• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4536 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر

كاشف غذا

مهدي نيكوئي

كسي كه وگان مي‌شود و از محصولات حيواني دست مي‌شويد، تصميم گرفته است كه شكمش را فداي اصول اخلاقي يا ارزش‌ها و اهدافي كند كه برايش اهميت بيشتري دارند. او مي‌پذيرد كه وسوسه غذا را كنترل كند و تن به خواسته‌هاي آني خود ندهد. اما تناقض داستان آنجا است كه به زودي قرار است از غذا لذت بيشتري ببرد.

نه تنها اطرافيان، بلكه خود وگان‌ها هم هيچ‌گاه تصور نمي‌كردند كه لذت غذا خوردن‌شان بيشتر شود. هنوز هم چنين ادعايي را به راحتي نمي‌پذيرند اما واقعيت آن است كه پس از مدتي از شروع گياهخواري، حواس پنجگانه و به ويژه حس چشايي و بويايي تقويت مي‌شود و طعم و عطر و بوي غذا، بيش از قبل احساس مي‌شود. ميوه‌ها و سبزيجات، رنگ‌هاي چشم‌نوازي هم دارند و به جذاب‌تر شدن غذا كمك مي‌كنند. براساس برخي آمارها، حدود 70 هزار نوع گياه خوراكي در جهان وجود دارد و با اين حال، خودمان را به خوردن گوشت چند حيوان خاص و چند نوع غذاي هميشگي محدود كرده‌ايم.

زماني كه يك فرد وگان مي‌شود و به ظاهر، خود را از غذاهاي حيواني محروم مي‌كند، فعالانه به دنبال جايگزين‌هاي گياهي مي‌گردد و فرآيند كشف گياهان آغاز مي‌شود. وگان شدن به معناي كشف غذاهايي است كه هميشه جلوي چشم بوده‌اند و آنها را نديده‌ايم. حمص، نخود سياه، برنج قهوه‌اي، برنج سياه، برنج سرخ، لوبياي عروس، دال عدس، ماش، هويج بنفش، انواع گوجه‌ها با رنگ‌هاي مختلف، تمشك، دانه چيا، بادرنج، زالزالك، گلابي وحشي و ساير ميوه‌هاي جنگلي، كاهوي فرانسوي، مارچوبه، ادويه‌هاي جديد، فلفل‌هاي خوشرنگ و خوش‌طعم، انبه، جك‌فروت، فلفل‌هاي دلمه‌اي رنگي، كينوا، باميه، آجيل‌ها، سويا تكه‌اي، انواع شيرها و لبنيات گياهي، انواع شيره‌ها و جايگزين‌هاي طبيعي عسل، انواع ترشي‌ها و حتي غذاهاي آماده‌اي مثل ورگر (همبر گياهي)، فلافل و سمبوسه، سوسيس و كالباس و پيتزاي گياهي، تنها بخشي از غذاها و گزينه‌هايي است كه با بستن چشم به روي محصولات حيواني، آنها را بهتر خواهي ديد.با كاهش هزينه گوشت، توان خريد براي چنين گزينه‌هايي هم افزايش مي‌يابد و مي‌شود تقريبا هر ميوه و سبزي و آجيل خاصي را امتحان كرد. از طرفي، هر چقدر كه يك محصول خاص‌تر و بومي‌تر باشد (مثل دال‌عدس و ماش كه تقريبا بومي ايران هستند)، احتمال ژنتيكي بودن آنها كاهش مي‌يابد و علاوه بر عطر و طعم بهتر، ارزش غذايي بالاتري هم دارند كه به نوبه خود حس چشايي و بويايي را قوي‌تر مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون