• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4531 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۸ آذر

مهر تاييد وزارت بهداشت بر استاندارد و كيفيت داروي ايراني

توزيع داروي ايراني آنفلوآنزا

گروه اجتماعي

به دنبال تقاضاي كاذب و هجوم شهروندان براي تهيه داروي آنفلوآنزا به دليل نگراني از ناياب شدن دارو به هنگام بروز علايم بيماري، خط توليد نوع ايراني داروي آنفلوآنزا در كشور فعال شد. ديروز مدير مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت به ايرنا خبر داد كه براي جبران كمبود داروي «اسلتاميوير»، از روز شنبه نوع ايراني اين دارو وارد بازار شده تا تقاضاي كاذب را پاسخگو باشد.

كيانوش جهانپور افزود: «شركت توليدكننده داروي آنفلوآنزا بعد از تاخير دوماهه در توليد، هفته گذشته ۷۰۰ هزار كپسول اسلتاميوير توليد و به شبكه بهداشتي كشور عرضه كرد. البته طبق توافق اين توليد‌كننده با سازمان غذا و دارو، قرار بود اين شركت پيش از شروع اپيدمي آنفلوآنزا در كشور، اين دارو را توليد و روانه بازار كند اما اين شركت با ادعاي مشكلات اداري و مالياتي نتوانست به موقع تعهد خود را انجام دهد. به دنبال اين تاخير، چند شركت واردكننده و برخي نهادهاي نظارتي از جمله سازمان بازرسي كل كشور نسبت به تعلل در توليد و توزيع دارو در كشور شكايت كردند كه براي جبران كمبود، سازمان غذا و دارو اجازه واردات فوريتي اين دارو را صادر كرد و چند شركت واردكننده حدود يك ميليون و ۳۰۰ هزار كپسول اسلتاميوير خارجي وارد كشور كردند كه طي هفته‌هاي گذشته هم، نوع خارجي دارو در بيمارستان‌ها و شبكه بهداشتي كشور توزيع شد و بخش عمده آن در اختيار بيماران قرار گرفت. به دنبال واردات محموله خارجي، شركت ايراني هم ظرف هفته‌هاي گذشته خط توليدش را فعال كرد و روز شنبه بيش از ۷۰۰ هزار كپسول ايراني وارد چرخه دارويي كشور شد.»

اتفاقي كه در تامين و توزيع داروي آنفلوآنزا رخ داده؛ صدور مجوز واردات با وجود امكان توليد داخلي، برخلاف تاكيدهاي چندباره وزير بهداشت درباره ممنوعيت واردات هر داروي داراي مشابه داخلي است اما به گفته جهانپور، توليد ناكافي داروي داخلي، وزارت بهداشت را واداشت كه اين سياست را ناديده گرفته و براي پاسخ به بازار، آن هم در شرايط اپيدمي بيماري، براي واردات دارو اقدام كند.

 

داروي ايراني استاندارد و با‌كيفيت است

به دنبال توزيع محموله قابل توجهي از داروي ايراني آنفلوآنزا به بازار و در حالي كه احتمال مي‌رود برخي متقاضيان به دليل ايراني بودن دارو و تاثيرپذيري از شايعات شبكه‌هاي اجتماعي درباره بي‌اثر بودن داروي ايراني در مقايسه با نوع خارجي، از خريد آن خودداري كنند و حتي اين اتفاق، به وخامت حال برخي بيماران منجر شود، به نظر مي‌رسد كه وظيفه صاحبان داروخانه‌هاي خصوصي در سراسر كشور بسيار سنگين شده است و مسوولان فني داروخانه‌ها حالا كه در شرايط اپيدمي بيماري، تنها داروي موجود در بازار براي يك بيماري ويروسي واگير و بسيار خطرناك، نوع ايراني است، بايد همان تاكيد وزير بهداشت درباره هدايت شهروندان به سمت مصرف داروي ايراني و اعتماد‌سازي نسبت به كيفيت قابل‌قبول داروي داخلي را در خدمت‌رساني و ارايه مشاوره به مراجعان مورد توجه قرار دهند. ديروز هم رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزاررت بهداشت، با تاكيد بر استاندارد بودن داروي ايراني و تاثيرگذاري قابل قبول آن بر درمان مبتلايان، نوع ايراني داروي اسلتاميوير را از بهترين‌هاي چرخه توليد داخل دانست و در گفت‌وگو با ايلنا تصريح كرد: «اين دارو طي سال‌ها‌ي گذشته هم در داخل كشور توليد مي‌شده و تجربيات باليني نشان‌‌ داد كه اين دارو، ضمن تاثير‌گذاري، استاندارد خوبي هم دارد و ما هم از تاثير بخشي اين دارو بسيار راضي بوديم. ضمن آنكه تا زماني كه ارزيابي‌هاي مذكور بر يك دارو انجام نشود، سازمان غذا و دارو اجازه ورود هيچ دارويي را به بازار نخواهد داد.» گويا تاكيد كرد كه دليل مهم تداوم واردات اين دارو در سال‌هاي گذشته، اعمال تحريم‌ها و ممنوعيت فروش مواد اوليه دارو به وارد‌كنندگان ايراني بود كه باعث توقف خط توليد دارو در داخل كشور و جايگزيني واردات شد.

بنا بر آخرين اعلام مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، از روز نهم الي شانزدهم آذرماه، بيش از 8 هزار و 300 نفر از هموطنان با علايم آنفلوآنزا به مراكز درماني مراجعه كردند كه نيمي از بيماران به دليل شدت بيماري تنفسي، بيش از دو روز بستري و سپس ترخيص شدند اما ظرف همين مدت، ۲۵ نفر از مبتلايان بر اثر شدت بيماري، جان خود را از دست دادند. وزير بهداشت هفته گذشته پيش‌بيني كرد كه موج اول بيماري آنفلوآنزا كه ويروس H1N1 و نوع خطرناك و كشنده ويروس است تا پايان آذر‌ماه فروكش كرده و از ميزان خطر ابتلا كاسته شود. معاون بهداشت وزارت بهداشت هم ديروز از كاهش سير ابتلا در كشور خبر داد با اين حال، تا امروز و از ابتداي آغاز موج اول بيماري، بيش از 56 نفر از هموطنان به دليل شدت بيماري جان خود را از دست داده‌اند كه البته علت فوت اين افراد، مراجعه ديرهنگام به مراكز درماني و ابتلا به بيماري‌هاي زمينه‌اي بوده كه به همين دليل، شدت بيماري، باعث مرگ آنان شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون