• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4530 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ آذر

خبرخوان

پيش‌بيني طغيان ملخ صحرايي در سه استان جنوبي كشور

سيد محمدرضا مير، سخنگوي سازمان حفظ نباتات كشور گفت: طبق آخرين گزارش فائو، هجوم دسته‌هاي بزرگ ملخ صحرايي به سه استان جنوبي كشور از جمله هرمزگان سيستان و بلوچستان و بوشهر در دو تا سه روز آينده پيش‌بيني شده است. وي درباره هجوم ملخ صحرايي از كشورهاي هند و پاكستان افزود: از ابتداي ريزش ملخ صحرايي در اوايل آذرماه جاري تاكنون عمليات مبارزه در سطح دو هزار و ۸۷ هكتار انجام شده است.

بارش‌ها جلوي ارزاني گوجه‌فرنگي را گرفت

قيمت گوجه فرنگي آبان و آذر ماه امسال ركورد ۲۰ هزار تومان را شكست؛ قرار بود نرخ اين محصول پس از برداشت استان‌هاي جنوبي شكسته شود اما بارندگي‌ها، اين اميد را كمرنگ كرد. گفته‌ها حاكي از آن است كه عواملي همچون سرمازدگي، افزايش كرايه حمل و نقل و همچنين صادرات بي‌رويه موجب گراني محصول گوجه‌فرنگي شده است. در اين زمينه حسين اصغري، مديركل دفتر امور محصولات علوفه‌اي و جاليزي معاونت امور زراعي وزارت جهاد كشاورزي گفت: با توجه به افزايش قيمت گوجه فرنگي در بازار انتظار مي‌رفت عرضه اين محصول براي تعادل قيمت‌ها از چهار استان جنوبي كشور (بوشهر، خوزستان، سيستان و بلوچستان و هرمزگان) انجام شود اما به دليل تشديد بارندگي‌ها عرضه اين محصول در استان بوشهر با مشكل مواجه شد.

يارانه آذرماه چهارشنبه واريز مي‌شود

سازمان هدفمندي يارانه‌ها اعلام كرد: يكصد و ششمين مرحله پرداخت يارانه نقدي در ساعت ۲۴ چهارشنبه (۲۰ آذرماه) به حساب سرپرستان خانوارها واريز مي‌شود. مبلغ يارانه دريافتي هر يك از مشمولان دريافت يارانه نقدي همانند نوبت‌هاي گذشته ۴۵۵ هزار ريال است. افزون بر يارانه‌ها، افزايش حداقل مستمري خانوارهاي مددجويان تحت حمايت كميته امداد امام خميني‌(ره) و سازمان بهزيستي كشور نيز چهارشنبه (۲۰ آذر) واريز مي‌شود كه بلافاصله امكان برداشت آن وجود دارد.

ثبت نام طرح اقدام ملي در ۵ استان از سر گرفته شد

دفتر اقتصاد مسكن از آغاز ثبت‌نام طرح اقدام ملي مسكن در پنج استانِ همدان، يزد، چهارمحال و بختياري، خوزستان و كرمانشاه از ۱۶ آذرماه خبر داد و گفت: ثبت‌نام پنج استان فوق تا ۱۹ آذرماه به طول مي‌انجامد. بر اساس اين گزارش، ثبت نام طرح اقدام ملي مسكن در ۶۰ شهر استان انجام مي‌شود. طرح اقدام ملي مسكن طرحي است كه در آن ۴۰۰ هزار واحد مسكوني طي امسال و سال آتي احداث مي‌شود كه از اين ۴۰۰ هزار واحد مسكوني، ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده شهرها و توسط شركت بازآفريني شهري ايران، ۱۰۰ هزار واحد توسط بنياد مسكن انقلاب اسلامي و در شهرهاي زير ۱۰۰ هزار نفر و ۲۰۰ هزار واحد در شهرهاي جديد و توسط شركت عمران شهرهاي جديد احداث خواهد شد.

نظر خودروسازان درباره خودروي آب‌سوز

به دنبال برخي تبليغات مبني بر آب‌سوز كردن خودروها، دبير انجمن خودروسازان ايران گفت: به‌رغم پيگيري‌هاي صورت گرفته براي دريافت اطلاعات اين طرح و بررسي صحت آن، تاكنون از مدعي آن خبري نشده است. احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان ايران در اين رابطه اظهار كرد: اين موضوع كه چند سال پيش هم مطرح شده بود، چند وقتي است كه دوباره در فضاي مجازي مطرح شده است. فردي با ادعاي اينكه اختراع او مي‌تواند باعث شود تا خودرو با چند ليتر آب و يك جسم جامد به راه بيفتد در سايت‌ها و شبكه‌هاي تلويزيوني حضور پيدا كرده است و فعالان صنعت خودرو هم پيگير اين موضوع هستند. دبير انجمن خودروسازان ايران تصريح كرد: اين طرح در هاله‌اي از ابهام و سكوت قرار گرفته است. اگر توليد چنين محصولي حقيقت داشته باشد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن خودروسازان و سازمان‌ محيط زيست و ساير سازمان‌هاي ذي‌ربط بدون شك حاضر به خريد، حمايت و توسعه و تجاري‌سازي اين طرح خواهند بود.

اتفاق عجيب در بازار دلار

تداوم رشد قيمت دلار در بازار، افزايش قيمت اين ارز بين‌المللي در صرافي‌هاي بانكي را به همراه داشت. روز گذشته قيمت دلار در صرافي‌هاي بانكي در حالي به يك قدمي كانال ۱۳ هزار تومان رسيد كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد در بازار آزاد سد مقاومتي دلار شكسته شده و هر دلار به قيمتي بين ۱۳ هزار و ۲۰۰ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه مي‌شود.آنچه خرق عادت در بازار دلار تلقي مي‌شود، افزايش شديد فاصله خريد و فروش دلار در صرافي‌هاي بانكي است. به شكلي سنتي قيمت خريد و فروش دلار غالبا فاصله‌اي صد توماني با هم دارند اما در حالي كه صرافي‌هاي بانكي امروز هر دلار را به قيمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان مي‌فروشند، نرخ خريد را ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام كرده‌اند.

راه‌اندازي خط مسافري دريايي چابهار – مسقط از پايان آذر ماه

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي گفت: در سال ۹۶ كشتي مسافري بين چابهار و مسقط تردد مي‌كرد اما متوقف شد كه با هماهنگي انجام شده و انعقاد قرارداد توسط سازمان بنادر و دريانوردي، از پايان آذر ماه امسال كشتي‌هاي مسافري در اين مسير عمليات جابه‌جايي مسافر را آغاز خواهند كرد. اسلامي خاطرنشان كرد: تاكيد بر اين است كه مسافرت دريايي تسهيل و تسريع شود، چرا كه با ظرفيت موجود مي‌توان بين بنادر ايران و كشورهاي همسايه مسافرت دريايي داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون