• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4543 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲ دي

صادق خرازي و غلامعلي جعفرزاده با ايده دولت در سايه و استيضاح روحاني مخالفت كردند

پايداريِ دلواپسان براي اسقاط دولت

«دولت در سايه» شايد مفهوم آشنايي در ادبيات سياسي باشد اما دست‌كم در چند سال گذشته از زماني بر سر زبان‌ها افتاد كه رقيب انتخاباتي حسن روحاني از آن سخن به ميان آورد. سعيد جليلي از شاگردان و مريدان آيت‌الله محمدتقي مصباح‌يزدي براي انتخابات دوره يازدهم رياست‌جمهوري با حسن روحاني رقابت كرد. او اگرچه در اين رقابت شكست خورد، اما دست از رقابت پس از انتخابات نكشيد و از همان زمان به يكي از مهم‌ترين تريبون‌داران مخالف و منتقد دولت تبديل شد. پس از اينكه كابينه دوم دولت روحاني سر و سامان گرفت، سعيد جليلي كنار سخنراني جلساتي با عنوان دولت در سايه را نيز تشكيل داد. البته اين جلسات مشابهت آنچناني به نمونه‌هاي خارجي آن ندارد و تنها نوعي گعده‌هاي مخالفان دولت به حساب مي‌آيد كه سعي دارد تنها اهرم فشاري براي آن باشد.

با اين حال غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي، رييس فراكسيون مستقلين ولايي ديروز در گفت‌وگويي تاكيد كرده كه رهبري با «دولت در سايه» به‌شدت برخورد كرده‌اند.جعفرزاده به اعتمادآنلاين در اين مورد گفته است: «در كشور ما دولت در سايه به معناي حذف دولت و چوب لاي چرخ دولت گذاشتن است. متاسفانه در ايران از وجه مثبت دولت در سايه استفاده نمي‌شود.

تعبير دولت در سايه در كشور از زبان آقاي جليلي مطرح شد و مي‌خواستند دولت در سايه تشكيل بدهند.» او ضمن تاكيد بر اينكه «رهبري با تشكيل دولت در سايه مخالفت كرده‌اند، توضيح داد: «مرجع ديگري نزد مقام معظم رهبري دولت در سايه را مطرح كرد تا آن دولت كارها را به دست بگيرد، اما حضرت آقا به‌شدت با تشكيل دولت در سايه برخورد كردند. رهبر انقلاب خطاب به مطرح‌كنندگان تشكيل دولت در سايه فرمودند دولت را بايد كمك و حمايت كرد. رهبري از تمام دولت‌ها حمايت كردند و مي‌كنند.»

علاوه بر اين موضوع «استيضاح رييس‌جمهوري» نيز اخيرا از سوي برخي نمايندگان مجلس مطرح شده ‌بود و تهديد به استيضاح به عنوان اهرم فشاري براي دولت استفاده مي‌شد. صادق خرازي، دبيركل حزب ندا به خبرآنلاين گفته است: «رهبري انقلاب نمي‌گذارند كه دولت سقوط كند. من احتمال اين موضوع را يك در هزار هم نمي‌بينم كه رهبري اجازه دهند مجلس وارد استيضاح رييس‌جمهوري شود مگر اينكه شرايط كشور به‌گونه‌اي شود كه آقاي روحاني بخواهد در مقابل همه ‌چيز بايستد.»

اما فشارها آن‌قدر از هر سوي زيادت كرده كه برخي معتقدند در اين شرايط شايد بهتر باشد كه روحاني استعفا داده و انتخاباتي زودهنگام برگزار شود تا دست‌كم زمام امور از دست خارج نشود. جعفرزاده اما معتقد است روحاني تسليم اين
فشارها نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون