• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4542 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱ دي

انتقاد محسن رضايي و حداد عادل به برجام

سعيد حجاريان در آستانه انتخابات مجلس دهم گفته بود، رقابت ديگر لزوما رقابت اصلاح‌طلب و اصولگرا نيست بلكه موضوع رقابت سياست خارجي است و رقبا، دو گروهي كه او بر آنها «برجاميان» و «نابرجاميان» نام نهاده بود. عناويني كه البته همان زمان و پس از آن به دفعات از سوي ديگر كنشگران و ناظران عرصه سياست به‌ ويژه اصلاح‌طلبان مطرح و تكرار شد. حالا در آستانه انتخاباتي ديگر براي تشكيل مجلس يازدهم قرار گرفته‌ايم و اگرچه اصلاح‌طلبان با توجه به خروج يك‌جانبه دونالد ترامپ و به مشكل خوردن برجام ديگر چندان تمايلي به اتكا به اين كليدواژه در رقابت‌هاي انتخاباتي خود ندارند اما اصولگرايان يا همان «نابرجاميان» به ‌مراتب بيش از 4 سال قبل بر طبل ضديت با اين توافق هسته‌اي مي‌كوبند. چنانكه حتي بعضي اصولگراياني كه در مناصب انتصابي مشغول به فعاليتند و اساسا نبايد درباره مناسبات جناحي و انتخاباتي اظهارنظر كنند نيز حاضر به از دست دادن اين موقعيت نشده و به هر بهانه از برجام و دولتي كه برجام را به تصويب رساند، بد مي‌گويند.

چنانكه محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در همين راستا در حساب كاربري‌اش در توييتر نوشته است:«نبايد شكست در برجام را صرفا در كارنامه يك دولت ثبت كرد؛ بلكه ‌بايد شكست برجام را شكست يك انديشه و تفكر غلط در اداره كشور به حساب آورد.» اشاره‌اي به روشني جناحي كه دست‌كم در بازه زماني حدود 2 ماه تا انتخابات مجلس مي‌تواند به‌ نحوي اظهارنظري انتخاباتي نيز تعبير شود. بجز رضايي كه شايد انتظار مي‌رفت با توجه به سمت انتصابي فعلي اقدام به اظهارنظر جناحي نكند اما غلامعلي حدادعادل نيز در اين رابطه ابراز نظر كرده است. حدادعادل كه برخلاف رضايي منعي براي بيان عقايد جناحي خود ندارد، روز گذشته با اشاره به دلخوشي جرياني كه آن را «غرب‌گرا» خوانده نسبت به وعده‌هاي كشورهاي غربي گفته است:«در حال حاضر اين جريان به دنبال اين است كه اگر مكرون، رييس‌جمهوري فرانسه نخواست كاري كند، حداقل «شينزو آبه» كاري از پيش ببرد.» اشاره‌اي به سفر اخير رييس‌جمهوري به توكيو.

رييس شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به وضعيت اقتصادي كشور و واردات بي‌رويه، آن را نمودي از تفكر اقتصادي غربي خوانده و با بيان اينكه از نظر سياسي، تفكر غرب‌گرا به جدايي دين از سياست معتقد است، گفت:«البته نمي‌گويم هر اصلاح‌طلبي به اين موضوع قائل است اما افراد اتاق فكر اين جريان، تفكر سكولاريسم دارند.» حدادعادل همچنين با تاكيد بر اينكه اميد برخي چهره‌هاي داخلي به غرب موضوع ساده‌اي نيست، تصريح كرد:«امام فرمود امريكا هيچ غلطي نمي‌تواند بكند اما يكي از افراد جريان غربگرا در يكي از سخنراني‌هاي انتخاباتي تاكيد مي‌كرد كه «چرا با اروپايي‌ها مذاكره كنيم؛ ما بايد برويم و با كدخدا مذاكره كنيم.»

حدادعادل اتفاقا به فضاي سياسي كشور در آستانه انتخابات مجلس دهم نيز اشاره كرده و در اين رابطه گفته است:«پيش از انتخابات سال ۹۴ هيات‌هاي اقتصادي از اروپا مدام به ايران مي‌آمدند و مردم نيز فكر مي‌كردند آنها به ‌زودي در كشور سرمايه‌گذاري كرده و اتفاق خاصي مي‌افتد در حالي كه اين رفت و آمدها فقط يك نمايش بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون