• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4556 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۷ دي

مردان و زنان واليباليست ايران در انتخابي المپيك 2020

راه توكيو از جيانگمن مي‌گذرد

علي ولي‌اللهي

 

 

آخرين مرحله رقابت‌هاي انتخابي واليبال مردان المپيك 2020 در قاره آسيا امروز در شهر جيانگمن چين آغاز مي‌شود و تيم‌هاي قاره كهن در رقابتي سخت و نفس‌گير براي رسيدن به ژاپن رقابت خواهند كرد. آنچه اين مسابقات را بسيار هيجان‌انگيز مي‌كند اين است كه تنها قهرمان تورنمنت كه با حضور بهترين‌هاي آسيا برگزار مي‌شود، مي‌تواند به مسابقات المپيك راه پيدا كند و ساير تيم‌ها بايد تا 4 سال آينده صبر كنند. تيم ملي واليبال مردان ايران نيز به عنوان قهرمان آسيا و شانس نخست صعود در اين مسابقات حاضر شده اما شاگردان كولاكوويچ به خوبي مي‌دانند كه هيچ چيزي براي آنها تضمين شده، نيست. در كنار تيم مردان ايران، تيم زنان نيز در شهر ناخون راتچاسيماي كشور تايلند به مصاف رقباي خود در رقابت‌هاي انتخابي واليبال زنان المپيك مي‌رود و قصد دارد با ثبت نتايج آبرومند، پروسه بلندمدت صعود به المپيك در سال‌هاي آينده را كليد بزند.

 

تركيب تيم زنان و مردان ايران

ايگور كولاكوويچ براي شركت در رقابت‌هاي انتخابي 14 بازيكن را با خود به چين برده است. سعيد معروف، جواد كريمي، سيدمحمد موسوي، علي شفيعي، علي‌اصغر مجرد، رضا عابديني، شهرام محمودي، پوريا يلي، ميلاد عبادي‌پور، پوريا فياضي، مجتبي ميرزاجانپور، مرتضي شريفي، محمدرضا موذن و محمدرضا حضرت‌پور ستاره‌هاي تيم ملي واليبال مردان را تشكيل مي‌دهند. آنچه در اين ميان نگران‌كننده به نظر مي‌رسد، عدم حضور 3 تن از چهره‌هاي تاثيرگذار تيم ملي در انتخابي است. امير غفور، فرهاد قائمي و مسعود غلامي 3 بازيكني هستند كه نتوانسته‌اند به دليل مصدوميت تيم را همراهي كنند. به جاي اين 3 بازيكن ميرزاجانپور و عابديني و شهرام محمودي كهنه‌كار در تركيب تيم قرار گرفته‌اند.

همچنين ميترا شعبانيان، سرمربي تيم زنان ايران نيز اين نفرات را براي مسابقات با خود به تايلند برده است: فاطمه اميني، هاله متقيان، فاطمه عنايت، زهرا كريمي، هانيه محتشمي‌پور، آيتك سلامت، اسما سعيدي، سارا نظري، الهام فلاح، ريحانه كريمي، مينا روستا، نگين شيرتري، مونا آشفته و الهه پورصالح بازيكنان ايران در رقابت‌هاي انتخابي المپيك هستند. آنچه در تركيب تيم ملي زنان ايران قابل تامل به نظر مي‌رسد، جوان‌گرايي كادر فني است.

 

برنامه تيم مردان

رقابت‌هاي مردان در دو گروه 4 تيمي برگزار مي‌شود كه تيم ايران در گروه نخست با تيم‌هاي چين، قزاقستان و چين‌تايپه هم‌گروه است. استراليا، قطر، هند و كره جنوبي هم در گروه ديگر بازي مي‌كنند. واليباليست‌هاي ايران در نخستين بازي خود در مرحله گروهي از ساعت 11:30 امروز به مصاف چين تايپه مي‌روند. تيم ايران در دومين بازي فردا از همين ساعت با قزاقستان روبه‌رو خواهد شد و در نهايت در آخرين ديدار مرحله گروهي روز پنجشنبه از ساعت 15:30 به مصاف سرسخت‌ترين رقيبش در دور گروهي يعني چين ميزبان خواهد رفت. بعد از پايان دور گروهي از هر گروه دو تيم راهي دور بعد مي‌شوند و روز شنبه در مرحله نيمه ‌نهايي به مصاف تيم‌هاي برتر گروه دوم مي‌روند و در نهايت فيناليست رقابت‌ها مشخص خواهد شد. فينال مسابقات روز يكشنبه برگزار مي‌شود و تيم راه ‌يافته به المپيك، جام قهرماني را بالاي سر خواهد برد.

 

برنامه تيم زنان

رقابت‌هاي زنان نيز همانند مردان در دو گروه برگزار مي‌شود با اين تفاوت كه تعداد تيم‌هاي حاضر 7 تيم است. تيم ايران در گروه دوم مسابقات با كره‌ جنوبي، قزاقستان و اندونزي هم‌گروه است. در گروه اول نيز 3 تيم استراليا، چين‌تايپه و تايلند ميزبان حضور دارند. شاگردان شعبانيان در نخستين ديدار خود از ساعت 9:30 امروز به مصاف قزاقستان خواهند رفت و به ترتيب در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه از ساعت 12 و 9:30 با كره جنوبي و اندونزي ديدار مي‌كنند. همانند مسابقات مردان از هر گروه دو تيم راهي دور بعد مي‌شود و بازي‌هاي نيمه ‌نهايي و فينال به ترتيب روزهاي شنبه و يكشنبه برگزار خواهد شد.

 

مردان براي قهرماني مي‌روند

تيم ايران به عنوان تيم نخست آسيا كه همين چند ماه قبل موفق شده بود در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا به مقام قهرماني دست پيدا كند در تورنمنت انتخابي المپيك حاضر شده است. بر همين اساس كارشناسان شانس تيم ايران را براي رسيدن به المپيك از ديگر تيم‌ها بالاتر مي‌دانند. با اين وجود كولاكوويچ و شاگردانش به خوبي مي‌دانند كه هيچ رقيبي در راه رسيدن به توكيو، حريف دست‌وپا بسته‌اي نيست. از بين مدعيان قهرماني مي‌توان به چين و كره‌ جنوبي و استراليا اشاره كرد. استراليا در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا يك بار موفق شد تيم ايران را شكست دهد با اين وجود پيروزي آنها خللي در قهرماني ايران ايجاد نكرد. در كنار مصدومان تيم ملي آنچه هواداران را نگران مي‌كند، نداشتن بازي دوستانه در فاصله ماه‌هاي منتهي به رقابت‌ها بوده است. با اين وجود واليباليست‌هاي ايران مي‌توانند دو بازي ابتدايي مقابل چين‌تايپه و قزاقستان را به عنوان بازي‌هاي دوستانه درنظر بگيرند تا با آمادگي و هماهنگي بالا به آخرين بازي دور گروهي و سپس به نيمه ‌نهايي برسند.

 

زنان در پي شگفتي ‌سازي

با توجه به اينكه تنها تيم قهرمان از رقابت‌هاي انتخابي المپيك راهي توكيو مي‌شود، شانس تيم زنان ايران بسيار پايين است. پيش از اين تيم‌هاي ژاپن به عنوان ميزبان و چين به عنوان قهرمان آسيا توانسته‌اند جواز حضور در المپيك را به دست آورند و در مسابقات پيش رو نيز احتمالا كره جنوبي، سومين سهميه آسيا را به دست خواهد آورد. بر اين اساس چالش پيش‌روي دختران واليباليست ايران در تايلند مي‌تواند رسيدن به جمع 4 تيم پاياني باشد. تيم زنان ايران در آخرين تورنمنتي كه حاضر شده بود، يعني جام ملت‌هاي واليبال زنان، آسيا موفق شده به جمع 8 تيم برتر راه پيدا كند و حالا مي‌تواند با يك پله بالاتر رفتن شگفتي‌ساز شود.

مربيان چه گفتند؟

ايگور كولاكوويچ پيش از اعزام تيم ملي در كنفرانس خبري به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در پاسخ به اين سوال كه ايران چقدر شانس صعود دارد، گفت:
«در واقع همه ما ايمان داريم به اينكه مي‌توانيم به المپيك راه پيدا كنيم و اگر اين طور نبود كه اصلا به اين شكل كار نمي‌كرديم. به رغم اينكه مي‌دانيم رقابت‌هاي بسيار دشواري داريم و با لحظات دراماتيكي درگير مي‌شويم اما اعتقاد عميقي داريم كه مي‌توانيم صعود كنيم و عملا محكوم به اين اتفاق هستيم و قدم‌ها را به اين شكل برمي‌داريم.» او همچنين در مورد وضعيت ملي‌پوشان گفت:«خود شما واقف هستيد كه به غير از اهميت زيادي كه آوردگاه المپيك دارد، مسابقات مقدماتي هم سخت و دشوار هستند. هر تيمي قابليت شگفتي‌سازي مقابل بقيه تيم‌ها را دارد. از چهارم دسامبر كه اردوي آماده‌سازي را شروع كرديم به خاطر تعطيلي ليگ ايران موفق شديم بازيكنان ليگ را داشته باشيم و بازيكنان لژيونر به مرور ملحق شدند چون ليگ‌هاي سراسر دنيا در جريان است. آنچه حائز اهميت است، اين است كه بچه‌هاي ما از روز اول خود را با انگيزه نشان دادند. همگي آگاهي دارند نسبت به اهميت اين رقابت‌ها. در آوردگاه بزرگي مثل المپيك، كشوري كه با كيفيت بسيار بالا هميشه پا به عرصه‌هاي بين‌المللي گذاشته قطعا دارد خودش را آماده مي‌كند تا با هر رقيبي مبارزه كند.»

همچنين ميترا شعبانيان، سرمربي تيم زنان نيز در مورد رقابت‌هاي پيش رو گفت:«هدف ما از اعزام بازيكنان جوان به مسابقات انتخابي اين بود كه بازيكنان ملي‌پوش بيشتري از كشورمان بتوانند در سطح بالا و حرفه‌اي قرار گيرند همچنين حضور دختران‌مان در اين رقابت‌ها موجب رشد واليبال بانوان خواهد شد. تفاوت اين تيم با تيم‌هاي گذشته در اين است كه بازيكنان از سن كمتر و ميانگين قدي بالاتري برخوردارند و تلاش من بر اين است كه با آينده‌نگري، محك زدن و حمايت از بازيكنان جوان بتوانم به دختران واليباليست در كسب رتبه‌هاي بهتر در آسيا و آينده واليبال ايران كمك كنم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون