• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4554 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۵ دي

وزراي خارجه روسيه، تركيه و چين با ظريف تماس تلفني گرفتند

سفر وزير خارجه قطر به تهران

روز گذشته محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثاني وزير خارجه قطر از جمله اولين مهمانان رسمي تهران براي تسليت شهادت سردار قاسم سليماني بود كه با لباس مشكي به ديدار همتاي ايراني خود محمدجواد ظريف به وزارت خارجه رفت. در اين ديدار در خصوص آخرين تحولات روابط دوجانبه و مهم‌ترين مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي به ويژه شرايط جديد در عراق و ترور سردار حاج قاسم سليماني گفت‌وگو و تبادل نظر شد. وزير امور خارجه قطر در اين ديدار شرايط تنش‌زاي جاري در منطقه پس از تحولات روز جمعه را حساس و نگران‌كننده توصيف كرد و اظهار داشت: بايد راه‌حلي مسالمت‌آميز براي كاهش اين تنش‌ها و بازگشت آرامش به منطقه پيدا كرد. محمدجواد ظريف هم با تروريستي خواندن اقدام نظاميان امريكايي در به شهادت رساندن سردار سليماني رژيم امريكا را مسوول عواقب و پيامدهاي آن خواند و افزود: جمهوري اسلامي ايران خواهان تنش در منطقه نيست و حضور و دخالت نيروهاي خارجي و فرامنطقه‌اي باعث بي‌ثباتي، ناامني و افزايش تنش در منطقه حساس ماست. طرفين همچنين روابط دوجانبه در همه حوزه‌ها را خيلي خوب توصيف و بر گسترش و تعميق آن تاكيد كردند. پس از برگزاري مراسم استقبال رسمي ظريف از همتاي قطري خود، دو طرف به صورت خصوصي نيز با يكديگر گفت‌وگو كردند. گفتني است در پي جنايت امريكا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سليماني، فرمانده نيروهاي قدس سپاه و ابومهدي المهندس نايب رييس سازمان الحشد الشعبي در بغداد، وزارت خارجه قطر جمعه شب در بيانيه‌اي از همه طرف‌ها خواست تا از خود خويشتنداري نشان داده و از وارد كردن عراق و منطقه به حلقه خشونت‌هاي بي‌پايان خودداري كنند. اما علاوه بر اين ديدار محمدجواد ظريف با وزراي خارجه روسيه، چين، تركيه و تاجيكستان نيز به صورت تلفني گفت‌وگو كرد. «وانگ يي» عصر روز شنبه در تماس تلفني با «محمدجواد ظريف» وزير خارجه ايران افزود: چين با استفاده از زور در روابط بين‌الملل مخالف است. او با بيان اينكه هيچ راهي براي مسائل نظامي وجود ندارد و فشارهاي امريكا بر ايران غيرمنطقي است، گفت از ايالات متحده مي‌خواهد كه از زور سوءاستفاده نكند و از طريق گفت‌وگو به دنبال راه‌حل اين مساله باشد. وزير خارجه چين يادآوري كرد: چين از موضع عيني و عادلانه حمايت مي‌كند و نقش سازنده‌اي در حفظ صلح و امنيت در منطقه خليج‌فارس و خاورميانه خواهد داشت. «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه ايران نيز در اين گفت‌وگو، مواضع ايران در مورد شهادت سپهبد قاسم سليماني را براي وانگ يي توضيح داد. ظريف رفتار وحشيانه طرف امريكا را به ‌شدت محكوم كرد و گفت اقدامات امريكا عواقب جدي خواهد داشت. او با بيان اينكه ايران در اين زمينه به دبيركل سازمان ملل متحد نامه نوشته است از چين خواست نقش مهم خود را در جلوگيري از تشديد تنش‌هاي منطقه ايفا كند. سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه، مولود چاووش اوغلو وزيرخارجه تركيه، سراج‌الدين مهرالدين وزيرخارجه تاجيكستان و عبدالله عبدالله رييس اجرايي دولت افغانستان در تماس تلفني با ظريف، ضمن ابراز همدردي با دولت و ملت ايران شهادت سردار سليماني را تسليت گفتند.

 

تحقيق از خدمه پرواز سردار سليماني

سخنگوي فرماندهي كل نيروهاي مسلح عراق خبر تحقيق از خدمه پرواز سردار سليماني را تاييد كرد. به گزارش ايسنا، عبدالكريم خلف، سخنگوي فرماندهي كل نيروهاي مسلح عراق در گفت‌وگو با اسپوتنيك گفت: شهادت سردار سليماني و ابومهدي المهندس در حمله هوايي امريكا به معناي خنجر زدن از پشت است زيرا هر گونه عملياتي بايد با موافقت عراق انجام شود. وي تاكيد كرد: عراق تصميم گرفته است در پي شهادت ابومهدي المهندس، فعاليت نيروهاي امريكايي در اين كشور را محدود كند. عبدالكريم خلف همچنين تاكيد كرد: تحقيقات با تيم پرواز هواپيمايي كه سردار قاسم سليماني را به بغداد منتقل كرد، آغاز شده است. پيش از اين شبكه اسكاي‌نيوز عربي به نقل از برخي مسوولان امنيتي مدعي شده بود كه در پي شهادت سردار سليماني و ابومهدي المهندس، مقامات عراقي دو فرد را بازداشت كرده‌اند و در حال تحقيق از كارمند اطلاعاتي فرودگاه و خدمه هواپيمايي هستند كه سردار سليماني را به بغداد آورد.

 

واضح است كه ايران بايد واكنش نشان دهد

وزير امورخارجه پيشين انگليس پس از شهادت سردار شهيد قاسم سليماني توسط امريكا گفت: انگليس بايد از جايگاه خود به عنوان متحد كليدي امريكا براي وادار كردن ترامپ به اتخاذ رويكردي سازگارتر در عرصه سياست خارجي استفاده كند. به گزارش ايسنا هانت در گفت‌وگو با راديو بي‌بي‌سي از دولت انگليس خواست تا از موقعيت خود به عنوان يك متحد نزديك و كليدي امريكا براي ملزم كردن دونالد ترامپ به اتخاذ رويكردي سازگارتر در عرصه سياست خارجي استفاده كند. وي در ادامه گفت كه اكنون در وضعيتي بسيار خطرناك در اين بازي قرار داريم زيرا هر دو طرف اين‌گونه محاسبه كرده‌اند كه طرف ديگر نمي‌تواند و نمي‌خواهد وارد جنگ شود. به همين دليل كارهاي بسيار افراطي همچون ترور ژنرال سليماني انجام مي‌شود. اين مقام پيشين انگليس افزود: البته قطعا اين حقيقت دارد كه هيچ‌يك از آنها جنگ نمي‌خواهند اما اين نيز حقيقت دارد در شرايطي كه چنين اتفاقي رخ مي‌دهد، هر دو طرف مجبورند واكنش نشان دهند و اين خطري است كه در وضعيت كنوني وجود دارد. هانت همچنين اظهار داشت: غيرممكن است بتوان پيش‌بيني كرد كه واكنش به اين ترور فوري است يا در بلندمدت انجام خواهد شد. واضح است كه ايران بايد واكنش نشان دهد و امريكا بايد آن را محاسبه كند. اين وضعيتي بسيار دشوار براي متحدان امريكا همچون خودمان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون