• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4561 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ دي

در بيانيه‌اي درخصوص وقايع اخير مطرح شد

ابراز تاسف دولت نسبت به تاخير در اطلاع‌رساني درباره غائله هواپيما

در جلسه عصر يكشنبه هيات وزيران به رياست اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري، تشكيل كارگروهي به ‌منظور رسيدگي به موضوع جان باختن تعدادي از هموطنان در مراسم بدرقه سردار شهيد قاسم سليماني و نيز كارگروهي براي پيگيري حادثه سقوط هواپيماي مسافربري اوكراين به تصويب رسيد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، در اين جلسه، هيات وزيران كارگروه پيگيري براي رسيدگي به حادثه جان باختن تعدادي از هموطنان شريف‌مان در مراسم بدرقه شهيد سرافراز سپهبد حاج قاسم سليماني در كرمان را با مسووليت وزير اطلاعات تشكيل داد. اين كارگروه موظف است عوامل و زمينه‌هاي وقوع حادثه را بررسي و مسوولان حادثه و هرگونه تقصير و قصور در اين زمينه را به رييس‌جمهور گزارش دهد.

رسيدگي به خانواده‌هاي داغدار و نحوه جبران خسارت از ديگر وظايف اين كارگروه است. مطابق تصميم دولت، گزارش بررسي‌هاي اين كارگروه به اطلاع مردم شريف ايران خواهد رسيد.در ادامه هيات دولت در بيانيه‌اي با ابراز تاسف عميق نسبت به فاجعه شهادت جمعي از هموطنان عزيزمان در حادثه سقوط هواپيماي اوكرايني، خود را در غم خانواده‌هاي داغدار شريك دانسته و به ملت بزرگ ايران به مناسبت از دست دادن فرزندان خود كه برخي از آنان از دانشجويان و چهره‌هاي علمي ملت بوده‌اند، تسليت گفت.

در متن اين بيانيه آمده است: وقوع حادثه اسفناك سقوط هواپيماي اوكرايني، در شرايطي رخ داد كه تهديدهاي غيرقانوني و ظالمانه رييس‌جمهوري امريكا، نيروهاي مسلح كشور را در حالت آماده‌باش كامل دفاعي قرار داده بود و زمينه را براي وقوع حوادث نظامي فراهم ساخته بود. دولت از مسووليت‌پذيري نيروهاي مسلح و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در قبول مسووليت حادثه نسبت به وقوع خطاي انساني هولناك و آغاز پيگيري‌هاي جدي و اقدام درخصوص اجراي دستور مقام معظم رهبري براي تدابير لازم جهت جلوگيري از تكرار وقايع مشابه استقبال مي‌نمايد.تاخير در اطلاع‌رساني نسبت به اين حادثه مهم كه موجبات پريشاني و آشفتگي در ارايه اطلاعات به مردم را فراهم آورد، موجب تاسف بوده و ضرورت داشت كه از نخستين لحظات اطلاع مسوولان، مردم در جريان واقعه قرار مي‌گرفتند.دولت شفافيت كامل و صداقت با مردم را وظيفه خود مي‌داند و به محض دريافت اطلاعات لازم در بيانيه رياست‌جمهوري به اطلاع مردم رسانده شده است.كارگروه «رسيدگي و پيگيري حادثه سقوط هواپيما» به مسووليت وزير راه و شهرسازي و با عضويت وزراي دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، دادگستري، امور خارجه، معاون حقوقي رييس‌جمهور، رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران و سخنگوي دولت تشكيل مي‌شود.بررسي علل و عوامل واقعه و تشخيص قصور و تقصير در مسووليت‌هاي مربوطه و رسيدگي به خانواده‌هاي جان باختگان و هرگونه پيگيري لازم، برعهده اين كارگروه خواهد بود.كارگروه ياد شده همچنين موظف است به‌ طور منظم، پيشرفت كار را به اطلاع ملت شريف ايران برساند.

 

بيانيه نماينده ولي فقيه در سپاه قدس:

دست يكايك خانواده‌هاي داغدار را مي‌بوسم

دفتر نمايندگي ولي فقيه در نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بيانيه‌اي در مورد حادثه هواپيماي اوكرايني صادر كرد. در بخشي از اين بيانيه آمده است: «من دست يكايك خانواده‌هاي داغدار را مي‌بوسم. سپاه پاسداران و نيروي قدس سپاه خود را خادم همه خانواده‌هاي داغدار مي‌داند.» به گزارش فارس، علي شيرازي در اين بيانيه تاكيد كرد: «ما اجازه نمي‌دهيم دشمنان ملت ما، امريكا جهان خوار و رژيم غاصب صهيونيستي و ايادي حلقه به گوش آنان به بهانه شليك به هواپيما از مردم ايران انتقام بگيرند. ما با تمام قدرت در برابر توطئه‌هاي دشمنان مي‌ايستيم و از مردم و تمامي داغداران مظلوم حادثه ۱۸ دي ماه دفاع مي‌كنيم و همچنان امنيت را به ايران و ايراني هديه مي‌نماييم.» در پايان اين بيانيه آمده كه «هدف از پاسدار شدن ما، حفظ جان ملت ايران و حفظ آرمان‌ها و ارزش‌هاي شما مردم است. ديروز سردار سرتيپ پاسدار حاجي‌زاده، فرمانده نيروي هوا فضاي سپاه به علت اين خطاي نظامي، آرزوي مرگ كرد. همه ما پاسداران آرزو مي‌كنيم براي ملت ايران بميريم. ملتي كه براي رفتن يك پاسدار و براي شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سليماني سنگ تمام گذاشت. پيوند مردم و سپاه و سپاه و مردم ناگسستني است. دشمنان تصور نكنند كه مي‌توانند از اين روزنه استفاده كنند و به اميال شوم خود برسند.»

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس:

از دولت عراق توقع شكايت نداشتيم

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: «از دولت عراق انتظار نداشتيم به دليل حمله به حق ايران نزد سازمان ملل از ما شكايت كند.» به گزارش ايسنا، مصطفي كواكبيان، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در تذكر شفاهي در جلسه علني ديروز مجلس گفت: «غم حادثه سقوط هواپيماي اوكرايني بسيار بود، اما غم كتمان اطلاع‌رساني هم به آن اضافه شد. رييس مجلس حرف ما را گوش نمي‌دهد چرا كه ما خواستار برگزاري علني جلسه در اين خصوص بوديم تا صحبت‌هاي آقاي سلامي التيامي براي مردم باشد.»

او گفت: «آقاي سلامي مطرح كردند كه عذرخواه اين ماجرا بوده و جبران خواهد كرد و از جان باختگان اين حادثه تجليل مناسبي به عمل آمده و اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم كه كوچك‌ترين سوءنيتي در آن نباشد.» اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: «معتقدم شرايط بسيار پيچيده بوده و اقتضا دارد كه وحدت و هماهنگي را حفظ كنيم.» كواكبيان اضافه كرد: «از دولت عراق انتظار نداشتيم كه به دليل حمله بحق ايران نزد سازمان ملل شكايت كند. لازم است وزارت خارجه ماجراي سفير انگليس را از طريق ديپلماتيك پيگيري كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون