• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4526 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۲ آذر

خبر

رد پاي امارات در حمله به كنسولگري ايران در نجف

در حالي كه 5 روز از حمله به كنسولگري ايران در نجف مي‌گذرد اما دلايل و عاملان حمله به كنسولگري به ‌طور دقيق و روشن مشخص نشده است. اما برخي شواهد نشان از ردپاي امارات در اين حمله دارد. حسن سلمان، تحليلگر عراقي در ميزگرد سياسي يكشنبه شب شبكه تلويزيوني الميادين با اشاره به نقش امارات متحده عربي در آتش زدن كنسولگري ايران در نجف اشرف گفت: سفارت امارات در بغداد ۳۰ هزار دلار بابت آتش زدن كنسولگري ايران هزينه كرده است.او گروه وابسته به «عدنان الزرفي» استاندار اسبق نجف همچنين جريان‌هاي منحرف يماني، شيرازي و صرخي را به دست داشتن در آتش زدن كنسولگري ايران در نجف متهم كرد و افزود: فردي كه پول از امارات گرفته، بخشي از آن را براي خود برداشته و بقيه را بين ديگر گروه‌هاي مشاركت‌كننده در آتش زدن كنسولگري ايران توزيع كرده است.برخي مدارك و اسناد منابع امنيتي و رسانه‌اي عراقي و منطقه‌اي حاكي‌ است كه بخشي از تحريك‌هاي شبكه‌هاي مجازي براي به خشونت كشاندن اعتراضات اجتماعي در عراق از امارات اداره مي‌شود.منابع امنيتي عراق نيز چندي قبل از بازداشت يك تيم اطلاعاتي اماراتي در بغداد خبر دادند كه اعضاي آن از اتباع لبناني و عراقي بودند و مسووليت اين تيم اطلاعاتي تحريك جوانان عراقي به درگير شدن با نيروهاي امنيتي در ميدان تحرير بغداد بوده است.حسن سلمان در ادامه نسبت به خشونت‌هاي اخير در نجف اشرف هشدار داد و گفت: آنچه در حال حاضر در نجف اشرف اتفاق مي‌افتد بسيار خطرناك و ممكن است منجر به جنگ داخلي در عراق شود.

اوكراين گدا نيست

ولاديمير زلنسكي كه به سختي 6 ماه از زمان رياست‌جمهوري‌اش در اوكراين مي‌گذرد در مصاحبه‌اي با مجلات و روزنامه‌هاي كثيرالانتشار اروپايي به مسائل مختلفي از جمله روند استيضاح ترامپ، وضعيت اوكراين و اختلاف‌نظرهاي كه با پوتين دارد، اشاره كرد. به گزارش ايسنا، ولاديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري اوكراين در گفت‌وگو با مجله تايم و 3 نشريه ديگر اروپايي گفت: ابتدا مي‌گويم كه دوست ندارم، اوكراين همچون بازيچه‌اي براي قدرت‌هاي جهاني باشد تا آنها كشورم را وسيله‌اي براي چانه‌زني‌هاي خود بدانند. در مورد امريكا نيز مي‌گويم واقعا خواهان كمك آنها هستم اينكه آنها ما را درك كنند و بفهمند ما براي منافع خود كار مي‌كنيم، نمي‌توانند بر سر ما معامله كنند. او درباره اتهامات وارده در جريان تحقيقات استيضاح ترامپ و تماس تلفني‌اش با رييس‌جمهور امريكا گفت: اصلا اين اتهامات را نمي‌فهمم و نمي‌خواهم اين طور وانمود شود كه ما اوكرايني‌ها گدا هستيم.

تظاهرات براي شفافيت

هزاران لبناني شامگاه يكشنبه با شعار «يكشنبه شفافيت» در مناطق مختلف اين كشور راهپيمايي كردند و خواستار تشكيل يك دولت مستقل و كارآمد شدند. به گزارش ايسنا به نقل از عربي۲۱ مناطق مختلف لبنان شامگاه يكشنبه شاهد راهپيمايي مردمي اين كشور تحت شعار «يكشنبه شفافيت» بود. خبرگزاري ملي لبنان نيز گزارش داد، معترضان با حركت به سمت كاخ رياست‌جمهوري از ميشل عون، رييس‌جمهوري لبنان خواستند كه روند مذاكرات پارلماني براي تعيين نخست‌وزير را تسريع كند.با شروع تظاهرات همزمان معترضان لبناني و طرفداران حزب «جريان آزاد ملي» به رياست جبران باسيل، وزير خارجه لبنان در حمايت از ميشل عون، پليس و نيروهاي امنيتي اين كشور براي جلوگيري از بروز تنش بين اين دو گروه در مسير كاخ رياست‌جمهوري مستقر شدند.هزاران تن از ملت لبنان هم در اعتراض به سياست‌هاي مالي و بانكي، جلوي بانك مركزي لبنان در خيابان حمراء تجمع كردند. معترضان با تاكيد بر مسالمت‌آميز بودن تظاهرات، هدف خود را نجات كشور از طبقه سياسي فاسد و تشكيل يك دولت مستقل كارآمد عنوان كردند.تظاهرات اعتراضي لبناني‌ها در شهرهاي ديگر لبنان از جمله در طرابلس، صيدا، صور، بقاع نيز برگزار شد. در همين راستا، رسانه‌هاي لبناني از بسته شدن اتوبان بين‌المللي طرابلس به «المنيه» و «عكار» توسط معترضان خبر دادند.از سوي ديگر «فادي ابو شقرا» نماينده جايگاه‌داران سوخت در لبنان صبح روز دوشنبه از پايان اعتصاب اين جايگاه‌ها خبر داد. او در اين باره گفت: جايگاه‌هاي سوخت از صبح دوشنبه تحويل سوخت از شركت‌هاي وارد‌كننده نفت را آغاز كردند و هيچگونه بحران سوختي در بازارها وجود ندارد.

در آينده نزديك به تهران مي‌روم

«رافائل گروسي» مديركل جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌گويد، او در آينده‌اي نسبتا نزديك به ايران سفر مي‌كند چراكه برنامه هسته‌اي ايران يكي از اولويت‌هاي اين سازمان است. به گزارش فارس، گروسي كه پس از نشست فوق‌العاده شوراي حكام آژانس در وين در جمع خبرنگاران صحبت مي‌كرد، گفت رويكرد او در قبال برنامه هسته‌اي همه كشورها از جمله ايران، رويكردي «قاطع و منصفانه» است.او در پاسخ به سوالي در خصوص «چالش‌برانگيز» بودن پرونده هسته‌اي ايران و اينكه آيا در اين پرونده تحت فشار قرار دارد، گفت:«قطعا سوالات مربوط به ايران بسيار مهم است، نمي‌دانم آن را چالش‌برانگيز بخوانم يا چيز ديگر. فكر مي‌كنم به خودي خود روشن است اين موضوعي است كه ما داريم به شكلي بسيار جدي با ايران روي آن كار مي‌كنيم و بايد ادامه دهيم. چيزي كه مي‌توانم بگويم، اين است كه اين واقعا يك اولويت است و به كار در مورد آن ادامه مي‌دهيم.»گفتني است، نشست ويژه شوراي حكام در حالي برگزار شد كه در ابتداي اين نشست، كاظم غريب‌آبادي ،سفير و نماينده دائم كشورمان نزد آژانس و ديگر سازمان‌هاي بين‌المللي در وين از سوي گروه خاورميانه و جنوب آسيا به عنوان معاون رييس كنفرانس ويژه عمومي آژانس انتخاب شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون