• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4554 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۵ دي

سردار دوست‌داشتني

سيدمحمدعلي ابطحي

بازتاب شهادت سردار سليماني در داخل تكان‌دهنده بود. كار رسمي 20 ساله قاسم سليماني برون‌مرزي بود. در كار برون‌مرزي و با محوريت سازماندهي مقاومت طبعا در مقابل قدرت‌هاي سياسي بزرگ قرار مي‌گرفت.

اسراييل و امريكا بيشترين فشار تبليغاتي را بر قاسم سليماني متمركز كرده بودند. چنين مردي قاعدتا نبايد در داخل كشور شناخته شده باشد يا نبايد محبوبيت مردمي داشته باشد، چون حوزه كاري‌اش اصلا خارجي است.

اما روز جمعه كه خبر شهادتش اعلام شد، داخل ايران بيشتر از خارج تكان خورد. شوك سراسري همراه با محبت، نشان داد كه مردم دوستش داشتند و اين محبت را اعلام كردند.

بلافاصله بعد از اعلام خبر شهادت سردار مردم خيلي از شهر‌ها قبل از نماز جمعه و بدون هماهنگي‌هاي لازم كه نهادهاي ذي‌ربط بايد انجام دهند، به عزاداري مشغول شدند. تظاهرات خودجوش واقعي، اتفاق بسيار نادري است اما در اين مورد واقعي بود.

خيلي‌هايي كه معمولا در اتفاقات سياسي كشور ابراز نظر نمي‌كنند، در ماجراي شهادت سليماني دل سوختند و نظر دادند. مراجع تقليدي كه در حوادث سياسي ديگر ظاهر نمي‌شدند براي حاج قاسم بيانيه دادند. نويسندگان و هنرمندان و اهل انديشه كه با نظامي‌ها ارتباط خوبي ندارند براي سليماني نوشتند. آدم‌هاي كوچه و خيابان متاثر و شوك‌زده بودند و هنوز هم اين عزاداري، تاثر و بهت پابرجاست. براي اينها چند دليل مهم وجود دارد:

يك: از سليماني بوي ايران‌دوستي مي‌آمد. بوي ازخود گذشتگي براي ايران. مرزها امن بود. صداي شليك‌ها از دور‌تر به گوش مي‌رسيد اما در داخل ايران به خاك نمي‌افتاد. اين را به رو نمي‌آوردند اما در دل احساس امنيت كردن نكته مهمي بود. خيلي‌ها از او تشكر كردند كه در اين منطقه پربحران بر سر راه فرزندان‌شان مثل ساير كشورها بمب منفجر نمي‌شود و آرامش دارند.

دو: سليماني پر از تواضع بود. حتي زبان بدنش خاكي بود. معروف‌ترين ژنرال دنيا، گردي از تكبر و تبختر نداشت. مثل روزهاي جنگ ايران و عراق مانده بود؛ به همان اندازه بي‌تكلف. فرماندهي لشكر ثارالله كرمان و دفاع از وطن برايش افتخار آفريده بود. مثل خيلي از سرداران. اما مهم‌تر از آن اين بود كه خلوص و تواضع و مهرباني و خاكي بودن دوران دفاع مقدس را با زخارف دنيا عوض نكرده بود.

سه: سردار سليماني در هيچ حزب و تشكلي نامش ثبت نشد. دلسوز مردم ايران بود. به وحدت و همدلي دعوت مي‌كرد. همه را فرزند خودش مي‌دانست و اين را اعلام مي‌كرد. براي
پايان دادن به خيلي كينه‌ها و اختلافات داخل خانواده انقلاب در سال‌هاي اخير خيلي تلاش كرد. اين به محبوبيت سردار سليماني خيلي كمك كرد. روحش شاد. به فرماندهش، خانواده‌اش، همرزمانش، مردم ايران، نيروهاي مقاومت در جهان، شهادت اين مرد بزرگ را تسليت مي‌گويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون