• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4528 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ آذر

خبر

حوادث اخير و 5 پرسش از رييس‌جمهوري

مرتضي شهبازي‌نيا، رييس اتحاديه سراسري كانون‌هاي وكلاي دادگستري ايران در نوشتاري خطاب به حجت‌الاسلام حسن روحاني، با اشاره به شعارها و برنامه‌هاي انتخاباتي او، رييس‌جمهوري را مطابق اصول 113 و 121 قانون اساسي و مفاد سوگند رياست‌جمهوري، متعهد به پاسداري از قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و حقوق مندرج در آن براي ملت توصيف كرد و بر اين پايه، خواستار تبيين مواضع دولت در ارتباط با چند مورد شد. او با طرح پرسش‌هايي نوشت: «آيا فرآيند افزايش قيمت بنزين به استناد مجوزهاي مبهم و كلي مجلس، مطابق قانون اساسي است يا خير و در هرحال چرا و به چه انگيزه‌اي اين اقدام در نيمه شب عيد ميلاد حضرت رسول(ص) و بدون اطلاع قبلي انجام شده، در حالي كه شوك‌آور بودن اعلام يك‌باره وقوع حوادث متعاقب آن، قابل پيش‌بيني بوده است. مسووليت خسارات جاني و مالي مردم و كشور به‌ عهده كيست؟ در شرايط فعلي بيان طنزآميز جنابعالي مبني بر عدم اطلاع از زمان اعلام افزايش قيمت، چه محملي مي‌تواند داشته باشد؟» او همچنين اضافه كرد: «به نظر حضرتعالي، به عنوان شخصي كه به تعبير خود، سرهنگ نيستيد، آيا تهديد افراد توسط رييس‌جمهور منتخب با «سيستم مانيتور و دوربين» با رسالت مندرج در اصل 113 و سوگند مندرج در اصل 121 قانون اساسي و شعارهاي انتخاباتي سازگار است؟» شهبازي‌نيا همچنين نوشت: «متعاقب مشكلات امنيتي ناشي از اقدامات فوق، شايد اعمال محدوديت نسبت به برخي شبكه‌هاي اجتماعي قابل درك بود، اما قطع كامل دسترسي به شبكه اينترنتي موجب توجه خسارات غيرقابل جبراني به مردم شد.» او همچنين خواستار توضيح دولت جهت نحوه جبران خسارت‌هاي اخير شد.

طرح شبكه ملي اطلاعات را دنبال مي‌كنيم

حجت‌الاسلام سيدابراهيم رييسي، رييس قوه قضاييه روز گذشته در جريان سفر به اصفهان گفت: «شبكه ملي اگر فعال شود بسياري از مسائل را حل مي‌كند، شبكه ملي اطلاعات يكي از اهدافي است كه به ‌شدت دنبال خواهيم كرد و يكي از ضرورت‌هاي جدي كشور است.» به گزارش ايسنا، او در بخش ديگري از سخنان خود گفت: «هم در اصلاح ساختارهاي فسادزا، هم در اصلاح قوانين و مقررات و هم براي برخورد با متخلفان بايد كار عملي كرد. حتما بدانيد، ملامت ملامتگران و حاشيه‌سازي‌هاي دشمن ما را از ميدان به در نخواهد كرد. امروز حضور شما، توطئه ايجاد ناامني در كشور توسط بدخواهان را نقش بر آب كرد و امروز كشور ما در مقابل اين توطئه در امنيت قرار دارد و نبايد فراموش كرد بايد به خواست مردم هم توجه كنيم.» رييسي گفت: «هم با اغتشاشگران برابر قانون برخورد مي‌كنيم و هم نسبت به مساله مردم بايد توجه كرد. نبايد بگذاريم سفره مردم خالي بماند. در يك كلام از حقوق مردم كوتاه نخواهيم آمد.»

لاريجاني اجراي طرح بنزين را به نمايندگان اعلام كرده ‌بود

عليرضا رحيمي، عضو هيات‌ رييسه مجلس در مورد روايت متناقض لاريجاني و مطهري در مورد مطلع بودن مجلس از اجراي طرح اصلاح نرخ بنزين گفت: «روز سه‌شنبه در جلسه غيرعلني، آقاي لاريجاني تصميم سران قوا درخصوص افزايش قيمت بنزين را به اطلاع نمايندگان رساندند و گفت ظرف چند روز آينده دولت طرح بنزين را اجرا مي‌كند و حتي گفت مطابق گزارشي كه آقاي مصري در روزهاي قبل و بر اساس كارشناسي بخش‌هاي مختلف به مجلس ارايه كردند، چه مقدار يارانه مخفي در كشور وجود دارد كه ناعادلانه توزيع مي‌شود و در نهايت در مورد بنزين چند سناريو را مطرح كردند. ايشان حتي گفتند طرحي كه دولت اجرا مي‌كند، نظير همان پيشنهاد آقاي مصري در جلسات قبل است.» به گزارش ايسنا، او افزود: در آن جلسه حتي آقاي نعمتي تذكر دادند كه اين طرح به دليل اينكه كارت سوخت عده زيادي آماده نشده، مشكلاتي ايجاد مي‌كند كه آقاي لاريجاني به ايشان گفتند اين اشكالات را به وزير كشور منتقل كنيد تا رفع كنند. لذا ترديدي نيست كه رييس مجلس روز سه‌شنبه به نمايندگان اطلاع داده بود كه دولت طرح بنزين را عملي مي‌كند.»

خروج استيضاح وزيرصمت از دستور

علي‌اصغر يوسف‌نژاد، عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي گفت: «پيش از اين جمعي از نمايندگان درخواست استيضاح وزير صمت را به هيات رييسه مجلس كرده بودند كه هيات رييسه آن را به كميسيون مربوطه ارجاع كرد. بر همين اساس نمايندگان هفته قبل در كميسيون با وزير جلسه داشتند.» به گزارش ايسنا، او افزود: «با توجه به اينكه تعداد امضاهاي استيضاح وزير صنعت به زير 10 امضا رسيده، بنابراين اين استيضاح از نصاب افتاده و از دستور كار مجلس خارج شد.»

در اتفاقات اخير حتي يك نفر از سپاه و بسيج اسلحه نداشت

سردار سرلشكر پاسدار علي فدوي، جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با بيان اينكه در اتفاقات اخير تعدادي هنگام فرار از كشور بازداشت شده‌اند، گفت كه ما بسياري را دستگير كرده‌ايم و از صدا و سيما نشان خواهيم داد. به گزارش خبرگزاري دفاع مقدس، فدوي افزود: «در اتفاقات اخير حتي يك نفر از سپاه و بسيج اسلحه نداشت، ما بي‌اسلحه به سطح شهر‌ها رفتيم در حالي كه در مقابل ما اسلحه بسيار بود. البته در مقر‌هاي ما اسلحه بود و اگر به پايگاه‌ها، حوزه‌ها و نواحي بسيج حمله كردند از خودشان دفاع كردند، اما در خيابان به صورت جامع همه را كنترل مي‌كرديم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون