• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4561 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ دي

واكنش‌ها به توييت‌هاي فارسي رييس‌جمهور امريكا

كاربران امريكايي به زبان فارسي به ترامپ تذكر دادند

گروه ديپلماسي| عمليات ضدداعش در عراق و سوريه، تلاش مي‌كند با استفاده از تحولات پس از اين موضوع افكار عمومي امريكا را از مشكلات خود درون امريكا منحرف كند و به سمت پرونده ايران جلب كند. چند روز بعد از آنكه ترامپ، تهديد كرد 52 مركز حساس از جمله مراكز فرهنگي ايران را هدف حمله قرار مي‌دهد، اين‌بار با توييت‌هايي به زبان فارسي مدعي شد كه دولتش در كنار مردم ايران ايستاده است. توييت‌هاي فارسي ترامپ با واكنش‌هاي تمسخرآميز و انتقاد تعداد زيادي از كاربران امريكايي و ايراني توييتر مواجه شد. در شرايطي كه هواداران سياست‌هاي ضدايراني ترامپ، از جمله تعدادي از اتباع ايراني كه همواره از سياست‌هاي ضدايراني او حمايت مي‌كنند، تلاش كردند اين توييت‌ها را به معناي حمايت رييس‌جمهور امريكا از مردم ايران تفسير كنند، اما بسياري از كاربران امريكايي با يادآوري سياست‌هاي پيشين او از جمله منع ورود ايرانيان به خاك امريكا و سياست‌هاي تحريمي، او را به دورويي و دروغ متهم كردند.

پاسخگويي به اظهارات ترامپ و انتشار توييت‌هايي از سوي كاربران انگليسي‌زبان كه با استفاده از نرم‌افزارهاي ترجمه به زبان فارسي نگاشته‌شده‌بود، تا حدي بود كه صداي سخنگوي فارسي زبان پيشين وزارت خارجه امريكا در آمد. آلن اير، ديپلمات پيشين امريكايي كه به زبان فارسي مسلط است در واكنش به سيل توييت‌هاي فارسي شهروندان امريكا خطاب به ترامپ به كنايه نوشت: «هر كه از ننه‌اش قهر كرده فارسي توييت مي‌كند.»

ترامپ در پيام‌هاي توييتري ديروز خودش، يا با بازنشر توييت‌هاي نمايندگان ضدايراني كنگره امريكا از جمله سناتور جنگ‌طلب، تام كاتن، از عملكرد خود در حمله به فرماندهان ضدداعش حمايت و ادعا كرده است كه در كنار مردم ايران ايستاده است. او كه به نظر مي‌رسد از سوي مشاورانش، علي‌رغم دسترسي به مترجم فارسي براي نوشتن توييت به زبان فارسي، چندان با تحولات ايران آشنايي ندارد، از دولت خواسته است تا «اينترنت را باز كند»! ترامپ در دو توييت شبانه خود به زبان فارسي نوشت: « دولت ايران بايد به گروه‌هاي حقوق بشر اجازه بدهد حقيقت كنوني اعتراضات در جريان مردم ايران را نظارت كرده و گزارش بدهند. نبايد شاهد كشتار دوباره معترضان مسالمت‌آميز يا قطع اينترنت باشيم. جهان نظاره‌گر اين اتفاقات است.... مردم شجاع و رنج‌كشيده ايران: من از ابتداي دوره رياست‌جمهوري‌ام با شما ايستاده‌ام و دولت من همچنان با شما خواهد ايستاد. ما اعتراضات شما را از نزديك دنبال مي‌كنيم. شجاعت شما الهام‌بخش است.»

او ساعاتي بعد، عصر روز يكشنبه در توييتي ديگر به زبان انگليسي نوشت: «به رهبران ايران، معترضان را نكشيد. هزاران نفر تاكنون توسط شما كشته‌شده‌اند و به زندان افتاده‌اند، دنيا در حال نظاره است، مهم‌تر آنكه ايالات متحده امريكا هم نظاره مي‌كند. اينترنت را دوباره روشن كنيد و به خبرنگاران اجازه دهيد كه آزادانه رفت و آمد كنند! از كشتن مردم بزرگ ايران دست‌برداريد.» اين اظهارات ترامپ در شرايطي بيان مي‌شود كه كوچك‌ترين اشاره‌اي به دستور حمله تروريستي هفته گذشته به يك فرمانده ارشد نيروهاي مسلح توسط او مطرح نشده است و اشاره‌اي به سياست‌هاي مهلك و ضدانساني «فشار حداكثري» عليه مردم ايران نشده است. اما مخاطبان توييتر ترامپ از اشاره به اين نكات بازنماندند. مارك هميل، هنرپيشه مشهور امريكايي با بازنشر توييت ترامپ به طعنه از قول او نوشت: «لطفا از اين واقعيت غافل شويد كه من يك ممنوعيت مسافرت براي شما ايجاد كردم و تهديد كرده‌ام سايت‌هاي فرهنگي شما را بمباران مي‌كنم.» آرون روپار، خبرنگار پايگاه خبري وكس در واكنش به ترامپ با يادآوري سكوت او در مقابل ترور روزنامه‌نگار منتقد عربستان نوشت: «من سعي كردم با جمال خاشقجي تماس بگيرم و از او درباره علاقه ناگهاني ترامپ به حقوق بشر سوال كنم اما او براي اظهارنظر دردسترس نيست.» تيم اندرسون، فعال ضدجنگ و نويسنده هم در توييتي خطاب به ترامپ نوشت: «آيا تا به حال هيچ تمساحي چنين اشكي دروغين ريخته است؟ تحميل يك جنگ‌ اقتصادي براي گرسنگي مردم ايران، سپس ارسال قاتلين مجاهدين خلق براي كشتن صدها نفر، تهديد بعدي از بين بردن ميراث فرهنگي ايران، اكنون هم معرفي خود به عنوان قهرمان مردم ايران!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون