• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4531 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۸ آذر

از ناكامي‌ها نااميد نشويم

سيد محمدعلي ابطحي

هفتاد و يك سال از تصويب اعلاميه حقوق بشر در سازمان ملل متحد مي‌گذرد. دفاع از حقوق بشر حاصل صدها سال تفكر انديشمندان درباره حقوق ذاتي انسان‌هاست. اولين و مبنايي‌ترين حقوق مورد اجماع تمام ملت‌ها عبارت است از آزاد ‌زاده شدن انسان و برابري همه آدميان به لحاظ حيثيت، كرامت و حقوق انساني. بندهاي ديگر اين اعلاميه نيز همه بر حقوقي تاكيد دارند كه به سختي مي‌توان با اصل آن مخالف بود و آن را حق انسان ندانست، مانند حق سوادآموزي، حق رفاه، حق دسترسي به امكانات بهداشتي، حق آزادي بيان، حق تعيين محل زندگي و موارد اساسي ديگر.

اما به‌رغم تمام اين حقوق اساسي و مورد اجماع ملل، كمتر كشوري در جهان موفق شده است كه در عمل به اين حقوق پايبند بماند، هر روز عده زيادي از گرسنگي مي‌ميرند، قاچاق كودكان و سوءاستفاده جنسي از آنها همچنان در همه جاي جهان رواج دارد، زنان در معرض خشونت هستند و مردان بيشتر شكنجه مي‌شوند. پيروان مذاهب از شهرهاي خود آواره مي‌شوند و بند بند اين منشور هر جاي دنيا به بهانه‌اي معوق و معطل مي‌‌ماند. از سويي جنگ‌هاي فراگير چه داخلي و چه بين كشورها در اشكال مختلف اعم از حمله مستقيم نظامي يا در قالب تروريسم يا تحريم، باعث نقض گسترده اين حقوق اساسي شده است. روح اديان الهي در اصول مشترك خود با بسياري از حقوق مندرج در اعلاميه حقوق بشر همسو هستند و با پشتوانه اخلاق، شرايطي را كه انسان در آن واجد كرامت باشد، خواستارند.

مضموني كه سازمان ملل امسال براي بزرگداشت روز بين‌المللي حقوق بشر انتخاب كرده است، ايستادگي جوانان براي مطالبه و تحقق اين حقوق است. مضموني هوشمندانه كه از نيروهاي جوان جهان مي‌خواهد تا به‌رغم همه ناكامي‌ها در تحقق آرمان‌هاي بشري نااميد نشوند و از ارزش‌هاي اساسي كه قوام بشريت است، چشم نپوشند.

موسسه گفت‌وگوي اديان ضمن تبريك روز جهاني حقوق بشر بر گفت‌وگو درباره آرمان‌هاي مشترك بشر تاكيد مي‌كند و با به رسميت شناختن تنوع فرهنگي و مذهبي ملل و اقوام مختلف از همه فعالان حقوق بشر مي‌خواهد ضمن تاكيد بر تحقق اصول جهانشمول حقوق بشر به تفاوت‌هاي فرهنگي و تاريخي و عرفي نيز توجه كرده و تلاش كنند با گفت‌وگوهاي بين فرهنگي و بين‌الادياني و درك تفاوت‌ها، زمينه تحقق اهداف عالي انساني را فراهم كنند.

موسسه گفت‌وگوي اديان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون