• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4554 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۵ دي

رسانه‌هاي غربي ترور سردار سليماني را چگونه روايت كردند

جاي خالي يك عاقل

ميثم سليماني

از زمان ترور سردار سليماني كه در ساعات اوليه روز جمعه در فرودگاه بغداد صورت گرفت براي بسياري اين سوال مطرح شد كه امريكايي‌ها چگونه تصميم گرفتند دست به چنين اقدامي بزنند. چرا كه عملا دونالد ترامپ با اين اقدام پيامي ارسال كرد كه هر يك از دشمنان ايالات متحده مي‌توانند با سرنوشتي مشابه مواجه شوند زيرا سردار سليماني نمادي از بزرگ‌ترين دشمنان امريكا محسوب مي‌شد. اما در حقيقت اين پيامي است كه امريكا و شخص ترامپ قصد دارد به جهان مخابره كند. اين پيام چيست؟

مجموعه گزارش‌هايي كه طي دو روز گذشته منتشر شده، نشان مي‌دهد تصميم ترور سردار سليماني توسط شخص دونالد ترامپ اتخاذ شده و او تلاش مي‌كند به هر نحو ممكن آن را توجيه كند. دونالد ترامپ مدعي شده است سردار سليماني قصد داشته يك حمله بسيار بزرگ را عليه مواضع امريكا طرح‌ريزي كند كه با هدف قرار دادن او جلوي اين كار گرفته شده است. ترامپ در سخناني كه هيچ مطابقتي با رفتار او ندارد عنوان كرده ما يك ملت دوستدار صلح هستيم و دولت متعهد به برقراري صلح و هماهنگي بين ملت‌هاي جهان است. ترامپ كه تعطيلات سال نوي ميلادي خود در مارولوگو را به پايان مي‌رساند بار ديگر مدعي شد كه ما با هدف قرار دادن (سردار) سليماني، در راستاي توقف جنگ قدم برداشتيم و ما اقدامي براي شروع جنگ انجام نداديم. شايد بتوان گفت كه ترور غيرمنتظره سردار سليماني توسط امريكا يكي از چالش‌برانگيز‌ترين دستورات نظامي دونالد ترامپ در زمان تصدي پست رياست‌جمهوري او بوده كه مي‌تواند تنش‌هاي ميان تهران و واشنگتن را بيش از گذشته بالا ببرد.

با اين حال لس‌آنجلس‌تايمز روايت شفاف‌تري از ماجراي تصميم‌گيري در خصوص ترور سردار سليماني ارايه مي‌دهد. اين نشريه مي‌نويسد، وقتي تيم امنيت ملي ترامپ روز دوشنبه به مارولوگو در فلوريدا مي‌رفتند آنها انتظار نداشتند كه رييس‌جمهور عملياتي را براي ترور ژنرال قاسم سليماني به تصويب برساند.

در اين جلسه، مايك پمپئو وزيرخارجه، مارك اسپر وزير دفاع و ژنرال مارك مايلي رييس ستاد مشترك ارتش امريكا در محل تفرجگاه ترامپ حضور داشتند. آنها به آنجا رفتند تا در مورد حملات هوايي كه پنتاگون به تازگي در عراق و سوريه عليه مواضع حشد الشعبي عراق انجام داده بود به رييس‌جمهور گزارش دهند.

مقام‌هاي آگاه عنوان كردند كه در اين جلسه يك اسلايد توجيهي به ترامپ نشان داده شده كه گزينه‌هاي ايالات متحده براي انجام اقدامات جهت جلوگيري از آسيب ديدن منافع امريكا در منطقه مطرح شده بود كه از جمله يكي از موارد، ترور سردار سليماني رييس نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود. اين مقام آگاه به لس‌آنجلس‌تايمز گفت كه به‌طور غيرمنتظره ترامپ اين گزينه را انتخاب كرد او گفته است كه اين تصميم رييس‌جمهور تا حدودي تحت‌تاثير مشاوران ضد ايراني ترامپ گرفته شد. اين به آن معنا بود كه پنتاگون به شكل ناگهاني با يك اقدام و وظيفه هولناك در انجام دستورات ترامپ روبه‌رو شد.

اما اولين اشاره مبني بر امكان اقدام بيشتر ايالات متحده تنها دقايقي پس از جلسه با ترامپ صورت گرفت. جايي كه مارك اسپر به خبرنگاران گفت: در بحث امروز ما با رييس‌جمهور گزينه‌هاي ديگري را كه در دسترس هستند مورد بررسي قرار داديم و من همچنين متذكر مي‌شوم كه در صورت لزوم اقدامات اضافي انجام خواهيم داد.

اما در اين نشست از سليماني به عنوان هدف احتمالي به‌طور علني ذكر نشده بود. اما در پشت صحنه تصميم ترامپ گرفته شده بود و پنتاگون و سيا و ديگر دستگاه‌هاي دولتي به دنبال يافتن راهي براي شناسايي سردار سليماني و اقدام براي ترور او را آغاز كردند.

در اين گزارش آمده است، آژانس‌هاي اطلاعاتي امريكا كه سال‌ها پيگير سردار سليماني بودند، مي‌دانستند كه در يك سفر دوره‌اي خاورميانه قرار دارد و به لبنان و سوريه سفر كرده است و قصد دارد به عراق نيز سفر كند. آنها متوجه شده بودند كه او طي چند روز بناست از دمشق به بغداد پرواز كند. گفته مي‌‌شود كه او به‌طور غير معمول نگران آن نبوده كه ممكن است سفرش رديابي شود. گفته مي‌شود كه سردار سليماني ظهر روز جمعه قرار جلساتي با مقام‌هاي عراقي داشته است. اما مقام‌هاي امريكايي مدعي بودند كه سفر سردار سليماني در راستاي اهداف ضد امريكايي بوده است.

اين مقام‌ها مدعي بودند كه او شخصا در حال برنامه‌ريزي نهايي براي هدف قرار دادن چند مكان بزرگ بوده است. اما اين اهداف كاملا نامشخص است و مقامات امريكايي هيچ مدركي كه بتواند اين ادعا را پشتيباني كند، نشان ندادند.

امريكايي‌ها مدعي بودند سردار سليماني در حمله موشكي به پايگاه K1 واقع در كركوك دست داشته كه در آن يك پيمانكار نظامي امريكايي كشته شده است. حتي مقام‌هاي امريكايي سردار را عامل برگزاري تظاهرات در جلوي سفارت امريكا در بغداد دانستند.

يك مقام ارشد وزارت خارجه امريكا نيز مدعي شده است اطلاعات جديد حاكي از آن بود كه (سردار) سليماني در حال طراحي و حملاتي به ديپلمات‌هاي امريكايي، پرسنل نظامي و اماكن تحت اختيار امريكا در لبنان، سوريه و عراق بوده است.

اين مقام عنوان كرد در جلسه شوراي امنيت ملي امريكا با حضور رييس‌جمهور مطرح شده بود كه با توجه به هوشمندي و قابليت‌هاي سليماني، پذيرش خطري كه خودداري از اقدام مي‌تواند عواقب سنگيني به همراه داشته باشد، قابل قبول نيست. اما نكته اينجاست كه نبود فردي كه در دولت بتواند تبديل به يك سرعت‌گير و ترمز ترامپ در مواقع حساس و تصميم‌هاي تعيين‌كننده باشد، مي‌تواند به سرنوشتي مانند ترور سردار سليماني منجر شود. كاخ سفيد و دولت ترامپ با ترور سردار سليماني نشان داد كه خالي از تصميم‌سازان عاقل و ديگر هر اقدامي از سوي دولت امريكا امكان‌پذير شده است و اعضاي تعيين‌كننده دولت تبديل به بله قربان گوهاي ترامپ شده‌اند.

سردار سليماني نيز در ساعات اوليه روز جمعه وارد فرودگاه بغداد مي‌شود و يك هواپيماي بدون سرنشين ايالات متحده و ساير هواپيماهاي امريكايي كه در حال گردش بودند خودروي حامل سردار را شناسايي مي‌كنند و موشك از سمت هواپيماي بدون سرنشين شليك مي‌شود و سردار سليماني در كنار همراهان خود به شهادت مي‌رسد. هر دو وسيله نقليه در شعله‌هاي آتش گرفتار شدند. به گفته مقام‌هاي عراقي، امدادگراني كه خود را به محل حادثه رسانده بودند، شدت انفجار به حدي بوده كه سردار سليماني از طريق انگشتر عقيق قرمزي كه به دست داشته شناسايي مي‌شود.

با اين حال ديلي‌ميل نيز در خصوص جزييات ترور سردار سليماني مي‌نويسد، او سال‌ها از اقدامات فراواني كه براي ترور او طرح‌ريزي شده بود جان سالم به در برده بود. اما به نظر مي‌رسيد قاسم سليماني هشدار كمي در خصوص پهپادهاي امريكايي دريافت كرده بود. در اين گزارش مي‌نويسد، يك هواپيماي بدون سرنشين MQ-9Reaper با يك موشك هدايت‌شونده ليزري ماشين سردار سليماني را مورد هدف قرار مي‌دهد.

گفته مي‌شود دو خودرويي كه هدف قرار گرفته تويوتا مدل SUV بوده است كه لحظاتي پس از ورود به جاده منتهي به فرودگاه اين كاروان مورد اصابت موشك قرار مي‌گيرد.

فيلم‌هاي دوربين‌هاي پهپاد كه به صورت سياه و سفيد لحظه انفجار را تصويربرداري كرده، نشان مي‌دهد كه وسايل نقليه بلافاصله در آتش سوختند.

اين هواپيماهاي بدون سرنشين با خلبانان و خدمه‌اي دو نفره كه صدها مايل دورتر هستند، مي‌توانند حملاتي را طرح‌ريزي كنند كه هركدام از اين پهپادها چهار موشك هلي‌فاير با هدايت‌شوندگي ليزري با كلاهك‌هاي 38 ميليمتري قادر به از بين بردن يك تانك هستند. كارشناسان بر اين عقيده هستند كه پرواز آن تقريبا بي‌صدا بوده به اين معني كه قربانيان اصلا هيچ‌گونه هشداري از حضور پهپاد در نزديكي‌شان احساس نكردند. يا اينكه آثار آن بسيار محدود بوده است.

گفته مي‌شود موشك‌هاي نصب‌شده روي اين پهپادها داراي تيغه‌هايي هستند كه ابتدا هدف را مي‌شكافند و سپس عمل مي‌كنند كه اين موضوع اثربخشي موشك را چندين برابر مي‌كند. البته پنتاگون جزييات زيادي از حمله ارايه نداده و پيش از آن هم گزارش شده بود كه اين ماشين‌ها توسط هليكوپتر هدف گرفته شده است.

نيويورك‌تايمز نيز گزارش داده است كه پنتاگون از اطلاعات بسيار دقيق و طبقه‌بندي‌شده‌اي از خبرچين‌ها، رهگيري‌هاي الكترونيكي، هواپيماهاي شناسايي و ساير تاكتيك‌هاي نظارت براي رديابي حركات سردار سليماني استفاده مي‌كرد. گفته مي‌شود پهپادي كه سردار سليماني را مورد هدف قرار داده از مركز فرماندهي ايالات متحده در قطر هدايت مي‌شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون