• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4549 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۹ دي

رييس شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات مطرح كرد

ليست واحد؛ يك اصل اصلاح‌طلبانه

هليا برزويي

با گذشت بيش از 40 روز از اعتراض‌هاي آبان ‌ماه 98 و در روزگاري كه مشكلات معيشتي و اقتصادي جامعه بيش از پيش چالش‌انگيز شده، در حالي سياسيون ايراني به استقبال انتخابات مجلس يازدهم مي‌روند كه دست‌كم بنابر شواهد و قراين، اصلاح‌طلبان بخشي از پايگاه راي خود را از دست داده‌اند و در اين شرايط حتي ديگر چندان به انسجام دروني خود چنانكه در جريان انتخابات مجلس دهم شاهد بوديم، اميدوار نيستند و ظاهرا در دستيبابي به ليست واحد نيز مشكلاتي دارند.

در چنين شرايطي مصطفي كواكبيان، نماينده مردم تهران در مجلس فعلي، عضو هيات رييسه فراكسيون اميد و دبيركل حزب اصلاح‌طلب مردم‌سالاري در يك نشست خبري در حالي به پرسش‌هاي پرتعداد خبرنگاران پاسخ داد كه به نظر مي‌رسد عمده انگيزه اصحاب رسانه براي حضور در اين رويداد مطبوعاتي، سمت اين روزهاي كواكبيان باشد نه سمت‌هايي كه پيش‌تر اشاره شد، چراكه كواكبيان حالا در بازه زماني حدود 2 ماه تا برگزاري انتخابات مجلس در مقام رياست دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات نيز ايفاي نقش مي‌كند.

 

ارايه ليست واحد از اصول اساسي ماست

اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم با ليست منسجم اميد موفق به تصاحب تعداد قابل ‌توجهي از كرسي پارلمان شدند اما امروز در آستانه انتخابات مجلس يازدهم چندان نشانه‌اي از آن انسجام دوره قبل ديده نمي‌شود. به‌ ويژه آنكه همزمان با فعاليت شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان به عنوان مرجع اصلي تصميم‌گيري‌هاي انتخاباتي جناح چپ، برخي تشكيلات ديگر ازجمله شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و تشكيلاتي از اين دست نيز فعال شده و از احتمال ارايه ليست مستقل از ليست شوراي عالي سياست‌گذاري سخن مي‌گويند. كواكبيان اما در پاسخ به پرسش خبرنگار «اعتماد» مبني بر اينكه آيا اصلاح‌طلبان به ليست واحدي خواهند رسيد يا بايد منتظر ارايه چند ليست از سوي اين جناح سياسي باشيم، گفته است:«يكي از اصول اساسي ما ارايه ليست واحد است. ما به‌ دنبال اين نيستيم كه چند ليست بدهيم. حتي براي رقيب هم آرزو مي‌كنيم كه آنها هم يك ليست داشته باشند. هر چند معتقدم كه وضع آنها خراب‌تر از اين حرف‌هاست و اختلافات خيلي بيشتري ميان خود دارند.» او مي‌گويد:«مبناي ما اولويت‌ دادن به احزاب است. بالاخره اين 30 حزب بايد نظر بدهند. چه نظرشان در قالب شوراي هماهنگي باشد يا هر چارچوب ديگري اما درنهايت نظر نهايي را اين 30 حزب مي‌دهند و ما بر اساس نظر آنها ليست را ارايه مي‌دهيم.» دبيركل حزب مردم‌سالاري همچنين درباره اينكه آيا حزب متبوعش براي انتخابات پيش‌رو به تصميم مشخصي رسيده و اصول مدنظرش براي اين انتخابات چيست بر مشاركت مردم به عنوان اولويت اصلي تاكيد كرد. او گفت:«تحريم انتخابات كار ما نيست.»

كواكبيان از ارايه ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان كه با هماهنگي و بر مبناي وحدت با 30 حزب اصلاح‌طلب تدوين مي‌شود، خبر داد، مشروط بر اينكه دست‌كم 200 نفر از داوطلبان واجد شرايط در سراسر كشور تاييد صلاحيت شوند. بنابر گفته‌هاي اين نماينده مجلس ممكن است در ليست، اصلاح‌طلبان، افرادي غيراصلاح‌طلب را هم مشاهده كنيم؛ هر چند اولويت با افراد اصلاح‌طلب است. كواكبيان درباره اساس حضور افراد در ليست‌هاي انتخاباتي نيز گفته است: «اصلاح‌طلبي با مفهوم دقيق خود، عضويت در يك حزب اصلاح‌طلب و مقبوليت عمومي بالاتر نسبت به ساير داوطلبان اساس حضور افراد در ليست است.» اين عضو هيات رييسه فراكسيون اميد مجلس، برگرداندن مجلس به راس امور، حل مباحث اقتصادي و مشكلات معيشتي مردم، رفع تحريم‌ها و تنش‌زدايي، تثبيت و اجراي حقوق شهروندان و رفع مشكلات اجتماعي و فرهنگي را به عنوان اولويت‌هاي مجلس يازدهم عنوان كرد.

 

استعفاي روحاني را به صلاح نمي‌دانم

چندي پيش عباس عبدي، فعال سياسي اصلاح‌طلب در يادداشتي در روزنامه اعتماد بحث استعفاي حسن روحاني را مطرح كرد. هر چند پيش از او، اين طيفي خاص از جناح راست بود كه دايم بر طبل استعفاي روحاني مي‌كوبيد. كواكبيان اما درباره اين ديدگاه گفته است:«در اين مقطع استعفاي رييس‌جمهوري را درست نمي‌دانم و دولت بايد طرح‌ها و برنامه‌هاي خود را اجرا كند. درباره موضوع استعفاي روحاني دو ديدگاه وجود دارد. يكي از ديدگاه‌ها معتقد است كه با استعفاي دولت به تعبير آنها نظام به پايان مي‌رسد. چنين ديدگاهي قطعا مورد نظر افرادي مانند عباس عبدي نيست. ديدگاه دوم اين است كه اگر دولت نمي‌تواند كاري پيش ببرد يا موانع موجود را براي مردم بازگو كند چرا ادامه مي‌دهد. اما شخصا معتقدم دولت بايد بماند و موانع داخلي و خارجي موجود را از ميان بردارد.»

او با تاكيد بر اينكه خواهان استيضاح وزير كشور است، گفت:«با استيضاح يك وزير، دولت به انتها نمي‌رسيد اما طبق قانون اساسي با كنار رفتن رييس دولت، رييس مجلس و رييس قوه قضاييه و يكي از فقهاي شوراي نگهبان، شوراي رياست‌جمهوري را تشكيل مي‌دهند.»

 

همه اميدي‌ها، عارف نيستند

با وجود اينكه اصلاح‌طلبان با ليست اميد موفق به حضور در مجلس دهم شدند اما انتقادهاي بسياري نسبت به عملكرد مجلس دهم به آنها وارد شد. اين عضو هيات رييسه فراكسيون اميد اما درخصوص اين انتقادها گفته است:«مي‌توانستيم طرح‌ها و مباحث ديگر را جدي‌تر پيگيري كنيم ولي بايد توجه كرد نبايد اصلاح‌طلبان مجلس دهم را تنها در قالب محمدرضا عارف ديد. فعاليت بسياري از افرادي كه در فراكسيون بودند، مشخص بود. براي مثال ما فراكسيون ديپلماسي و منافع عمومي، شفافيت، محيط‌زيست و حقوق شهروندي را نيز در قالب فراكسيون اميد داشتيم. تعداد سوالات از وزرا، تحقيق و تفحص‌ها و تذكرات شفاهي و كتبي در بعد نظارت و طرح‌هاي ارايه شده در بعد تقنيني بايد منصفانه مورد بررسي قرار گيرد.»

اين نماينده مجلس مطرح كرد:«معتقديم در صورت گزارش عملكرد در مقايسه با مجالس قبل، فراكسيون اميد عملكرد خوب و نه ايده‌آلي داشته است. به ‌رغم انتقادها به اين فراكسيون، عملكرد آن را زير سوال نبرديم اما برخي از دوستان خارج از گود نشسته و مي‌گويند كه لنگش كن! ممكن است افرادي مانند من ملاحظات كمتري داشته باشند و افرادي مانند عارف به ‌دليل حضور در مجمع تشخيص و شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ملاحظات بيشتري داشته باشند. اين موارد وجود دارد اما منتقدان بايد در مجلس حضور داشتند و شرايط ما را مي‌ديدند.»

 

نگران رياست اصلاح‌طلبان نباشيد

رييس زياد داريم

كواكبيان درباره عدم نام‌نويسي محمدرضا عارف در انتخابات پيش‌ روي مجلس و جايگزين او در مجلس آينده نيز گفته است:«نگران رييس در جريان اصلاح‌طلبان نباشيد؛ رييس زياد است و افراد بسياري براي رياست وجود دارد.»

 

ارايه ليست؟ منتظر تاييد صلاحيت‌هاييم!

در هر دوره انتخابات بسياري از چهره‌هاي اصلاح‌طلب قادر از عبور از سد نظارت استصوابي شوراي نگهبان باز مي‌مانند. اين بحث در هر دوره انتخابات موجب انتقاد چهره‌هاي اصلاح‌طلب نسبت به عملكرد شوراي نگهبان مي‌شود.

كواكبيان اما درباره رد صلاحيت چهره‌هاي اصلاح‌طلبي كه براي نامزدي در يازدهمين دوره مجلس نام‌نويسي كرده بودند اما در مرحله نخست از سوي هيات‌هاي اجرايي رد صلاحيت شدند، گفت:«از 120 نفر فهرست شده در يكي از خبرگزاري‌ها 20 نفر در همين مرحله رد صلاحيت شدند و 100 نفر باقي مانده را هم بايد ديد كه در مرحله آخر چند نفر باقي مي‌مانند و با صحت و سلامت از فيلترها عبور مي‌كنند تا بتوانيم از بين آنها در تهران 30 نفر را براي فهرست معرفي كنيم.»

دبيركل حزب مرد‌م‌سالاري همچنين درباره تعداد نمايندگان فعلي مجلس كه براي انتخابات يازدهمين دوره مجلس از سوي هيات‌هاي اجرايي رد صلاحيت شد‌اند، توضيح داد:«حدود 10 تا 12 نفر از نمايندگان فعلي رد صلاحيت شدند؛ مانند نمايندگان استان فارس و حدود 40 نفر هم نام‌نويسي نكردند.»

كواكبيان در پايان نشست توصيه‌اي نيز براي خبرنگاران داشت:«اگر خبرنگار، خبر را با صداقت و درستي بيان كند هم دنيا و هم آخرتش تضمين مي‌شود. خبرنگاران مي‌توانند خبر را تحليل كنند اما نقل صادقانه خود خبر نيز بايد صورت گيرد تا با اخبار درست منتقل شده و اعتماد مردم به اصل نظام و دلبستگي به مشاركت افزايش يابد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون