• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4531 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۸ آذر

پيروزي بوكسور بريتانيايي در نبرد انتقامي

رويز مغلوب رقص مكانيكي جاشوا شد

سامان سعادت

 

 

در شبي كه توفان در سراسر صحراي عربستان غوغا به پا كرده بود، آنتوني جاشوا كولاك كرد. او توانست با بازيابي عناوين WBO، IBF، WBA و IBO يك حركت رو به جلو براي تاريخ‌سازي بردارد و البته كلي هم پول به جيب بزند. او موفق شد بوكسور مكزيكي را در يك نبرد انتقامي شكست دهد و دوباره خودش را ثابت كند.

البته جاشوا پس از برد بزرگش برابر اندي رويز جونيور مورد انتقاد گسترده گروه‌هاي حقوق بشري قرار گرفت. او در هفته گذشته و در كنفرانس خبري پيش از بازي در برابر سوال خبرنگار امريكايي شبكه DAZN مبني بر مشكلات حقوق بشري در عربستان كلمه «سر بريدن» را به كار برده و جنجال بسياري آفريده بود.

جاشوا بعد از مبارزه و پيروزي گفت: «من مي‌دانم كه طرفدارانم دوست دارند ببينند كه من رقبايم را ناك‌اوت مي‌كنم و برنده مي‌شوم و البته من مي‌توانم اين كار را انجام دهم اما گاهي اوقات هنگام مبارزه با بوكسورهاي خاص بايد باهوش‌تر عمل كرد. من مي‌دانستم چه در سر اندي مي‌گذرد و او چه سبك مبارزه‌اي در پيش خواهد گرفت بنابراين مجبور شدم او را به روشي متفاوت شكست دهم.»

اين مبارزه البته با مبارزه‌هاي كلاسيك متفاوت بود. اما تحول سبك مبارزه‌اي جاشوا از نقش منفعل به يك بوكسور فعال آن‌قدر موثر بود كه در نهايت توانست رويز را خسته كند. دو داور بازي نتيجه نهايي را 110 بر 118 به نفع جاشوا اعلام كردند. با اين حال برخي معتقدند نتيجه اين بازي مي‌توانست 119 بر 109 نيز باشد. برد بوكسور انگليسي بدان معناست كه جاشوا تبديل به چهارمين بوكسور در تاريخ 127 ساله دسته سنگين‌وزن اين ورزش شد كه موفق مي‌شود عنوان خود را در يك مبارزه مستقيم به دست آورد. تا به امروز 10 بوكسور تلاش كرده بودند كه اين كار را بكنند و از بين آنها تنها فلويد پترسون، محمدعلي كلي و لنوكس لوييز موفق شدند. حال انگليس هم با يك مبارز وارد اين دسته شده است. البته جاشوا بايد خيلي هوشمند و پرتلاش باشد تا در آينده بتواند به محمد علي و لوييس در معبد پانتئون بوكس اضافه شود.

جاشوا گفت: «من واقعا مي‌توانم مشت‌زني كنم. من واقعا مي‌توانم اين كار را كنم اما در عين حال دوست دارم بجنگم. من درون قلبم يك جنگجو دارم. وقتي هميشه عادت داريد ديگران را ناك‌اوت كنيد، ممكن است اين اتفاق براي شما هم بيفتد. من پيش از مبارزه مي‌دانستم كه مي‌توانم اشتباهات خود را اصلاح كنم. من مردي هستم كه از اشتباهات خود درس مي‌گيرم.»

جاشوا به‌طور قطع اين كار را كرد. در ماه ژوئن هنگامي كه رويز موفق شد كمربندهاي قهرماني جاشو را از چنگالش در آورد، يكي از اتفاقات بزرگ و عجيب ورزش بوكس را رقم زد و به نوعي تاريخ‌سازي كرد. رويز همچنين قانون واضح بوكس كه مي‌گويد بوكسور قوي‌تر بوكسور ضعيف‌تر را شكست مي‌دهد را نيز زير پا گذاشت. اما در مبارزه مجدد جاشوا موفق شد از طول دست خودش كه بلندتر از دست رويز بود به خوبي استفاده كند و با جابه‌جايي بهتر براي دور ماندن از ضربات سنگين رويز در نهايت پيروز مبارزه لقب بگيرد. مهم‌ترين نكته در مبارزه جاشوا اين بود كه توانست تحت هر شرايطي تعادلش را حفظ كند.

جاشوا اضافه كرد: «رويز بار اول خيلي خوب بود. به همين خاطر من مجبور شدم دو بار با او مبارزه كنم. مردي مثل من هيچ بهانه‌اي نمي‌آورد. اين در مورد بوكس است و اصلا شوخي‌بردار نيست. من هميشه عادت داشتم همه را ناك‌اوت كنم. اما دفعه اول گرفتار شدم و تمام اعتبار ورزشي‌ام را به حريفم دادم. من به اندي و مربي او بسيار احترام مي‌گذارم. من در مبارزه‌ام تلاش كردم روح واقعي اين ورزش را نشان بدهم.»

مبارزه بدون شك براي هر دو نفر دشوار بود. اما رويز از شكمش كه خيلي تنگ به شورت ورزشي‌اش چسبيده بود كمك مي‌گرفت. وزن بالاي رويز گرچه او را كند مي‌كرد اما بر هم زدن تعادلش را براي جاشوا سخت‌تر مي‌كرد. اما در مجموع چربي‌هاي بدن مبارز مكزيكي‌الاصل باعث شد او نفس كم بياورد. هنگامي كه زنگ راند آخر به صدا در آمد رويز با عصبانيت از قفسه سينه‌اش كه خس‌خس مي‌كرد فرياد كشيد: «با من بجنگ» اما خودش هم به خوبي در اعماقش احساس كرده بود كه بيش از حد خسته شده و كاري از دستش بر نمي‌آيد. همان‌طوركه رويز بعد از مبارزه اعتراف كرد: «من فكر مي‌كنم به آن اندازه كه بايد آماده نشده بودم. من سه ماه گذشته را در ماه‌ عسل برد قبلي پشت سر گذاشتم. من بايد سخت‌تر تمرين مي‌كردم. وزنم بيش از اندازه بالا رفت و باعث شد من نتوانم آنچه را مي‌خواهم به نمايش بگذارم. با اين حال قرار نيست بهانه بياورم. من فكر مي‌كنم چند بار وسط مبارزه مصدوم شدم اما حريفم واقعا مبارزه مي‌كرد. او برنده شد. او دور من مي‌چرخيد و ضرباتش را روانه‌ام مي‌كرد. اما اگر نبرد سومي در كار باشد مطمئنم كه مي‌توانم به بهترين شكل اين مبارزه لعنتي را برنده شوم.» هنگامي كه از رويز پرسيده شد چرا سخت‌تر تمرين نكرده بود، رويز اعتراف كرد: «در بشقاب من غذاهاي زيادي بود!»

در شب مسابقه آسمان بالاي سر منطقه ديريه در نزديكي رياض، سياه و سفيد شده بود و باران به ‌شدت مي‌باريد؛ طوري كه 15000 تماشاچي مسابقه تا عمق استخوان‌شان خيس شده بود. در اين شهر معمولا متوسط بارش باران چيزي حدود 10 سانتي‌متر در سال است. اما شب مسابقه به نظر مي‌رسيد تمام آن قرار است امشب ببارد. در يك لحظه وقتي باد حول فضاي باز رقابت ‌پيچيد، صفحه‌هاي مونيتور غول‌پيكر اطراف محل مبارزه شروع به تكان خوردن كردند و اين نگراني به وجود آمد كه مبادا خطري تماشاچيان و ورزشكاران را تهديد كند. اما خوشبختانه اتفاقي نيفتاد.

هر دو مبارز احترام زيادي نسبت به يكديگر در مراسم پيش از شروع مبارزه نشان دادند. آنها در تجمع طولاني‌مدت پيش از آغاز آرام بودند و مبارزه آنها نيز با احتياط شروع شد. در حالي كه رويز براي جاشوا دام پهن مي‌كرد، بوكسور بريتانيايي روي پاي عقب خود قرار مي‌گرفت. اما كمي قبل از پايان راند مشت جاشوا گوشه ابروي رويز را پاره كرد و خون در رينگ پخش شد. جاشواي قديمي علاقه زيادي به اين كار داشت. او معمولا اين كار را انجام مي‌داد و سپس بلافاصله براي تمام كردن كار حريف اقدام مي‌كرد اما اين‌بار او تلاش داشت هرج‌و‌مرجي در مبارزه پيش نيايد تا بتواند متمركز بماند. در عوض او با رقص پا حول رويز تلاش مي‌كرد بر او مسلط شود. البته در اواخر راند دوم نوبت به رويز رسيد كه ابروي جاشوا را پاره كند.

الگوي تنظيم‌شده جاشوا به اين شكل بود كه مرتبا به حريف سيخونك مي‌زد و از پهلوي او به سمت ديگر جابه‌جا مي‌شد. در نگاه اول او همانند رقاصي به نظر مي‌رسيد كه خيلي مكانيكي در ملا عام مي‌رقصد. اما با اين حال به نظر مي‌رسيد گاهي اوقات او اجازه مي‌دهد حملات خشن مرد مكزيكي به او برخورد كند. در راند هشتم رويز يك هوك چپ عالي بعد از يك ضربه با دست راست وارد كرد كه البته باعث شد در ضد حمله چند مشت محكم از حريف دريافت كند.

مبارزه به شكلي بود كه رفت ‌و برگشت‌هاي زيادي داشت و اين باعث شد جمعيت زيادي كه رقم‌هايي بين 105 تا 10 هزار پوند براي تماشاي مبارزه پرداخت كرده بودند لذت ببرند. جاشوا نيز اين را فهميده بود و كاري مي‌كرد آنها كيف بيشتري كنند. در اوايل هفته به جاشوا اخطار داده شده بود كه در حال شست‌وشو دادن رژيم سعودي از طريق ورزش است و او فريب خورده. او همچنان با انتقاد گروه‌هاي حقوق بشري روبه‌رو خواهد بود اما اين انتقادات در مقابل كمربندهاي قهرماني كه او پس گرفت و پول‌هايي كه به حساب بانكي‌اش واريز شد چندان به چشم نخواهد آمد.

منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون