• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4545 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ دي

خبر

ائتلاف البناء سه گزينه براي نخست‌وزيري دارد

منابع عراقي از تصميم ائتلاف «البناء» (الفتح و دوله القانون) به رهبري هادي العامري در پارلمان عراق براي معرفي دو نامزد جديد نخست‌وزيري عراق خبر دادند. به گزارش فارس به نقل موازين نيوز، از يكي از رهبران ائتلاف الفتح گفت: «اگر مخالفت‌ها با قصي السهيل ادامه داشته باشد، دو شخص ديگر مدنظر هستند كه يكي از آنها به عنوان نامزد نخست‌وزيري معرفي مي‌شود».برخي گروه‌هاي سياسي مانند گروه سائرون تحت رهبري مقتدي الصدر و شماري از تظاهرات‌كنندگان مخالفت خود را با قصي السهيل اعلام داشتند. اين رهبر ائتلاف الفتح با بيان اينكه تصويب نخست‌وزيري السهيل در پارلمان دشوارتر شده است، گفت: تا ساعت پنج عصر دوشنبه تنها نامزد ائتلاف البناء براي نخست‌وزيري السهيل بود و نام او به ‌طور رسمي تحويل برهم صالح شد. اين رهبر ائتلاف الفتح تاكيد كرد: «اگر برهم صالح نامزدي را با صرف نظر از راي پارلمان برگزيند به آن نامزد راي مثبت داده نمي‌شود؛ اين چيزي است كه بر سر آن بين ائتلاف‌ها توافق شده است و مهم‌ترين آن ائتلاف «دوله القانون» به رهبري «نوري المالكي»، ائتلاف «الفتح» به رهبري «هادي العامري» و فراكسيون «عطاء» به رهبري «فالح الفياض» و فراكسيون «صادقون» به رهبري «قيس الخزعلي» است. پايگاه خبري المعلومه عراق هم به نقل از يك عضو ائتلاف البناء در پارلمان عراق آورده است كه اين ائتلاف درصدد است، «اسعد العيداني» استاندار بصره را به عنوان نخست‌وزير و جانشين قصي السهيل، وزير آموزش عالي (نامزد فعلي البناء) معرفي كند. «عاليه نصيف» عضو پارلمان عراق شانس تصويب نام قصي السهيل در پارلمان براي تصدي نخست‌وزيري را رو به كاهش خواند و گفت: «ائتلاف البناء در فكر شخص جديدي است و درصدد است كه اسعد العيداني استاندار بصره را جايگزين السهيل كند.» «محمد البلداوي» عضو ديگر ائتلاف البناء هم در گفت‌وگو با المعلومه گفته بود كه اين ائتلاف در حال رايزني با گروه‌هاي سياسي مختلف است تا نامزدي را جايگزين قصي السهيل كند در حالي كه السهيل خود هنوز قوي‌ترين نامزد است. امروز در خبري غيررسمي منابع پارلماني عراق خبر دادند رييس پارلمان عراق در جواب درخواست رييس‌جمهور براي معرفي فراكسيون اكثريت، فراكسيون البناء به رهبري هادي العامري را به عنوان فراكسيون اكثريت معرفي كرد. مهلت قانوني انتخاب نخست‌وزير عراق روز يكشنبه به پايان رسيد. رييس‌جمهور عراق از چند روز پيش از آن گفت كه منتظر حكم دادگاه عالي فدرال عراق است كه تفسير خود از مقوله «فراكسيون اكثريت در پارلمان» را بيان كند. دادگاه عالي فدرال هم روز يكشنبه به درخواست رييس‌جمهور پاسخ داد و به دنبال آن رييس‌جمهور همان روز مجددا در نامه‌اي به الحلبوسي خواهان اعلام فراكسيون اكثريت شد.

اقدام بي‌سابقه حزب‌الله براي بازگشت حريري

رييس پارلمان لبنان تاكيد كرد: جنبش امل و حزب‌الله تمامي امكانات لازم را براي سعد حريري، نخست‌وزير سابق جهت تشكيل كابينه‌اي جديد فراهم كردند اما او اصرار بر مخالفت داشت. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه لبناني الجمهوريه، نبيه بري، رييس پارلمان لبنان اظهار كرد: پيش‌تر جنبش امل و حزب‌الله تمامي امكانات لازم را براي سعد حريري، نخست‌وزير سابق جهت تشكيل كابينه‌اي جديد فراهم كردند و به او پيشنهاد شد كابينه‌اي متشكل از ۲۴ وزير از جمله ۱۸ چهره تكنوكرات و تنها شش چهره سياسي ايجاد كند. تا آخرين لحظه نيز تلاش مي‌كرديم او را به قبول اين مسووليت راضي كنيم، آخرين تلاش‌ها را علي حسن خليل (وزير دارايي سابق) و حسين الخليل (معاون سياسي دبيركل حزب‌الله) انجام دادند و او را تشويق كردند عقب‌نشيني نكند اما او به ويژه پس از تصميم «قوات اللبنانيه» به رياست سمير جعجع براي عدم معرفي او اصرار بر مخالفت داشت. بري گفت: امل و حزب‌الله تلاش بي‌سابقه‌اي براي بازگشت حريري انجام داده و از فعاليت‌هاي حاميان حريري در اعتراض به عدم انتصاب او تعجب كردند. به نوشته الجمهوريه، بري در ديدار اخيرش با حريري در عين التينه به او توصيه كرد: آقاي نخست‌وزير با آتش بازي نكن. شايد يك بار براي تو مساله درست شود اما اين به اين معني نيست كه بازي با آتش ممكن است. رييس پارلمان لبنان با اشاره به اختلاف‌نظرش با حسان دياب، نخست‌وزير مكلف درباره تشكيل كابينه فن سالار بر آمادگي خود براي حمايت همه‌جانبه از او تاكيد كرد و گفت: در بهترين دموكراسي‌ها وزراي احزاب در كنار كارشناسان انتخاب مي‌شوند. وي افزود: احزاب لبناني چهره‌هايي برخوردار از شفافيت و كارنامه‌اي سفيد دارند.

كابينه جديد كويت

سوگند ياد كرد

اعضاي كابينه كويت در برابر پارلمان اين كشور مراسم تحليف به جاي آوردند. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه روسيااليوم، صباح خالد الحمد الصباح، نخست‌وزير كويت پس از مراسم تحليف در پارلمان اين كشور گفت، دولت حداكثر تا سه هفته ديگر برنامه كاري خود را ارايه مي‌دهد. برنامه كاري دولت شامل اقداماتي براي نابودي كانون‌هاي فساد، پيگرد افراد مظنون به فساد، توسعه سازمان‌هاي دولتي و حركت به سمت دولت ديجيتال خواهد بود. وي تاكيد كرد دولت خواستار همكاري با پارلمان است. صباح الاحمد الجابر الصباح، امير كويت هفته پيش حكم تشكيل دولت جديد را به نخست‌وزيري الحمد الصباح صادر كرد. در پي بروز بحران سياسي در كويت به دنبال اتهامات متقابل تعدادي از وزراي دولت قبلي و نيز درخواست‌هاي پارلمان براي استيضاح وزرا درباره هدر دادن اموال عمومي دولت سابق استعفا كرد و دولت جديد تشكيل شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون