• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4527 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۳ آذر

خبر

تقديم پيام رييس‌جمهور به نخست‌وزير ژاپن

نخست وزير ژاپن در ديدار «سيد عباس عراقچي» معاون سياسي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و فرستاده ويژه رييس‌جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد كه ژاپن كماكان از برجام حمايت مي‌كند و براي حل مشكلات اين قرارداد بين‌المللي به نقش ديپلماتيك خود ادامه خواهد داد.

به گزارش ايرنا، «سيد عباس عراقچي» معاون سياسي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و فرستاده ويژه رييس‌جمهوري اسلامي ايران عصر روز گذشته در توكيو با «آبه شينزو» نخست‌‌وزير ژاپن ديدار و پيام كتبي دكتر حسن روحاني رييس‌جمهوري را به وي تقديم كرد.

نخست وزير ژاپن در اين ديدار ضمن تشكر از پيام روحاني با اشاره به سفر خود به تهران، ضمن اظهار خرسندي از ديدار با مقام معظم رهبري و رييس‌جمهوري اسلامي ايران از استمرار مشورت‌هاي سياسي بين دو كشور استقبال كرد.

عراقچي نيز در اين ديدار ضمن ابلاغ سلام آقاي روحاني و تقديم پيام ايشان، مواضع جمهوري اسلامي ايران در برجام را تشريح و اعلام كرد كه در صورت برداشته شدن تحريم‌ها، ايران آمادگي دارد به اجراي كامل برجام بازگردد. معاون سياسي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با اشاره به طرح صلح هرمز كه از سوي رييس‌جمهوري اسلامي ايران در مجمع عمومي سازمان ملل ارايه شد گفت: ايران به منظور حفظ امنيت و صلح و ثبات در منطقه خليج فارس و تنگه هرمز، همه كشورهايي را كه از تحولات خليج فارس و تنگه هرمز متأثر مي‌شوند به حمايت از ائتلاف اميد يعني «ابتكار صلح هرمز» دعوت مي‌كند. او از سفر آبه به ايران به عنوان يك نقطه عطف در روابط دو كشور ياد كرد و گفت: در اين رابطه با توجه به نقش منحصربه‌فردي كه ژاپن دارد ما آماده همكاري و رايزني‌هاي بيشتر با توكيو در اين زمينه هستيم. پيش از ديدار با نخست وزير ژاپن، عراقچي در ديدار «توشي ميتسو موتگي» وزير امورخارجه ژاپن در توكيو ضمن ابلاغ سلام «محمد‌جواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گفت: منطقه خاورميانه در شرايط حساسي است و همكاري براي كاهش تنش‌ها بيش از هر زمان ديگري مورد نياز و ضروري است. موتگي وزير خارجه ژاپن نيز در اين ديدار با اظهار خرسندي از ديدار با فرستاده ويژه رييس‌جمهوري اسلامي ايران گفت: ما نگران شرايط در خاورميانه هستيم و بايد با تلاش‌هاي ديپلماتيك تنش‌ها را كاهش دهيم. او ضمن تاكيد مجدد بر حمايت اين كشور از برجام خواستار خويشتنداري همه طرف‌ها براي جلوگيري از تنش بيشتر شد. در اين ديدار طرفين در خصوص روابط دوجانبه و مهم‌ترين مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي از جمله شرايط در خليج فارس و خاورميانه و ساير موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر كردند. گفتني است روز گذشته خبرگزاري كيودوي ژاپن از احتمال سفر آقاي روحاني نيز خبر داد. عراقچي در آستانه نشست كميسيون مشترك برجام كه قرار است 15 آذرماه در سطح معاونان وزراي خارجه در وين برگزار شود، براي گفت‌وگو با مقامات چيني و ژاپني به پكن و توكيو سفر كرد.

 

اميدواري ميشل عون به تحولات مثبت در لبنان

رييس‌جمهوري لبنان اعلام كرد، در روزهاي آتي تحولات مثبتي رخ خواهد داد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، ميشل عون، رييس‌جمهوري لبنان گفت، در آينده نزديك تحولات مثبتي رخ خواهد داد. وي در اين باره توضيحات بيشتري نداد. عون در ديدار با هياتي از گروه «گفت‌وگو و پل‌ها» وضعيت كلي كشورش را با آنها بررسي كرد و در پاسخ به سوالات‌شان تأكيد كرد: در آينده نزديك تحولات مثبتي رخ خواهد داد. در حالي يك ماه و نيم از وقوع اعتراضات مردمي در لبنان به دليل سياست‌هاي اقتصادي مي‌گذرد كه هشدارهاي جدي مبني بر ورود لبنان به مرحله دشوار اقتصادي وجود دارد. پيش از نمايندگان جنبش «امل» و «جريان آزاد ملي» در پارلمان لبنان پيش‌بيني كرده بودند كه دولت جديد اين كشور طي هفته جاري تشكيل شود.

 

استعفاي نخست‌وزير فنلاند

نخست‌وزير فنلاند در پي بالا گرفتن اختلافات با اصلي‌ترين شريك ائتلافي خود، استعفا كرد. به گزارش نشريه اشپيگل آلمان، «آنتي رينه» كه حدود ۶ ماه پيش رياست دولت ائتلافي فنلاند را به عهده گرفته بود در پي افزايش فشارها به وي در داخل دولت ناچار به استعفا شد. بر اين اساس رينه ۵۷ ساله پس از بالاگرفتن اختلافات حزبش (سوسيال دموكرات) با «حزب مركزي» اصلي‌ترين عضو دولت ائتلافي، امروز (سه‌شنبه) استعفاي خود را به رييس‌جمهوري فنلاند تحويل داد. «سائولي نينيستو»، رييس‌جمهوري فنلاند، در جمع خبرنگاران گفت: «استعفاي شما را قبول مي‌كنم، اما همچنان از كابينه‌تان مي‌خواهم تا به عنوان دولت موقت به كار ادامه دهيد تا آنكه دولت جديدي بر سر كار بيايد.» اين دولت متشكل از احزاب سوسيال دموكرات، مركزي، سبزها، چپ‌ها و مردم بود كه در كنار سوسيال‌دموكرات‌ها، حزب مركزي نيز از جمله بزرگ‌ترين احزاب تشكيل‌دهنده آن به شمار مي‌رفت. كناره‌گيري نخست وزير فنلاند از آن رو حائز اهميت است كه اين كشور همچنان تا پايان سال رياست شوراي اروپا را به عهده دارد. در همين رابطه ضرب‌الاجل فنلاند به انگليس براي تصميم‌گيري در خصوص برگزيت واكنش «بوريس جانسون» نخست‌وزير اين كشور را به دنبال داشت. فنلاند طي هفته‌هاي گذشته شاهد اعتصاب كاركنان پستي كشور بود كه به خطوط هوايي و ديگر بخش‌هاي صنعني كشور نيز گسترش يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون