• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4531 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۸ آذر

سهم سينما و تئاتر از لايحه بودجه سال ۱۳۹۹

اعتبار فرهنگ و هنر آب رفت

گروه ادب و هنر

در حالي كه بودجه سال ۱۳۹۹ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با افزايش حدود ۱۰ هزار ميليارد ريالي همراه است اما بودجه سينما و تئاتر افزايش قابل توجهي ندارد هر چند بخش زيادي از آنچه براي امسال تئاتر مصوب شده بود هنوز تخصيص پيدا نكرده است. به گزارش ايسنا، لايحه بودجه سال آينده كشور كه شامل بودجه عمومي سال ۱۴۰۰ نيز هست به مجلس ارايه شده و در دو بخش سينما و تئاتر، افزايش رقم خاصي در بودجه مشاهده نمي‌شود. براساس پيوست‌هاي ارايه شده در اين لايحه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه بودجه مصوب هزينه‌اي آن براي سال ۹۸، ۲۱ هزار و ۸۲۱ ميليارد و ۲۱۰ ميليون ريال بود براي سال ۹۹، بدون محاسبه آنچه به عنوان يارانه خواهد گرفت، ۲۴ هزار و ۳۱۵ ميليارد و ۵۳۰ ميليون ريال پيشنهاد داده است.با توجه به اين رقم در كل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، برآورد هزينه‌اي سال ۱۳۹۹ براي آنچه به عنوان «برنامه حمايت و گسترش هنرهاي نمايشي» اعلام شده ۸۴ ميليارد و ۱۱ ميليون تومان تعيين شده در حالي كه مصوب بودجه امسال تئاتر ۸۲ ميليارد و ۳۲۲ ميليون تومان بوده است.

از اين بودجه هم طبق اعلام مديران تئاتري فقط حدود ۲۰ درصد تا به حال داده شده و از ابتداي امسال دست‌كم نزديك به 7 ميليارد تومان بدهي روي دست اداره كل هنرهاي نمايشي بابت حمايت از گروه‌هاي نمايشي و برگزاري جشنواره‌ها مانده است. حمايت از برگزاري جشنواره‌ها و همايش‌هاي مربوط به نمايش، حمايت از توليد و اجراي نمايش‌هاي صحنه‌اي، سنتي و آييني و توزيع در شبكه نمايش خانگي، نظارت بر فعاليت‌هاي نمايشي، صدور مجوز، كمك به فعاليت‌هاي تئاتر موزه عروسكي، كمك به موسسات مراكز، انجمن‌ها، كانون‌ها، تشكل‌هاي صنفي وابسته و خانه تئاتر از برنامه‌هاي تشريح شده در زيرمجموعه «حمايت و گسترش هنرهاي نمايشي» است. در اين بين براي كمك به بنياد فرهنگي و هنري رودكي هم مثل قبل رديف جداگانه‌اي در ذيل برنامه‌هاي تئاتر گنجانده شده كه ۹ ميليارد تومان از بودجه تئاتر به آن تعلق مي‌گيرد در حالي كه سال قبل اين رقم ۷ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان بود. همچنين از برنامه‌هاي مشخص شده، حمايت جدا از خانه تئاتر به همراه راه‌اندازي موزه حذف شده است.

اما براي سازمان امور سينمايي ۲۱۰ ميليارد تومان در لايحه بودجه سال آينده درنظر گرفته شده كه اين رقم در لايحه سال قبل ۲۰۵ ميليارد تومان بود. در بخش برآورد هزينه‌اي سال ۹۹، ۱۳۳ ميليارد تومان آمده و در بخش تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي رقم ۱۵ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان برآورد شده است. در بين برنامه‌هايي كه براي بخش سينما تعريف شده ۱۷ ميليارد تومان به برگزاري جشنواره فيلم فجر اختصاص دارد. همچنين براي صيانت از آثار سينمايي و جلوگيري از تكثير غيرمجاز آنها كه اين روزها موضوعي داغ در سينماست ۷۰۰ ميليون تومان در نظر گرفته شده است. براي حمايت از صنعت انيميشن هم ۱۲ ميليارد تومان بودجه تعريف شده ولي با اين حال مهم اين است كه چقدر از اين رقم در نهايت تخصيص پيدا مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون