• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4513 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ آبان

بيشترين قاچاق پيش‌سازها از مبدا چين

طي روزهاي گذشته خبري درباره گسترش همكاري ايران و چين براي مبارزه با مواد مخدر منتشر شد. به استناد اين خبر اسكندر مومني؛ دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ديدار با چانگ هوا؛ سفير جمهوري خلق چين خواستار افزايش همكاري‌هاي ايران و چين در مبارزه با مواد مخدر شده و گفته است: «ايران طي ۴۰ سال گذشته با توجه به همجواري با افغانستان و مسير ترانزيت مواد مخدر، مبارزه همه‌جانبه‌اي را با استفاده از تمام ظرفيت‎هاي كشور عليه مواد مخدر انجام داده است. ايران همه توانش را وارد مبارزه با مواد مخدر كرده است، چرا كه حضور نيروهاي فرامنطقه‌اي به بهانه مبارزه با مواد مخدر و تروريسم در كشور افغانستان كاملا بي‌اثر بوده است. در سال ۲۰۰۱ ميلادي توليد مواد مخدر ۲۰۰ تن بود كه بر اساس آمار سازمان ملل در كمتر از دو دهه و با حضور كشورهاي فرامنطقه‌اي اين رقم به بيش از ۹ هزار تن رسيد.»

مومني ضمن ابراز تمايل به استفاده از تجربيات كشور چين در حوزه مبارزه با مواد مخدر، خواستار خريد تجهيزات در حوزه مبارزه از چين شده و با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران با همه توان با مواد مخدر مبارزه مي‌كند، گفته است: «در سال گذشته بيش از ۸۰۰ تن مواد مخدر در كشور كشف شد كه بخش اعظم آن از محموله ترانزيتي به مقصد كشورهاي غربي بوده است.»

سفير جمهوري خلق چين هم در اين ديدار از امضاي تفاهم همكاري در مبارزه با مواد مخدر بين روساي جمهور هر دو كشور در سال ۲۰۱۸ ميلادي شده و تاكيد كرده است: «چين به همكاري با ايران در مبارزه با مواد مخدر اهميت مي‌دهد، چرا كه با كشور افغانستان كه بزرگ‌ترين توليدكننده مواد مخدر دنياست، همسايه است. لذا نيازمند همكاري‌هاي بيشتر ميان دو كشور هستيم.»

همكاري دو كشور در مبارزه با مواد مخدر در حالي قرار است رو به گسترش باشد كه يكي از اصلي‌ترين مبادي قاچاق پيش‌سازهاي توليد مت‌آمفتامين و هرويين به افغانستان، چين است. همجواري اين كشور با بزرگترين توليدكننده ترياك و هرويين جهان باعث شده كه راه‌هاي مواصلاتي چين به عنوان كم‌هزينه‌ترين و امن‌ترين مسير براي ترانزيت انواع پيش‌سازهاي ممنوعه به افغانستان انتخاب شود و تاكنون هم دولت چين در مقابله با اين سير رو به افزايش قاچاق، موفقيتي حاصل نكرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون