• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4508 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۱ آبان

سلامت

سوءاستفاده از «بيمه اجباري سلامت» را به ۱۶۶۶ اعلام كنيد

مدير كل حراست سازمان بيمه سلامت از سوءاستفاده كلاهبرداران از «بيمه اجباري سلامت» خبر داد و گفت: «تخلفات را به ۱۶۶۶ اعلام كنيد.» محمد منتقمي‌راد ضمن هشدار نسبت به شيوه‌هاي جديد كلاهبرداري با استفاده از نام و اقدامات اين سازمان بيمه‌گر، گفت: «با توجه به اطلاع‌رساني گسترده درباره پوشش اجباري بيمه سلامت براي افراد فاقد پوشش بيمه درماني، سودجويان از همين كلمه اجباري استفاده كرده و با افراد تماس گرفته و مي‌گويند پوشش بيمه سلامت، اجباري شده و بايد هزينه‌اي پرداخت كنيد تا بيمه شويد و اگر خودتان را بيمه نكنيد، يارانه شما قطع مي‌شود. بخشي از موفقيت سودجويان، برخورد تحكمي با افراد است. به‌طور مثال با داشتن اطلاعات فردي، تماس گرفته و خودشان را از سازمان بيمه سلامت يا وزارت بهداشت معرفي و اطلاعات شناسنامه‌اي افراد را ارايه كرده و به شكل حرفه‌اي كلاهبرداري مي‌كنند. البته ما آگاهي كامل داريم كه اين سودجويان چطور اين اطلاعات را كسب مي‌كنند و به محض سوءاستفاده با اين كلاهبرداري‌ها و سودجويان برخورد شده و به مراجع قضايي معرفي مي‌شوند.»

وضعيت افراد مبتلا به HIV  در لردگان

رييس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت در تشريح آخرين اقدامات لازم براي جمعيت مبتلا به HIV در منطقه لردگان گفت: «افراد مبتلا به ويروس HIV در منطقه غربالگري و مورد مشاوره قرار گرفته‌اند و ارايه خدمات درماني به آنها در حال انجام است.» كيانوش جهانپور در گفت‌وگو با مهر، از ايجاد مركز مشاوره رفتاري در روستاي لردگان خبر داد و افزود: «قرار است اين مركز به صورت اختصاصي در اين روستا احداث شود و خدمات مشاوره‌اي به مردم منطقه ارايه بدهد. كمتر از ۵ درصد جمعيت منطقه مبتلا به ويروس HIV هستند و اولين اقدام ما، شناسايي افراد مبتلا بود كه اين كار انجام شده و غربالگري صورت گرفته است. داروهاي افراد مبتلا به ايدز در سراسر كشور رايگان است و در صورتي كه هرگونه خدماتي براي مردم منطقه نياز باشد، با دستور وزير انجام مي‌شود. با توجه به اينكه همه افراد مبتلا به نحوي از بيماري خود اطلاع داشته يا پس از مشاوره مطلع شده‌اند، در حال حاضر هيچ مشكلي براي ارايه خدمات به افراد وجود ندارد.»

جزييات نامه تعرفه‌هاي پزشكي به وزير

رييس كل سازمان نظام پزشكي كشور، با اشاره به موضوع تعيين تعرفه‌هاي پزشكي، گفت: «رسيدن به تعرفه‌هاي ايده‌آل دور از ذهن است، اما دليل نمي‌شود كه بازگو نشود.»

محمدرضا ظفرقندي، افزود: «كارهاي كارشناسي به منظور استخراج هزينه تمام شده خدمات پزشكي در حال انجام است. استراتژي‌ها بر اين مبنا استوار است كه مشخص شود جامعه پزشكي چقدر به ازاي هر ويزيت سوبسيد پرداخت مي‌كند كه براي اين مهم از كارشناسان خبره حوزه اقتصاد دعوت به عمل آورديم و در جدولي هزينه تمام‌شده خدمات از جمله هزينه‌هاي انرژي، پرسنلي، منشي، پسماند، شهرداري و...، را استخراج كرديم. بايد يك مبناي علمي براي تعرفه‌ها داشته و از نظر رسانه‌اي نيز روي افكار عمومي كار شود تا اين واقعيت پذيرفته شود كه آنچه بيماران به عنوان ويزيت به پزشكان پرداخت مي‌كنند، قيمت تمام شده خدمات ارايه شده به آنان نيست. در خصوص واقعي شدن تعرفه‌هاي خدمات پزشكي نامه‌اي خطاب به وزير بهداشت نوشتم مبني بر اينكه شرايط مرتبط با اقتصاد سلامت و عدم تطابق بودجه و درآمدها با رشد بي‌رويه هزينه‌ها موجب نگراني شديد دلسوزان و دست‌اندركاران اين حوزه شده و عدم رشد متناسب تعرفه‌ها به خصوص در مقوله ويزيت و افزايش چند برابري هزينه‌ها، فاصله هزينه تمام‌شده با تعرفه ابلاغي را در شرايط غيرقابل تحملي قرار داده است.»

مردم علايم سكته مغزي را جدي بگيرند

مشاور معاون درمان وزارت بهداشت تاكيد كرد: «با توجه به كاهش سن سكته مغزي در دنيا، مردم بايد علايم سكته مغزي را جدي گرفته و در صورت مشاهده آنها براي درمان با اورژانس تماس بگيرند. جمشيد كرمانچي ‌با بيان اينكه يكي از چالش‌هاي وزارت بهداشت در حوزه سكته‌هاي مغزي عدم آگاهي مردم و مراجعه به موقع آنها در اين حوزه است، ‌گفت: «مردم نبايد تصور كنند كه سكته مغزي فقط براي افراد پير است و صرفا در سنين بالاي ۵۰ يا ۶۰ سال اتفاق مي‌افتد؛ چراكه در حال حاضر در دنيا سن سكته مغزي به دليل سبك زندگي ناسالم كاهش يافته و كشور ما هم از اين قاعده مستثني نيست؛ به‌طوري‌كه در حال حاضر مي‌بينيم كه در برخي موارد سكته‌هاي مغزي در سنين ۴۰ سال و بعضا در مواردي در سنين زير ۴۰ سال هم رخ مي‌دهد. از آنجايي كه جمعيت كشور ما جوان است نيز احتمال ديده شدن اين بيماري در سنين جواني در كشور وجود دارد. بنابراين مردم بايد علايم سكته مغزي را شناخته و نسبت به آنها حساس باشند، اين علايم عبارتند از نامتقارن شدن صورت، ضعف يك‌طرفه در دست يا پا، اشكال در تكلم فرد و ... افراد با مشاهده اين علايم بايد در كمتر از چهار ساعت بيمار را به مركز درماني برسانند. بهترين مسير رساندن بيمار به بيمارستان نيز از طريق اورژانس است زيرا اورژانس مي‌داند كه كدام بيمارستان‌ها خدمات درماني سكته مغزي را ارايه مي‌كنند. حال زماني كه فرد به بيمارستان رسيد، با تشخيص نوع سكته، درمان را برايش آغاز مي‌كنند.» كرمانچي تاكيد كرد: «دليل كاهش سن سكته مغزي، سبك زندگي اعم از تغذيه ناسالم، مصرف چربي و نمك، فست‌فود و تحرك بدني ناكافي است كه منجر به افزايش ريسك سكته‌هاي مغزي شده است. مردم زماني كه علايم سكته مغزي را ديدند، فكر نكنند كه يك عارضه محدود و زودگذر است و با خود بگويند يك ساعت يا يك روز صبر كنيم تا بهتر شويم، بلكه بايد سريعا به اورژانس مراجعه كنند تا در آنجا مطمئن شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون