• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4545 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ دي

در نخستين نشست خبري فتاح به عنوان رييس بنياد مستضعفان مطرح شد

تجاري‌سازي را كنار مي‌گذاريم به جايش مسكن مي‌سازيم

حميدرضا خالدي

 

 

پرويز فتاح، رييس بنياد مستضعفان ديروز بعد از
5 ماه از انتصابش به عنوان رييس يكي از بزرگ‌ترين بنگاه‌هاي اقتصادي كشور، براي نخستين‌بار در نشستي خبري به تشريح بخشي از اقدامات صورت گرفته توسط اين نهاد پرداخت. او با اشاره به ساخت حدود 100 مدرسه از سوي بنياد مستضعفان و چند بيمارستان در مناطقي چون آبادان، اهواز، دزفول و مراوه‌تپه بر فعاليت اقتصادي اين نهاد با محور اجتماعي تاكيد كرد؛ موضوعي كه پيش‌تر كمتر در بنياد مستضعفان به آن پرداخته شده بود.

ساخت مسكن براي خانواده‌هاي داراي دو معلول بخش ديگري از فعاليت‌هايي بود كه رييس بنياد مستضعفان به آن اشاره كرد و با اشاره به امضاي تفاهمنامه‌اي با سازمان بهزيستي در اين خصوص گفت: بر اساس اين تفاهمنامه ما متعهد شديم تا سال آينده 14 هزار واحد را به اين خانواده‌ها تحويل دهيم. حتي به آقاي قبادي‌دانا، رييس سازمان بهزيستي پيشنهاد داديم تا اگر مسكن افرادي با اين شرايط روي زمين مانده است آن را به ما واگذار كنند كه آنها نيز 4هزار خانواده ديگر را شناسايي كردند كه بايد براي‌شان مسكن بسازيم.

يكي ديگر از موضوعات مطرح شده در اين جلسه، سرنوشت باغ‌هاي در تملك بنياد بود. باغ‌هايي كه قرار بود در اختيار شهرداري قرار گيرد. فتاح در مورد سرنوشت اين باغات گفت: همان‌طور كه مي‌دانيد بنياد در تهران و مراكز استان‌ها باغاتي دارد كه موظف است آنها را حفظ كند. اگر اين باغات تبديل به ساختمان شده يا از درختان آن مراقبت نشده اين موضوع كارت زردي براي بنياد است، اما اگر شهرداري‌ها بتوانند آنها را بهتر حفظ كنند به اين سمت حركت مي‌كنيم.

او به توافق چند هفته پيش كه بين شهرداري با بنياد منعقد شد، اشاره‌اي كرد و گفت: يكي از اولين كارهايم در بنياد مستضعفان دعوت از شهردار بود. در اين جلسه از محل ساختمان بنياد و اراضي نزديك آن بازديد كرديم و در نهايت هفته گذشته نيز توافقنامه‌اي را امضا كرديم كه يكي از بخش‌هاي آن واگذاري بخشي از باغات به شهرداري بود.

رييس بنياد مستضعفان در همين راستا به اختلاف‌نظر بين شهرداري و شوراي شهر تهران اشاره‌اي كرد و گفت: البته بعضي از اعضاي شوراي شهر نيز انتقادهايي را به اين تفاهمنامه داشتند، چراكه به دليل هزينه‌هايي كه نگهداري از اين باغات بر دوش شهرداري‌ها مي‌گذارد، گاهي شهرداري‌ها از تحويل آنها ابا دارند.

رييس بنياد با ذكر اينكه سال گذشته دو تا سه باغ پارك تحويل شهرداري شده است، گفت: امسال نيز اگر شوراي شهر با شهرداري همكاري لازم را انجام دهد در تلاش هستيم تا اين باغات به نفع مردم استفاده شود.

همين محل بنياد 19 هكتار زمين دارد كه ما تنها در پنج هكتار آن مستقريم و 14 هكتار از اين زمين‌ها باغ است كه ما از آنها نگهداري كرده‌ايم، اما اگر شهرداري تمايل داشته باشد آن را واگذار خواهيم كرد تا درهاي آن را براي استفاده مردم باز كنند. فتاح البته طعنه‌اي هم به سياست‌هاي شهرداري زد و گفت: معتقديم كه اين باغ‌ها بايد به جاي تبديل شدن آنها به رستوران يا مكان‌هاي تجاري از سوي شهرداري به استفاده مردم برسد.

يكي از بحث‌هايي كه در اين نشست خبري با فتاح در ميان گذاشته شد، شايعاتي در مورد فرار مالياتي بنياد بود كه در توضيح آن گفت: ما امسال ۶۷۰ ميليارد تومان ماليات پرداخت كرديم كه فكر كنم به هزار ميليارد تومان هم برسد! همين‌طور در تمام سنوات گذشته نيز ماليات‌ها به‌طور كامل پرداخت شده و اين نكته كه بعضا منتشر مي‌شود كه شركت‌هاي ما ماليات نمي‌دهند، صحت ندارد.

آزادراه تهران-شمال به عنوان بزرگ‌ترين پروژه بحث ديگري بود كه فتاح درباره آن توضيح داد: قطعه اول آزادراه تهران-شمال در بهمن‌ماه افتتاح مي‌شود و پلاسكو نيز تا نيمه سال آينده ساخته شده و تحويل داده مي‌شود و اميدواريم تا سال آينده هيچ پروژه باقيمانده‌اي نداشته باشيم. ‌

اين در حالي است كه در ابتداي ورود فتاح به بنياد خطاب به برخي نهادها و اشخاص خاصي كه اموال بنياد را تملك كرده و حاضر به باز پس دادن آن نبودند، گفته بود: «مطمئن باشيد تمام اين املاك را در دست هر كسي كه باشد، پس مي‌گيريم.»

رييس بنياد مستضعفان همچنين گفت: نمي‌خواستيم كار به اينجا بكشد، اما ناچار شديم به مراجع قضايي متوسل شويم. در همين راستا طي جلساتي كه با رييس قوه قضاييه داشتيم شعبه ويژه‌اي براي پيگيري پرونده‌هاي بنياد معرفي شد و تاكنون بيش از هزار و 100 پرونده املاك در قوه قضاييه رفتند كه هر كدام را كه قوه قضاييه صلاح ببيند، اعلام مي‌كند، چراكه صلاح نيست در مورد آن صحبت كنيم.

فتاح در ادامه در خصوص سوالي درباره وضعيت حقوق‌هاي نجومي در بنياد مستضعفان گفت: ‌پس از پيگيري‌هاي مكرر و متعدد صورت گرفته توسط دستگاه‌هاي متولي مختلف در حال حاضر هيچ پرونده‌اي در خصوص حقوق‌هاي نجومي در بنياد مستضعفان وجود ندارد.

رييس بنياد مستضعفان همچنين در خصوص حقوق و دستمزد خود اين‌گونه توضيح داد كه من از جاي ديگري به بنياد آمده‌ام و از آنجا مامور شده‌ام و از جايي كه مامور بوده‌ام، حقوق داشته‌ام. رييس بنياد مستضعفان سپس با نشان دادن فيش حقوقي خود به اصحاب رسانه افزود: حقوق اين ماه بنده 8 ميليون و ۴۰۰ هزار تومان بوده كه با كسر يك ميليون و ۶۰۰ هزار تومان از حقوقم خالص دريافتي‌ام 6 ميليون و ۸۲۰ هزار تومان شده است.

در اين نشست همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد، پلاسكو از آن دست موضوعاتي بود كه مورد پرسش قرار گرفت.

فتاح در پاسخ به سوالي درباره آخرين وضعيت پلاسكو و اختلافات زيادي كه با شهرداري تهران وجود دارد، گفت: پلاسكو با سرعت و با هزينه بنياد مستضعفان در حال ساخت است و هيچ مشكلي از بابت پولي و مالي نداريم. اما برخي ادعا مي‌كنند كه ما بايد عوارض پرداخت كنيم در حالي كه عوارض ما بايد از محلي باشد كه از آن سود مي‌كنيم، اين در حالي است كه نه تنها هيچ سودي در پلاسكو براي ما قابل تصور نيست، بلكه از نظر حقوقي ما نبايد پلاسكو را بسازيم، اما با توجه به اينكه بسياري از كسبه آنجا بيكار شده‌اند و دارايي‌شان سوخته است، پلاسكو ۵۲ ساله فرسوده را نونوار خواهيم كرد.

او همچنين در اين باره توضيح داد: بر اساس قوانين و ضوابطي كه از قبل مسوولان دولتي در سطح كلان تصويب كرده‌اند ما نبايد عوارضي پرداخت كنيم، اگر بنا بر پرداخت عوارض هم باشد هيچ عاقلي آنجا را نمي‌سازد. با اين وجود همه مشكلات و اختلاف‌نظرها حل شده يا در حال برطرف شدن است.

فتاح با تاكيد بر اين سياست كه ديگر نمي‌خواهيم پروژه‌هاي مال‌سازي و برج‌هاي تجاري را در بنياد ادامه دهيم، افزود: به جاي آن در پروژه‌هاي جديد مسكن مشاركت مي‌كنيم كه بر اين اساس با بنياد مسكن و دولت مذاكرات مناسبي داشتيم و قرار شد در مناطق محروم مسكن‌سازي را انجام دهيم. استراتژي ما ساخت مسكن براي مناطق محروم است كه در اين زمينه با دولتمردان به توافقاتي رسيده‌ايم.

از جمله شايعاتي كه در مورد فتاح گفته مي‌شود، بحث كانديداتوري او براي انتخابات 1400 است. با اين حال او در اين نشست با رد اين شايعه گفت: قصدي براي حضور در انتخابات 1400
به عنوان كانديداي رياست‌جمهوري ندارم و با قدرت وظيفه خود را در بنياد مستضعفان ادامه خواهم داد. اگر به سفرهاي استاني مي‌روم به خاطر تبليغ نيست، بلكه براي آشنايي با مشكلات مردم مناطق محروم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون