• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4532 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۹ آذر

خبر

ژاپن براي استقبال از روحاني آماده مي‌شود

آبه شينزو، نخست‌وزير ژاپن دوشنبه اعلام كرد كه توكيو در راستاي تلاش براي حل مساله هسته‌اي ايران، در حال مذاكره و رايزني براي سفر حسن روحاني به اين كشور در ماه جاري است. به گزارش ارينال به نقل از رويترز، وي همچنين گفت كه ژاپن خواستار انجام هر تلاش ممكن براي پيشرفت صلح خاورميانه است. او در حالي اين خبر را اعلام كرد كه خبرگزاري كيودو هفته گذشته به نقل از يك منبع ارشد ديپلماتيك گزارش داد كه ايران پيشنهاد اين ديدار را در جريان سفر دو روزه عباس عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه ايران به ژاپن، ارايه داده است. آبه افزود: در حال حاضر سرگرم مذاكره در مورد سفر پرزيدنت روحاني به ژاپن هستيم. وي به جزييات بيشتري در اين زمينه اشاره‌اي نكرد، اما رسانه‌هاي محلي ژاپن زمان احتمالي اين سفر را روزهاي ۲۰ يا ۲۱ دسامبر (۲۹ يا ۳۰ آذر) اعلام كردند.

آغاز صدور احكام

بازداشت مقام‌هاي عراقي

كميته شفافيت عراق در جديدترين گزارش خود، ضمن اتهام به بيش از 200 مسوول سابق و فعلي، توصيه كرد كه بيش از 20 وزير و نماينده پارلمان كنوني و سابق به اتهامات گوناگون بازداشت شوند. به گزارش فارس، «كميته شفافيت» (هيئة النزاهة) عراق روز دوشنبه در گزارشي بيش از 200 مقام مسوول فعلي و سابق را متهم اعلام كرد. به گزارش وبگاه خبري موازين نيوز، دايره تحقيقات كميته شفافيت عراق در بيانيه‌اي عملكرد ماه اكتبر گذشته خود را در صدور احكام بازداشت و احضار وزيران و ديگر مقامات اين كشور شامل ۲۵۶ نفر تشريح كرد. در اين بيانيه آمده است: طي مدت مذكور احكام احضار 9 وزير شامل دو وزير فعلي، پنج وزير سابق، دو وزير اسبق، ۱۲ عضو پارلمان كه ۱۰ نفر آنها از اعضاي پارلمان فعلي هستند، يك معاون وزير فعلي، سه نفر از معاونان وزراي سابق و دو نفر از معاونان وزراي اسبق صادر شد. به گفته كميته شفافيت عراق احكام احضار و بازداشت همچنين شامل يك استاندار فعلي، ۱۱ استاندار سابق، ۱۱۸ عضو شوراهاي استاني فعلي، ۲۶ عضو شوراهاي استاني سابق و ۱۱ عضو شوراهاي استاني اسبق عراق است. بر اساس بيانيه مذكور ۳۲ مديرعامل از جمله ۱۹ مديرعامل فعلي در وزارتخانه‌هاي نفت، انرژي، آموزش و پرورش، بهداشت، صنعت، و اوقاف، 11 مدير سابق در شوراي وزيران و دبيرخانه بغداد و وزارتخانه‌هاي آموزش عالي و مطالعات علمي بهداشت، شهرداري‌ها، حمل و نقل و صنعت و دو مديرعامل اسبق در وزارتخانه‌هاي بهداشت و حمل و نقل هم مشمول احكام مذكور شدند. در پايان آمده است: در مجموع احكام احضار و بازداشت ۲۵۶ متهم صادر شده است كه از اين بين براي ۲۲۱ نفر حكم احضار و ۳۵ نفر حكم بازداشت صادر شده است كه ۵۱ مورد از اين احكام اجرايي شده و ۶۸ متهم هم به دادگاه‌هاي تحقيقاتي ديگر معرفي شدند.

دور باطل سياسي در لبنان

رياست‌جمهوري لبنان شب گذشته از تعويق رايزني‌هاي پارلماني براي انتخاب نخست‌وزير در پي «توافق» سني‌ها با نامزدي مجدد سعد حريري براي اين پست خبر داد. به گزارش ايسنا، به نقل از اسكاي نيوز، در بيانيه رسمي رياست‌جمهوري لبنان آمده است، در سايه تحولات رخ داده درخصوص موضوع تشكيل دولت و بر اساس تمايل و خواست اكثر فراكسيون‌هاي پارلماني و اعطاي فرصت بيشتر براي رايزني‌ها و تماس‌ها ميشل عون، رييس‌جمهوري لبنان تصميم گرفت رايزني‌هاي الزام‌آور را كه قرار بود دوشنبه انجام شوند، به ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر) موكول كند. در اين راستا سمير الخطيب، تاجر سني لبناني كه نامش اخيرا به عنوان نامزد احتمالي نخست‌وزيري بر سر زبان‌ها افتاده بود، بعد از ديدار با مفتي لبنان گفت، توافق طايفه سني بر معرفي مجدد سعد حريري، نخست‌وزير مستعفي توافق دارند. الخطيب اظهار كرد مفتي لبنان در پي رايزني‌ها و تماس‌ها با چهره‌هاي اهل سنت به اين نتيجه رسيده كه سني‌ها با معرفي حريري براي تشكيل دولت آينده موافقند. در ادامه اين تحولات حاميان جريان المستقبل وابسته به سعد حريري مقابل‌ دارالافتاء در بيروت تظاهرات كردند و شعارهايي در حمايت از حريري سر داده و به مفتي لبنان به دليل حمايت از حريري درود فرستادند. اما در سوي ديگر مخالفان مقابل اقامتگاه حريري در بيت‌الوسط مخالفت خود را با معرفي مجدد او براي نخست‌وزيري اعلام كردند. اهل سنت در لبنان پست نخست‌وزيري را در دست دارند. در حالي كه لبنان از ۱۷ اكتبر شاهد موج تظاهرات بي‌سابقه عليه كل طبقه سياسي است. حريري برجسته‌ترين نماينده اهل سنت در سيستم سياسي اين كشور است. الخطيب گفته است ديگر نامزد اين پست نيست.

وزيرخارجه روسيه امروز

با ترامپ ديدار مي‌كند

وزير خارجه روسيه قرار است روز سه‌شنبه در كاخ سفيد با «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا ديدار و رايزني كند. به گزارش فارس، اينترفكس به نقل از منابعي در وزارت خارجه روسيه خبر داد كه «سرگئي لاوروف» وزير خارجه اين كشور در جريان سفر خود به واشنگتن در روز سه‌شنبه با دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا ديدار و رايزني خواهد كرد. رييس‌جمهور امريكا در ماه ژوئن طي كنفرانس خبري در نشست سران گروه 8 در ژاپن از دعوت ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه از او براي سفر به مسكو و شركت در مراسم بزرگداشت پايان جنگ جهاني دوم خبر داده بود. با اين حال ترامپ بعدها اعلام كرد كه به دليل مسائل مربوط به انتخابات نمي‌تواند در اين مراسم شركت كند. در محافل سياسي امريكا ترامپ متهم به ارتباط با مقامات روسيه در جريان مبارزات انتخاباتي سال 2016 است اگر چه تاكنون اين روابط به‌ طور رسمي تاييد نشده است. مسكو نيز هر گونه دخالت در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا را قويا رد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون