• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4549 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۹ دي

جلب مشاركت در انتخابات

جواد امام

تاثيرات حوادث آبان‌ماه 98 بر انتخابات پيش‌رو غيرقابل كتمان است. اين را آمار و نظرسنجي‌هاي صورت گرفته نيز به ‌روشني نشان مي‌دهد. ترميم آثار اين حوادث بستگي به نحوه پاسخگويي و ميزان شفافيتي دارد كه دولت و حكومت در مواجهه با مردم به كار مي‌گيرند و نيز به ميزان تلاشي كه براي رفع ابهام‌هايي كه در اين راستا در جامعه ايجاد شده، انجام مي‌دهند. در اين ميان قاعده و روال كار اين است كه جريان‌هاي سياسي نيز جهت افزايش رغبت و شوق شهروندان براي مشاركت در انتخابات پيش‌ روي مجلس تاثيرگذار باشند. حال آنكه اين جريان‌ها هنگامي مي‌توانند تاثيرگذار باشند كه در تصميم‌گيري‌ها نقش داشته باشند. در اين شرايط اما اثرگذاري اين جريان‌هاي سياسي بلاموضوع شده است، چراكه عملا جايگاهي در تصميم‌سازي‌ها ندارند.

با اين حساب، نيازمند تجديدنظر جدي در قوانين هستيم تا جريانات سياسي در تصميم‌گيري‌ها، تصميم‌سازي‌ها و به‌ويژه جلب مشاركت سياسي و انتخاباتي ايفاي نقش كنند و اثري واقعي داشته باشند. در غير اين صورت، جريان‌هاي سياسي تنها داغ‌كننده تنور انتخابات خواهند بود و پس از آن نيز به فراموشي سپرده مي‌شوند. اين يكي از مطالبات جدي مردم از جريان‌هاي سياسي است. شهروندان به احزاب و جريان‌هاي سياسي مي‌گويند كه شما در انتخابات ما را تشويق مي‌كنيد ولي پس از انتخابات، پاسخگو نيستيد. درصورتي كه واقعيت اين است كه پس از انتخابات، اساسا استفاده‌اي از جريان‌هاي سياسي نمي‌شود كه بخواهند دست‌كم نقش ناظري جدي بر تحقق مطالبات مردمي داشته باشند و بتوانند داوري كنند كه نحوه انتخاب برگزيدگان انتخابات كه بنا بر تشويق جريان‌هاي سياسي موفق به كسب آراي مردم شده‌اند، چگونه بوده است.

در اين ميان واقعيت آن است؛ نقشي كه متاسفانه وزارت كشور از خود به تصوير كشيد، يكي از دلايل دلسردي‌هاي مردم از عملكرد وزارت كشور و هيات‌هاي اجرايي است. چنانكه متاسفانه هيچ‌گونه پاسخ روشني كه حاكي از تجديدنظر يا گشايشي در فضاي سياسي كشور باشد، ديده نشد. حال آنكه براي افزايش مشاركت مردم بايد در مسيري گام بگذاريم كه تاكنون نرفته‌ايم. بنابراين لازم است هيات‌هاي نظارت و شوراي نگهبان گشايشي ايجاد كرده و از تنگ‌نظري‌هاي گذشته صرف‌نظر كنند. بايد انتخاب را به مردم واگذارند و انتخابات را دو مرحله‌اي نكنند. بايد حق انتخاب را به مردم دهند تا آنها شاهد حضور سلايق مختلف باشند. شهروندان بايد حق آزاد انتخاب شدن و انتخاب كردن را بيشتر در عمل ببينند تا براي مشاركت بيشتر ترغيب شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون