به توسعه و توليد انبوه خودروهاي الكتريكي، پاك و دوستدار محيط زيست بپردازد.

 

چين دل كاربران امريكايي را برده است

آمارهاي منتشر شده حاكي‌ است كه علاقه و تمايل كاربران امريكايي به استفاده از اپليكيشن‌هاي چيني در طول يك سال گذشته ۶۵ درصد رشد و افزايش يافته است. بر اساس تازه‌ترين آمار و گزارش‌هاي منتشر شده از سوي كارشناسان و تحليلگران فعال در موسسه تحقيقاتي سنسور تاور، علاقه و تمايل كاربران امريكايي به خريداري، استفاده و وقت‌گذراني بر اپليكيشن‌هاي چيني ۶۵ درصد نسبت به سال گذشته افزايش پيدا كرده است. اين تحليلگران با بررسي داده‌هاي موجود عنوان كرده‌اند كه افزايش چشمگير تمايل و علاقه كاربران امريكايي به اپليكيشن‌هاي چيني موجود در فروشگاه اپ استور و پلي استور بدان معناست كه چين در حوزه تكنولوژي، شبكه‌هاي اجتماعي و توسعه اپليكيشن‌هاي متناسب با نياز كاربران عملكرد بسيار موفقيت‌آميزتري نسبت به ساير كشورها به خصوص ايالات متحده امريكا داشته و توانسته به توسعه برنامه‌هايي بپردازد كه مشابه امريكايي آن وجود نداشته يا در امكاناتش به تكامل نرسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون