• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4535 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر

پنجشنبه و جمعه در جشنواره مستند «سينما حقيقت » چه گذشت

استالين در صدر

تينا جلالي

 

 

روزهاي پنجشنبه و جمعه هفته‌اي كه گذشت شاهد وسعت جريان برگزاري جشنواره سينما حقيقت و موفقيت اين رويداد بين‌المللي در جلب نظر مخاطبان بوديم. اگر روزهاي ابتدايي بعضي سالن‌ها با تماشاگران كمتري همراه مي‌شد، اما بي‌استثنا پنجشنبه و جمعه گنجايش تمام سالن‌ها پر بود؛ مخاطباني كه بعضي سانس‌ها گوشه سالن مي‌ايستادند يا روي پله‌ها مي‌نشستند تا فيلم مورد علاقه خود را تماشا كنند. همچنين در روزهاي اخير چند فيلم مستند داخلي حسابي گل كردند به‌طوري كه عنوان پرفروش‌ فيلم‌هاي اين دوره جشنواره را به خود اختصاص دادند. همچنين در راستاي اجراي طرح همزمان اكران فيلم‌ها در استان‌ها، امسال آثار منتخب و پرمخاطب جشنواره براي علاقه‌مندان در 19 استان‌ نمايش داده مي‌شود و تاكنون استان‌هاي زاهدان، اهواز، لرستان و همدان ميزبان اين رويداد بوده‌اند.

 

استقبال از مستندي خارجي- سياسي

اما يكي از اتفاق‌هاي خوب و جلب‌توجه‌كننده جشنواره امسال؛ استقبال از مستند خارجي «تشييع جنازه رسمي» و ارتباطي است كه مخاطبان با اين فيلم برقرار كرده‌اند. اين مستند محصول كشور ليتواني و هلند است كه به عنوان پرفروش‌ترين فيلم روز چهارم ۲۱ آذرماه معرفي شده است. اهميت موضوع اين فيلم پيرامون سوالات مهم و مطرح شده‌اي است كه تا به امروز دست‌كم گرفته شده ولي پرداخت آن از اهميت زيادي برخوردار است. «تشييع جنازه رسمي» به كارگرداني سرگئي لوزنيتسا، كارگردان اوكرايني درباره معماي شخصيتي است به نام جوزف استالين، رهبر حزب كمونيست و اتحاد جماهير شوروي كه تبديل به شمايل شد. اين فيلم تلاش مي‌كند با نگاه موشكافانه از مراسم تدفين اين رهبر كمونيست رمزگشايي كند به اميد حل معماي پيچيده اين شخصيت.

 

استفاده بيشتر از سوژه‌هاي بكر

نصرالله مدقالچي كه نريشن فيلم «خودكار» ساخته محمد ثقفي را خوانده به جوانان مستندساز توصيه مي‌كند كه از سوژه‌هاي بكري كه در ايران وجود دارد و كسي سراغ‌شان نرفته، غافل نشوند: «هر نقطه كشور ما ديدني است، از آداب و رسوم روستانشينان نازنين و باصفا گرفته تا موتورسواراني كه در شهر تهران بسيار در تلاش هستند تا چرخ زندگي خود را بچرخانند، زندگي هر يك از اين افراد سوژه ساخت يك فيلم مستند است.» از نظر او مستندسازان جوان در آغاز راه هستند و نياز به زمان دارند تا به پختگي كامل برسند. او مي‌گويد: «موسسات و افراد بايد از جوانان مستندساز حمايت كنند، امكانات و اسناد مورد نياز را در اختيارشان قرار دهند تا شاهد شكوفايي استعداد و خلاقيت‌شان باشيم. البته سينماي مستند ما هر سال نسبت به سال گذشته پيشرفت كرده است و اين مساله را مي‌توان در تعداد آثاري كه سالانه به جشنواره سينما حقيقت عرضه مي‌شوند، مشاهده كرد.»

 

پاي سياسيون به جشنواره باز شد

سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت خارجه و مديركل ديپلماسي عمومي كه براي ديدن مستند «گلوله‌باران» به پرديس چارسو آمده بود، درباره برگزاري جشنواره سينما حقيقت كه به‌طور كامل به حوزه مستند مي‌پردازد، گفت: «چنين رويدادي به ديده شدن فيلم‌هاي مستند كه روايتگر واقعي موضوعي هستند و ديالوگ و جلوه ويژه خاصي ندارند، بسيار كمك مي‌كند.» موسوي خاطرنشان كرد؛ يكي از وظايفي كه آنها به عنوان مركز ديپلماسي عمومي در وزارت خارجه دارند، اين است كه آنچه در سينماي ايران مي‌گذرد را به ساير كشورها نشان دهند و اين آثار را به جشنواره‌هاي بين‌المللي بفرستند چون هنر و آثار ايراني، زبان گوياي ايراني‌هاست.

محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات هم ضمن حضور در محل برگزاري جشنواره عنوان كرد كه از مستندهايي با موضوعات مرتبط با وزارتخانه‌شان حمايت مي‌كند. او ضمن اشاره به حمايت سازمان فناوري از مستندي به نام «روياي آب» گفت كه در مستندهايي كه در آينده ساخته مي‌شود هم مشاركت مي‌كنيم تا آثار خوب داشته باشيم.

 

تا به حال به سينما نرفته بود

علي كفاشيان، رييس پيشين فدراسيون فوتبال ايران كه به تماشاي مستند «جايي براي فرشته‌ها نيست» به كارگرداني سام كلانتري به جشنواره آمده بود در حاشيه اين رويداد گفت: «اين براي اولين بار است كه به سينما مي‌آيم و برايم اتفاق جالبي است، چون اصولا ما به قدري غرق در مسائل كاري‌مان مي‌شويم كه وقت نمي‌كنيم به سينما برويم ضمن اينكه اين حجم از استقبال مردم برايم قابل توجه بود.»

او با اشاره به اينكه به ورزش بانوان خيلي علاقه‌مند است، گفت: وقتي هم كه آقاي كاوه صدقي سرمربي اين تيم به من گفتند چنين فيلمي ساخته شده خوشحال شدم و به اينجا آمدم. به نظرم در زمينه ورزش، مستندهاي كمي ساخته شده البته پيش از اين شاهد فيلم‌هايي در زمينه ورزش‌هاي مورد علاقه مردم مثل فوتبال بوديم، ولي به نظرم ساخت چنين فيلم‌هايي براي بانوان مي‌تواند تحولي در رشته‌هاي ورزشي آنها ايجاد كند و باعث مدال‌آوري شود. هرچند چنين كاري بسيار ارزنده‌ است، اما بيشتر فيلم‌ها درباره ورزش آقايان ساخته مي‌شود.»

 

تئاتري‌ها هم به جشنواره مستند آمدند

محمد رحمانيان كه براي تماشاي مستند «خط باريك قرمز» به پرديس چارسو آمده بود، مي‌گويد از علاقه‌مندان جدي سينماي مستند است. مستند «خط باريك قرمز » به اجراي يك تئاتر توسط نوجوانان بزهكار مي‌پردازد و تاكنون با استقبال بالايي از جانب مخاطبان همراه بوده است. محمد رحمانيان پس از تماشاي اين فيلم گفت: «يكي از علايق جدي من تماشاي فيلم‌هاي مستند است، البته نه فقط مستندهاي اجتماعي كه با مسائل روز جامعه ما ارتباط دارند، حتي مستندهايي كه در حوزه محيط زيست هستند را هم بسيار دوست دارم، در كنار اينها مستندهايي كه حالت خاص و هنري دارند را هم مي‌پسندم. روشن است كه مستند گونه‌هاي مختلفي دارد و همه آنها به عقيده من قابل ديدن هستند. اميدوارم با اين حجم از استقبال از جشنواره سينما حقيقت سنت فيلم مستند ديدن و شرايط تماشاي اين آثار جدي‌تر گرفته شود و به شكل عميق‌تر ادامه پيدا كند.»

 

پرمخاطب‌ها و پرفروش‌ها

سه فيلم «خسوف» به كارگرداني محسن استادعلي، «آشو» ساخته جعفر نجفي و «واكس چه» اثر كامران حيدري به عنوان سه فيلم پرمخاطب و دو فيلم مستند ايراني «قرقبان» و «قيچي» به همراه مستند «تشييع جنازه رسمي» از ليتواني و هلند به عنوان پرفروش‌ترين آثار تا پايان روز چهارم جشنواره بودند.

همچنين به اين نكته اشاره كنيم كه در جريان برگزاري جلسه پيچينگ 19 فيلمساز طرح‌هاي خود را با 9 تهيه‌كننده خارجي و 9 ميهمان ملي جشنواره ارايه كردند.

يادآور مي‌شويم جشنواره مستند سينما حقيقت تا 25 آذر در پرديس سينمايي چارسو برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون