• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4513 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ آبان

در مقدماتي يورو 2020 چه گذشت؟

بازگشت لاله‌هاي نارنجي پس از 6 سال

علي كربلايي

 

 

هلند پس از كسب رتبه سوم جام جهاني 2014 برزيل، لوئي فان‌خال را از دست داد و مرد سخت‌گير نيمكت لاله‌هاي نارنجي براي احياي قدرت منچستريونايتد، راهي اولدترافورد شد؛ اما اين به نفع هيچ يك از طرفين معامله نبود. فان‌خال با يونايتد نتايج درخشاني كسب نكرد و سرانجام پس از حدود دو فصل حكم اخراجش را از گليزرها دريافت كرد. بعد از او هلند هم سرنوشت خوشي نداشت و يكي از تاريك‌ترين دوران چند دهه اخيرش را تجربه كرد.

تيمي كه در جام جهاني 2014 غوغا كرده بود و مدافع عنوان قهرماني را با 5 گل شكست داده بود، در مقدماتي يورو كه در سال 2016 براي اولين‌بار با 24 تيم برگزار مي‌شد، نتوانست موفقيتي كسب كند و در تورنمنتي كه تيم‌هايي مثل ايرلند شمالي، ايسلند، ولز و مجارستان حضور داشتند، جاي هلندي‌ها خالي بود.

هلند در گروهي از صعود به يورو بازماند كه تيم‌هاي جمهوري چك و ايسلند به صورت مستقيم و تركيه به عنوان بهترين تيم سوم راهي يورو 2016 شدند. جام جهاني هم وضعيت مشابه داشت و هلند موفق نشد از گروهش صعود كند و بازيكنان اين تيم همراه با ايتاليايي‌ها مسابقات جام جهاني 2018 روسيه را از خانه تماشا مي‌كردند.

هلند در مقدماتي جام جهاني 2018 با تيم‌هاي فرانسه، سوئد، بلغارستان، لوكزامبورگ و بلاروس هم‌گروه بود و در شرايطي كه هم‌امتياز سوئد بودند، با تفاضل گل و بازي رو در رو، قافيه را به سوئدي‌ها باخت تا آنها راهي پلي‌آف شوند و ايتاليا را شكست دهند. فوتبال هلند پس از اين روزهاي سخت، به يك‌باره وضعيت جديدي را تجربه كرد. آژاكس آمستردام تبديل به تيمي قدرتمند شد و آكادمي اين باشگاه پس از چند سال، استعدادهاي بزرگي را به فوتبال هلند معرفي كرد.

رونالد كومان با تركيبي متشكل از ستاره‌هاي آژاكس و چند بازيكن موفق ديگر تيم‌ها، هلند يكدستي ساخته كه حتي رايان بابل هم مي‌تواند در خط حمله‌اش بدرخشد. هلند كه پس از خداحافظي فن‌پرسي، روبن و اسنايدر تيمي خالي از ستاره شده بود، حالا با رو كردن ستاره‌هايي در خط دفاع و هافبك تبديل به يكي از مدعيان قهرماني يورو شده است.

هلندي‌ها شنبه‌شب موفق شدند با تساوي در خانه ايرلند شمالي كار صعودشان به يورو را قطعي كنند. شاگردان رونالد كومان در اين ديدار از ابتدا تلاش كردند دروازه ميزبان را باز كنند و در اين مسير يك بار هم تيرك دروازه ايرلندي‌ها را به لرزه درآوردند. در طرف مقابل ايرلند شمالي نيز كه آخرين شانسش براي صعود را در ديدار مقابل هلند جست‌وجو مي‌كرد حملاتي به روي دروازه سيلسن ترتيب داد. با اين حال دو تيم در نهايت نتوانستند دروازه يكديگر را باز كنند و البته اين دقيقا چيزي بود كه هلندي‌ها براي صعود به آن احتياج داشتند.

تيم رونالد كومان در حال حاضر يكي از آماده‌ترين تيم‌هاي قاره سبز است و حضور ويرجيل فن‌دايك در كنار دي‌ليخت در مركز خط دفاعي و البته حضور دي‌يانگ در مركز زمين، دروازه اين تيم را دست‌نيافتني كرده است. شنبه‌شب فقط هلند نبود كه موفق به صعود شد و در همان گروه آلماني‌ها هم موفق شدند با شكست چهار بر صفر بلاروس، صعودشان به يورو 2020 را قطعي كنند. در اين مسابقه گينتر و گورتسكا گل‌هاي اول و دوم ژرمن‌ها را به ثمر رساندند و توني كروس ستاره رئال مادريد گل‌هاي سوم و چهارم تيمش را با دو شوت به زيبايي به ثمر رساند.

غير از هلند و آلمان، نايب قهرمان جام جهاني 2018 هم موفق شد با برتري سه بر يك مقابل اسلواكي جواز صعود در يورو را به دست بياورد. كرواسي در اين ديدار كاملا از حريف خود برتر بود و شاگردان داليچ روز خوبي را پشت سر گذاشتند. در اين بازي ابتدا اسلواكي با ضربه بوژنيك به گل رسيد، اما كرواسي با گل‌هاي ولاسيچ پتكوويچ و پريشيچ ضمن جبران شكست به عنوان صدرنشين گروه به يورو صعود كرد. ديگر همسفر اين تيم‌ها، اتريش است. اتريش با برتري دو بر يك مقابل مقدونيه صعودش به يورو را قطعي كرد. دو گل اتريش در اين بازي توسط آلابا (7) و لاينر به ثمر رسيد تا تيم‌هاي همسايه آلمان- اتريش- هلند شب خوبي را پشت سر گذاشته باشند.

يك شب قبل از اينكه اين 4 تيم صعودشان را به يورو قطعي كنند، تيم‌هاي ديگري هم صعودشان را قطعي كرده بودند. تركيه در گروه سختي كه قرار داشت، موفق شد زودتر از فرانسه صعودش را قطعي كند و با تساوي خانگي مقابل ايسلند جواز حضور در يورو 2020 را كسب كرد. ساعتي بعد از اين مسابقه فرانسوي‌ها، مولداوي را شكست دادند تا آنها هم همراه تركيه به يورو بروند. اما جذاب‌ترين صعود اين هفته بعد از صعود هلند به يورو، راهيابي فنلاندي‌ها به مسابقات يورو 2020 است. فنلاند با درخشش وبريس تيمو پوكي، ستاره نوريچ سيتي، با سه گل از ليختن‌اشتاين گذشت.

اين اولين حضور تاريخ فوتبال فنلاند در يك تورنمنت معتبر است و اهميتي تاريخي براي اين كشور دارد و هواداران پس از صعود به زمين آمدند. صعود فنلاند به يورو 2020 بعد از دو شكست پياپي مقابل ايتاليا و بوسني به خطر افتاده بود؛ اما اين تيم با دو پيروزي پياپي برابر ارمنستان و ليختن‌اشتاين و با توجه به شكست‌هاي بوسني، يك صعود تاريخي را جشن گرفت.

تاكنون صعود تيم‌هاي هلند، آلمان، كرواسي، انگليس، بلژيك، ايتاليا، فنلاند، اسپانيا، تركيه، روسيه، اوكراين، چك، سوئد، لهستان، اتريش و فرانسه به يورو 2020 قطعي شده و تكليف 7 تيم ديگر در هفته‌هاي آتي مشخص خواهد شد. از دور گروهي و پلي‌آف مسابقات 3 تيم ديگر راهي يورو مي‌شوند و 4 تيم از راه ليگ ملت‌هاي اروپا به اين مسابقات راه پيدا مي‌كنند.

تيم‌هاي برتر هر سطح ليگ ملت‌هاي اروپا به مصاف رقباي خود مي‌روند و در نهايت تيم برنده هر سطح، راهي يورو مي‌شود. اگر تيم برتر گروه در سطوح چهارگانه، به يورو صعود كرده باشد، سهميه‌اش به تيم بعدي مي‌رسد.

با اين شيوه، بسيار بعيد است كه تيم‌هاي برتر قاره اروپا از صعود به يورو باز بمانند و حتي تمام تيم‌هاي متوسط هم شانس حضور در اين تورنمنت را خواهند داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون