• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4535 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر

بوريس و دونالد، يك‌رابطه خيلي خيلي خوب!

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا به اندازه‌اي به بوريس جانسون، نخست‌وزير بريتانيا علاقه‌مند شد كه شماره تلفن شخصي‌اش را به وي داد. جانسون نيز بارها و بارها به مدح دونالد ترامپ پرداخت.

سايت پوليتيكو پس از قطعي شدن پيروزي بوريس جانسون در انتخابات سراسري انگليس درباره رابطه جانسون و ترامپ مي‌نويسد: در چندهفته گذشته، ترامپ و جانسون تظاهر كردند كه به سختي هم را مي‌شناسند چرا كه فكر مي‌كردند رابطه حسنه ميان آن دو مي‌تواند به ضرر جانسون در انتخابات سراسري بريتانيا تمام شود، چرا كه رييس‌جمهور امريكا در بريتانيا بسيار منفور است. دوربين خبرنگاران تصاوير جانسون را در حالي كه با ساير رهبران جهان در حال تمسخر دونالد ترامپ بود، ضبط كردند. حزب محافظه‌كار جانسون انتخابات سراسري روز پنجشنبه را برد و توانست جرمي كوربين از حزب چپ را شكست بدهد. حالا نخست‌وزير بريتانيا اميدوار است كه بتواند وعده‌هاي خود درباره برگزيت را پيش برده و راه را براي توافق تجاري با امريكا هموار سازد. پيروزي جانسون براي ترامپ هم به اين معنا است كه مي‌تواند دست از ظاهرسازي برداشته و دوباره بر آتش رابطه با جانسون بدمد. ترامپ بارها در مدح جانسون او را ترامپ بريتانيا خوانده بود. برخي از ناظران حتي اعتقاد دارند كه ترامپ پيروزي جانسون را معياري براي پيروزي خود در انتخابات 2020 امريكا هم مي‌داند. يك كارشناس مسائل اروپا در وزارت خارجه دولت جورج بوش پسر در اين باره به پوليتيكو مي‌گويد: اكنون ترامپ مي‌تواند اين گونه نتيجه‌گيري كند كه افرادي كه شبيه او رفتار مي‌كنند و سخن مي‌گويند برنده مي‌شوند. او پيروزي جانسون را پيروزي خود مي‌داند. بسياري از كارشناسان از شباهت‌هاي ميان جانسون و ترامپ سخن مي‌گويند: هر دو مدل موهايي بلوند دارند. هر دو با بيان حقيقت مشكل دارند و هر دو شعارهاي پوپوليستي مي‌دهند و حتي حاضرند ساختار سياسي را كه از دل آن آمده‌اند فداي اهداف سياسي خود بكنند. با اين‌همه جانسون محصول دانشگاهي مثل آكسفورد است و از دل طبقه نخبه بريتانيا بيرون آمده است. مسيري كه ترامپ طي نكرده است. جانسون باوجود حمايت از ترك اتحاديه اروپا، به اتحادها و ائتلاف‌هاي چندگانه مانند ناتو علاقه‌مند است اما ترامپ چنين چارچوب‌هايي را مانع و چالش مي‌داند و همواره تهديد به ترك اين قالب‌ها كرده است. به گفته مقام‌هاي ارشد كاخ سفيد، جانسون كه حتي در روزهاي حضور در وزارت خارجه بريتانيا هم چشمي به خانه شماره 10 داونينگ استريت داشت خيلي سريع فهميد كه بهترين راه براي نزديك شدن به ترامپ از طريق مشاوران وي است. وي تمركز خود را بر چهره محبوب آن روزهاي دونالد ترامپ در كاخ سفيد يعني استفان ميلر گذاشت. ميلر ضدمهاجر و همچنين نويسنده بسياري از سخنراني‌هاي ترامپ بود.

به گفته مقام‌هاي كاخ سفيد، ترامپ و جانسون هر هفته با هم صحبت مي‌كنند و با اين تعريف مي‌توان آنها را دوستان خوب خواند. يك مقام سابق دولت ترامپ در اين باره به پوليتيكو مي‌گويد: يكي از دلايلي كه ترامپ به جانسون علاقه دارد، اين است كه جانسون مانند ترزا مي ‌نيست كه ترامپ بتواند وي را تحقير كند. ترزا مي ‌از خود ضعف نشان داده بود و همين مساله بهانه‌اي شد براي آنكه ترامپ بتواند در دوره‌اي كه مي ‌نخست‌وزير بود بگويد جانسون نخست‌وزير بهتري مي‌شد.

يك مقام نزديك به دولت بريتانيا در اين باره به پوليتيكو مي‌گويد: جانسون و تيم مشاوره‌ وي به خوبي مي‌دانند كه ترامپ مي‌تواند در ثانيه تغيير موضع بدهد لذا خود را براي پيش‌بيني‌ناپذير بودن ترامپ كاملا آماده كرده‌اند. جز جانسون رهبران ديگري هم تلاش كردند خود را به دونالد ترامپ نزديك كنند اما موفق نشدند. يكي از آنها امانوئل مكرون است كه براي به دست آوردن دل ترامپ با او در برج ايفل شام هم خورد و از وي خواست در توافق هسته‌اي با ايران بماند اما موفق نشد دل ترامپ را به دست بياورد. آبه شينزو نخست‌وزير ژاپن هم دوان دوان خود را به نيويورك رساند تا نخستين رهبر بين‌المللي باشد كه به ترامپ تبريك مي‌گويد و تلاش كرد در پرونده‌هاي تجارت دو جانبه و كره شمالي جايي براي خود در معادله‌هاي ترامپ باز كند كه رييس‌جمهور امريكا پاسخ اين دلبري‌ها را با وضع تعرفه بر فولاد و آلومينيوم ژاپن داد. ترامپ و جانسون اختلاف‌هايي هم با يكديگر دارند و به عنوان نمونه، جانسون از توافق هسته‌اي با ايران و همچنين توافقنامه آب و هوايي پاريس حمايت مي‌كند اما ترامپ از مورد اول خارج شده و گام‌هاي مقدماتي براي ترك توافقنامه آب و هوايي پاريس را هم برداشته است. ابتداي سال جاري ميلادي بود كه خبرنگاري از جانسون سوال كرد آيا از حمله نظامي به ايران استقبال مي‌كند و او قاطعانه گفت: خير.

پوليتيكو در پايان مي‌نويسد: همچنان برخي كارشناسان اعتقاد دارند كه گرايش‌ها و موج‌هاي سياسي در اروپا به نوعي معياري براي پيش‌بيني روند تحولات سياسي در امريكا هم هستند. افزايش پوپوليست و سياست‌هاي ضدمهاجر‌پذيري ابتدا در اروپا شكل گرفت و پس از آن به امريكا رسيد و در نتيجه آن موج ترامپ برنده انتخابات 2016 شد. پيروزي ترامپ ماه‌ها بعد از پاسخ مثبت انگليسي‌ها به رفراندوم برگزيت اتفاق افتاد. يك تحليلگر مسائل بين‌المللي در موسسه آلماني مارشال در اين باره به پوليتيكو مي‌گويد: قطعا ترامپ پيروزي بوريس جانسون را نشانه‌اي از پيروزي خود مي‌داند، چرا كه اعتقاد دارد جانسون نماينده تفكر وي در انگليس است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون