• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4561 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ دي

تجمع دانشجويان در دانشگاه‌هاي بهشتي و علامه طباطبايي:

سوگ و مطالبه همچنان ادامه دارد

گروه اجتماعي| سوگ در دانشگاه‌ها همچنان ادامه دارد. روز يكشنبه، درست يك روز پس از آنكه حضور مردم و دانشجويان در برابر دانشگاه‌هاي اميركبير و شريف براي گراميداشت ياد جانباختگان پرواز هواپيمايي اوكراين خبرساز شد، دانشجويان در دانشگاه‌هاي ديگري دور هم جمع شدند تا اين ياد را همچنان در دانشگاه زنده نگه دارند.

شمع‌ها، پارچه‌هاي سياه و عكس‌هاي خندان جانباختگان پرواز 752 زينت دانشگاه‌هاي مختلفي شده است. دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي از حوالي ظهر روز گذشته شروع به ارسال فيلم‌ها و عكس‌هاي تجمع‌ گسترده‌شان در محوطه اين دانشگاه كردند. تجمع ديروز هم البته به مانند اجتماعات روز شنبه تنها به خاطر سوگواري نبود. مطالبه همچنان ادامه دارد: چرا سكوت كرديد؟ چرا خلاف واقع گفتيد؟ عليرضا دشتابي مدير يكي از رسانه‌هاي دانشجويي اين دانشگاه در تشريح جزييات اين تجمع به ايسنا گفته است: «امروز ساعت 12:30 قرار بود دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي كه سوگوار جانباختگان سانحه پرواز تهران-كي‌يف بودند در دانشگاه جمع شوند كه حدود ۷۰۰ تا هزار نفر از دانشجويان در اين تجمع شركت كردند و اين استقبال از سوي دانشجويان بي‌نظير بود. خواسته دانشجويان در تجمع امروز اين بود كه چرا مسوولان از همان ابتدا علت سانحه غم‌انگيز سقوط هواپيماي اوكرايني را اعلام نكردند و دانشجويان از اين موضوع ناراحت بودند. تجمع امروز از اول به اين شيوه برنامه‌ريزي شده بود كه ابتدا دانشجويان عزاداري كنند و سپس تجمع به سمت طرح گلايه‌ها و اعتراض به سمت مسوولان برود.» در ويديوهايي كه از دانشگاه شهيد بهشتي رسيد دقايقي از جو التهاب و تنش ميان دانشجويان هم مشاهده شد. دانشجوي اين دانشگاه به ايسنا توضيح داده است كه دو طيف مختلف دانشجويان عليه شعارهاي هم نيز شعار داده‌اند اما تجمع به تنش غيرقابل كنترلي كشيده نشده است.

بعدازظهر يكشنبه، دانشگاه علامه طباطبايي هم شاهد گردهمايي دانشجويانش بود. گردهمايي ابتدا به صورت رسمي و در دانشكده حقوق و علوم سياسي اين دانشگاه با سخنراني تشكيل شد و بعد تبديل شد به تجمع خودجوش دانشجويان در محوطه اين دانشگاه. در مراسم بزرگداشت جانباختگان، هادي خانيكي، مدير گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي در جمع استادان و دانشجويان صحبت كرد و از لزوم احياي جامعه بعد از شوك گفت: «جامعه ايران در پي وقوع سانحه سقوط هواپيماي اوكراين دچار شوك شده است و نياز به احيا دارد. در چنين شرايطي احياي جامعه بايد به گونه‌اي باشد كه جامعه دچار خطر و فرسايش سياسي و اجتماعي نشود.» ايرنا همچنين به نقل از خانيكي نوشت: «از نظر ارتباطي‌ها اتفاق سقوط هواپيما روز ۱۸ دي‌ماه تمام ارزش‌هاي خبري را دارا بود، حتي اگر اذهان به دنبال كشف پشت صحنه‌ها نباشند، اين حادثه آنقدر بزرگ بود كه توانست ايران و جهان را تكان دهد. هرچند سانحه هوايي به صورت كلي از نگاه روزنامه‌نگاران همواره يك خبر بوده است اما سانحه هواپيماي اوكراين تنها يك سقوط عادي هواپيمايي نبود، بلكه حادثه‌اي بود كه فرزندان نخبه كشور نيز در آن كشته شدند و اين نخبگان در شرايط عاطفي خانواده‌هاي خود را ترك كرده بودند.» او با اشاره به اينكه سقوط هواپيماي اوكراين پس از حادثه جان باختن تعدادي از افراد در كرمان در مراسم تشييع سردار قاسم سليماني به وقوع پيوست و همين موضوع سبب نامناسب شدن زمينه‌هاي اجتماعي شد، ادامه داد: «پس از وقوع اتفاقات سخت و دردناك در جامعه معمولا تمام افراد در بحث‌هاي تخصصي نظر خود را بازگو مي‌كنند؛ اگر در اين زمينه مديريت بحران به درستي انجام مي‌‌شد و اجازه چنين پروازي در آسمان‌هاي ايران داده نمي‌شد، ميزان شوك و اعتراض‌هاي مردمي به ‌شدت كاهش مي‌يافت. مردم نسبت به چگونگي و سازوكار سقوط هواپيما و همچنين به اطلاع‌رساني نشدن به موقع علل اين حادثه معترض هستند؛ بنابراين امكان ساماندهي بهتر اطلاع‌رساني در مورد اين حادثه توسط نهادهاي مختلف وجود داشت. در چنين شرايطي مخابره بايد منطقي‌تر انجام شود تا با جلب مشاركت مردمي بار منفي اين قضايا به حداقل برسد.»

هادي خانيكي سقوط هواپيما را با پدافند خودي، اتفاق بزرگي دانست كه بار فكري و رواني آن نه فقط خانواده‌ها كه گروه‌هاي مختلف مردم به‌ويژه دانشجويان را درگير كرده است. اين شرايط به گفته او بحراني است كه نه بايد تبديل به مخاصمه‌هاي شخصي شود و نه محلي براي كم‌كاري باقي مي‌گذارد. زمان آن رسيده است كه اقدام مناسبي انجام شود: ‌«حادثه محل تسويه‌حساب شخصي نيست، ارتباطات بحران بايد در اين شرايط اقدامات مناسبي انجام دهند. بحران نبايد تهديدزا باشد چراكه در اين شرايط جامعه دچار يك نوع شوك رواني مي‌شود، بسياري از دانشجويان پس از اين حادثه اعلام كردند كه در شرايط امتحان نيستند چرا كه فكر آنان دايم درگير حادثه سقوط هواپيماست. در شرايط جنگ و بحران بايد درست‌ترين تصميم را در كوتاه‌ترين زمان ممكن گرفت اما اعتماد بايد در شرايط بحران مورد توجه باشد. در حوادث بايد در عين حال به دور از واكنش‌هاي هيجاني به زمينه عقلاني امور نيز افزود.» خانيكي معتقد است دانشگاهي كه اكنون داغدار برخي از مستعدترين فارغ‌التحصيلان و اعضاي خانواده‌اش شده است از قضا بايد به كمك جامعه بيايد: «دانشگاه علامه طباطبايي با داشتن حوزه‌هاي الهيات و معارف تا فلسفه و مديريت بايد در چنين شرايطي به كمك جامعه بيايد و در اين شرايط بايد به جامعه بفهماند كه در موقعيتي به سر مي‌برد كه ظرفيت از دست رفته را ترميم و احيا كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون