• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4530 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ آذر

13896 نفر در يازدهمين انتخابات مجلس ثبت‌نام كردند

چپ ‌و راست با شناسنامه‌‌آمدند

باز هم دقيقه 90؛ اصلا اين خصلت انگار در تار و پودمان جاي گرفته و اصلاح‌طلب و اصولگرا هم نمي‌شناسد، همه روز آخر را انتخاب مي‌كنند. ديروز هم آخرين روزي بود كه افراد مي‌توانستند براي يازدهمين انتخابات مجلس نام‌نويسي كنند و براي همين ساختمان وزارت كشور جاي سوزن انداختن نبود؛ فرمانداري تهران هم دست‌كمي از ساختمان ميدان فاطمي نداشت. صف عريض و طويلي از كساني كه مي‌خواستند پا در گود رقابت انتخاباتي بگذارند، شكل گرفته بود. البته در اين ميان هرچند اكثريت براي حضور در «خانه ملت» احساس تكليف كرده بودند اما انتخابات ميان‌دوره‌اي خبرگان رهبري هم مزيد بر اين شلوغي شده بود. خلاصه كه روز هفتم ثبت‌نام كانديداها به عنوان شلوغ‌ترين روز ثبت شد.

توصيه خاتمي و حضور پررنگ اصلاح‌طلبان

هرچه در روزهاي گذشته حضور اصلاح‌طلبان كمرنگ و سوال‌‌برانگيز بود ديروز به نام آنها رقم خورد و تقريبا چهره‌هاي شاخص جريان چپ پا به ميدان گذاشتند. البته اين به ميدان آمدن آنها چندان هم بدون پشت پرده نبود و آن‌طوركه گفته مي‌شد سيدمحمد خاتمي تماس‌هايي با اصلاح‌طلبان شاخص و وزراي دولت هفتم و هشتم داشته است و از آنها خواسته كه در اين انتخابات نام‌نويسي كنند؛ موضوعي كه قاسم ميرزايي‌نيكو نماينده اصلاح‌طلبان در مجلس دهم آن را تاييد مي‌كند و به خبرآنلاين مي‌گويد: «آقاي خاتمي، در تماس با اصلاح‌طلبان به همه سفارش كرده‌اند كه براي انتخابات مجلس يازدهم ثبت‌نام كنند.» او مي‌گويد: «ايشان در جلسات مختلفي كه برگزار شد، سفارش جدي كردند كه حتما اصلاح‌طلبان كانديدا شوند.» هرچند ميرزايي‌نيكو از تماس تلفني با وزراي دولت ابراز بي‌اطلاعي مي‌كند اما درست چند دقيقه بعد از اين شنيده‌ها «علي صوفي» وزير تعاون دولت سيدمحمدخاتمي به وزارت كشور مي‌آيد و در انتخابات مجلس ثبت‌نام مي‌كند. او در گفت‌وگويي با خبرآنلاين فراخوان رييس دولت اصلاحات را تاييد مي‌كند و مي‌گويد: «آقاي خاتمي حتما مثل قبل از ليست اصلاح‌طلبان حمايت خواهند كرد.»حضور چهره‌هاي اصلاح‌طلب در روز آخر آن‌قدر پررنگ شد كه كه اين گمانه بيش از پيش تقويت شد تا آنجا كه «مجيد انصاري» عضو مجمع روحانيون مبارز و از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام و همين‌طور «احمد نقيب‌زاده» استاد علوم سياسي دانشگاه تهران و از اعضاي شوراي مركزي حزب كارگزاران و البته «عماد بهاور»، عضو نهضت آزادي در شوراي عالي سياستگذاري روز گذشته در اين انتخابات ثبت‌نام كردند. در اين ميان به نظر مي‌رسد انتقادات به ليست اميد براي خلأ اقتصاد‌دان نيز افاقه كرده است و در ميان چهره‌هاي اصلاح‌طلب افرادي مانند «حسين راغفر» از اقتصاد‌دانان با گرايش اصلاح‌طلبي نيز در اين انتخابات نام‌نويسي كردند.

فراخوان دبيركل و نام‌نويسي قائم‌مقام

چند روز پيش بود كه مهدي كروبي دبيركل حزب اعتماد ملي در نامه‌اي خطاب به اعضاي اين حزب از آنها خواست تا در يازدهمين انتخابات مجلس نام‌نويسي كنند. به دنبال اين فراخوان «الياس حضرتي» قائم‌مقام دبيركل اعتماد ملي و نماينده فعلي مجلس به همراه «محمدعلي افشاني» رييس شوراي مركزي اعتماد ملي به ساختمان وزارت كشور رفتند و براي انتخابات مجلس ثبت‌نام كردند.

خيز زنان اصلاح‌طلب

به دنبال فراخوان اصلاح‌طلبانه براي حضور در انتخابات مجلس، شوراي ائتلاف زنان اصلاح‌طلب كه از چند ماه پيش كار خودش را براي انتخابات مجلس شروع كرده بود، در آخرين روز حضور پررنگ و چشم‌گيري داشت؛ به‌طوري كه به جز «آذر منصوري» كه پيش‌تر نام‌نويسي كرده بود، «شهيندخت مولاوردي» و «فاطمه راكعي» از اين جمع در انتخابات ثبت‌نام كردند. حضور زنان اصلاح‌طلب تنها به همين جمع شوراي ائتلاف ختم نشد و زنان فراكسيون اميد نيز پيش از ظهر ديروز به ساختمان فرمانداري براي يازدهمين انتخابات مجلس آمدند كه در ميان آنها نام «طيبه‌ سياوشي» «فاطمه سعيدي» «سهيلا جلودارزاده»، «فاطمه سعيدي»، «فاطمه اولاد قباد» و «فاطمه ذوالقدر» از حوزه تهران و «ناهيد تاج‌الدين» از اصفهان نيز به چشم مي‌خورد.

اين را هم نبايد از قلم انداخت كه از ميان زنان اصولگرا، «فاطمه آليا» از حوزه تهران و «نيره اخوان» از اصفهان نيز ديروز ثبت‌نام كردند.

محدوديت مجلس و خدا‌حافظي سلحشوري

«پروانه سلحشوري» نماينده تهران كه نامش‌ را بارها و بارها از راديو فرهنگ، وقتي مذاكرات صحن علني مجلس را پخش مي‌كرد به گوش شنيديم؛ هرچند انتقادات تند تيزش به مذاق خيلي‌ها خوش نمي‌آمد اما هر بار كه نقدي وجود داشت بدون آنكه مصلحت خود را در‌ نظر بگيرد آن را به زبان مي‌آورد؛ ماجراي دختر‌آبي، افزايش قيمت بنزين و اعتراضات به آن از جمله مواردي بود كه او در مقابل آنها سكوت نكرد و آخرين بار درباره اختيارات مجلس انتقاداتي را مطرح كرد. روز گذشته سلحشوري يكي از غايبان ثبت‌نام‌كننده در انتخابات بود و اين عدم كانديداتوري را از طريق بيانيه‌اي اعلام كرد.

نام‌نويسي ليست پايداري‌هاي قم

چندهفته پيش بود كه ليستي از سوي جبهه شوراي هماهنگي اصولگرايان قم منتشر شد كه مجتبي ذوالنوري، احمد اميرآبادي و عليرضا زاكاني را كانديداهاي قم در يازدهمين انتخابات مجلس معرفي كرده بود. اين ليست به سرعت بلوايي در اردوگاه اصولگرايي برپا كرد؛ هرچند گفته مي‌شد كه اين ليست احتمالا ليست قطعي قم براي انتخابات مجلس نخواهد بود و برخي هم از حضور «زاكاني» به عنوان كانديداي پروازي در اين ليست انتقاد كردند اما در نهايت ديروز مجتبي ذوالنوري، احمد اميرآبادي و عليرضا زاكاني از قم ثبت‌نام كردند تا شانس و اقبال‌شان را براي حضور دوباره در خانه ملت بيازمايند.

مجري اصولگرايان

از مناظره‌هاي انتخاباتي سال 88 قابليت‌هايش براي اصولگرايان شكوفا شد و بعد از اظهارنظرهايش در صفحات مجازي و مقابله با جريان اصلاح‌طلب پله‌هاي ترقي را خيلي سريع‌تر از آنچه فكرش را مي‌كرد، طي كرد. «وحيد يامين‌پور» كه از روزها قبل كنار چهره‌هايي مانند رائفي‌پور احتمال كانديداتوري‌شان در انتخابات وجود داشت و ديروز با مهر صحت به همه گمانه‌زني‌ها زد از حوزه تهران ثبت‌نام كرد.

كانديداتوري از اوين

حواشي روز آخر نام‌نويسي كانديداها كم نبود اما برخي آن‌قدر عجيب و غريب بودند كه همه انگشت به دهان خيره به آن مي‌ماندند؛ مانند خبر ثبت‌نام «عبدالرضا داوري» مشاور محمود احمدي‌نژاد از زندان اوين؛ او به گفته سخنگوي قوه قضاييه به اتهامات متعددي از جمله ارتباط با كانال آمدنيوز در بازداشت به سر مي‌برد، توسط وكيل خود، وحيد هروآبادي براي شركت در يازدهمين دوره مجلس وارد ساختمان وزارت كشور شد كه البته اين نام‌نويسي با ممانعت كميته اجرايي شوراي نگهبان روبرو شد و به سرانجام نرسيد. وكيل داوري در اين رابطه به ايلنا مي‌گويد: «طبق استعلامي كه كميته اجرايي از شوراي نگهبان گرفت اعلام كردند ثبت‌نام نيابتي ممكن نيست.» او ادامه مي‌دهد: «قانون در خصوص ثبت‌نام نيابتي و فردي كه متهم و داخل زندان است، سكوت كرده اما هيچ منعي هم ذكر نكرده.»

مسير دادگاه انقلاب تا «خانه ملت»

«موسي غضنفرآبادي» كه پس از پايان دوره نمايندگي‌اش در مجلس نهم و همزمان با روي كار آمدن ابراهيم رييسي رياست دادگاه انقلاب را به عهده گرفته بود، به نظر مي‌رسد باز هواي مجلس و نمايندگي در سر دارد. او ديروز با حضور در وزارت كشور براي شركت در يازدهمين دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابيه بم نام‌نويسي كرد.

برگ آخر اصولگرايان

از چند ماه قبل از آمدن و نيامدن «محمدباقر قاليباف» صحبت مي‌شد؛ هرچند خودش سكوت كرده بود اما به نظر مي‌رسيد چندان هم بدش نمي‌آيد بعد از سه دوره شركت در انتخابات رياست‌جمهوري و شكست در همه اين‌ انتخابات‌ها، عرصه مجلس را هم امتحان كند. او ديروز وارد ساختمان وزارت كشور شد تا به اصطلاح بمب خبري آخرين روز را منفجر كند. البته قاليباف كه همواره روي موج تبليغات سوار است، پيش از آنكه پايش به وزارت كشور برسد بيانيه‌اي از جنس بيانيه‌هايش براي جوانان اصولگرا منتشر كرد و با انتقاد از مجلس و دولت خطاب به مردم گفت كه در اين انتخابات شركت مي‌كند. البته او در اين بيانيه هيچ اشاره‌اي به اقداماتش در طول 12 سال شهرداري تهران نكرد و از راز سر به مهر مانده املاك نجومي هم سخني به ميان نياورد. با اين حال قاليباف با اميد به سرليست اصولگرايان شدن و رسيدن به كرسي رياست مجلس پا به ميدان گذاشته اما معلوم نيست با نگاه به گذشته اين كاخ آرزو سرجايش بماند يا مانند سال 84، 92 و 96 يك‌‌شبه فرو ‌بريزد.

پايان نام‌نويسي

سيداسماعيل موسوي ديروز در پايان مهلت قانوني آخرين روز نام‌نويسي داوطلبان انتخابات مجلس درباره آخرين آمار از نام‌نويسي انتخابات مجلس گفت: «۱۳۸۹۶ نفر تاكنون نام‌نويسي كردند كه از اين ميان ۱۶۰۵ نفر زن و ۱۲۲۹۱ نفر مرد هستند.» او درباره نام‌نويسي انتخابات ميان‌دوره‌اي خبرگان‌ رهبري نيز گفت: «تا امروز ٥٧ نفر نام‌نويسي كردند كه ٣١ نفر از تهران، ١٧ نفر از قم، ۲‌ نفر از فارس، ٢ نفر از خراسان رضوي و ۲ نفر از خراسان شمالي ثبت‌نام كردند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون