• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4562 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ دي

خبر

فراخوان مورالس

رييس‌جمهوري بركنار شده و در تبعيد بوليوي از درخواستش براي تشكيل گروه مسلح كه صداي ضبط شده‌اش از راديوي سراسري پخش شد، دفاع كرد.

به گزارش ايسنا، اوو مورالس، رييس‌جمهوري مستعفي و در تبعيد بوليوي در آرژانتين يكشنبه شب به صورت اختصاصي با رويترز گفت‌وگو و تاييد كرد كه صداي ضبط شده كه در راديوي سراسري بوليوي پخش شده، صداي خودش است كه در آن خواستار تشكيل نيروهاي مسلح شبه‌نظامي همانند آنچه در ونزوئلا وجود دارد، شده است.وي همچنين گفت: مردم حق دارند از خودشان دفاع كنند اگر كه دولت جديد به آنها حمله كند. منظور من اين نيست كه اين گروه‌ها به سلاح مجهز شوند بلكه منظورم گروه‌هاي دفاع شهروندي است كه هميشه وجود داشته‌اند.وي ادامه داد: اگر گروه‌هاي مسلح در بوليوي به سوي مردم تيراندازي كنند و مردم را از پاي دربياورند، مردم حق دارند از امنيت خود دفاع كنند. در برخي جاها، اين گروه‌ها را شبه نظامي مي‌نامند و در ديگر موارد آنها را سنديكاي امنيت يا اتحاديه پليس و در برخي جاها هم محافظ عمومي. اين مساله جديدي نيست.مورالس درباره انتشار مكالمه‌اش درباره تشكيل اين گروه‌هاي مسلح نيز كه توسط راديو Kawsachun Coca Tropico ونزوئلا پخش شد، گفت: حاميانم پيش از انتخابات رياست‌جمهوري سال گذشته ميلادي بيش از حد اعتماد داشتند و بايد «طرح جايگزين» داشته باشند. اگر به بوليوي برگردم يا كسي ديگر به آنجا برگردد، ما بايد نيروهاي مسلح مردمي شبيه به آنچه در ونزوئلا است، داشته باشيم. به ما خيلي اعتماد داشتند. اما ما «طرح ب» نداشتيم.

شاه سعودي به عمان رفت

سلمان بن عبدالعزيز آل سعود شاه سعودي روز گذشته براي عرض تسليت به مقامات عمان وارد مسقط، پايتخت اين كشور شد. به گزارش فارس، شبكه الاخباريه عربستان سعودي گزارش كرد كه ملك سلمان، براي عرض تسليت و ابراز همدردي به دليل فوت سلطان قابوس بن سعيد وارد عمان شد. در اين سفر ملك سلمان با پادشاه جديد عمان نيز ديدار و گفت‌وگو كرد.

لغو حكم اعدام مشرف

دادگاه عالي لاهور، تشكيل دادگاه ويژه بررسي اتهامات پرويز مشرف، رييس‌جمهور پيشين پاكستان را مخالف قانون اساسي اعلام كرد.اين دادگاه همچنين اعلام كرد كه اتهام نامه پرويز مشرف براساس قانون، تهيه نشده است.حكومت پاكستان نيز گفت كه پرونده حكم اعدام مشرف كه حدود يك ماه پيش صادر شده بود، باطل شده است. به نوشته راديو پاكستان، اين دادگاه سه‌نفره متشكل از «سيد مظاهر علي اكبر نقوي»، «محمد عامر باتي» و «چودري مسعود جهانگير»، به اتفاق، راي خود را صادر كردند. چندي پيش يك دادگاه در پاكستان «پرويز مشرف» رييس‌جمهور و حاكم نظامي اسبق اين كشور را به اتهام خيانت به اعدام محكوم كرد.اين دادگاه در حكمي به سرپرستي قاضي «وقار احمد ستهي» حكم اعدام پرويز مشرف رييس‌جمهور و حاكم نظامي اسبق اين كشور را صادر كرد. اين در حالي است كه وزارت كشور پاكستان خواستار توقف پيگيري پرونده پرويز مشرف تا بهبودي كامل وي شده بود.پرويز مشرف فرمانده وقت ارتش پاكستان در سال 1999 با انجام كودتايي دولت «نواز شريف» را سرنگون كرد. وي همچنين در نوامبر سال 2007 ميلادي با اعلام وضع فوق‌العاده، قانون اساسي و پارلمان پاكستان را به حال تعليق درآورد و ده‌ها تن از قضاتي كه به اين اقدام وي اعتراض كرده بودند را از كار بركنار كرد.

تكذيب ارتباط مقاومت عراق با حمله به پايگاه بلد

يك منبع عراقي اعلام كرد: حمله به پايگاه هوايي «بلد» در صلاح الدين از شهرك الدوجمه انجام شده است.

به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه الميادين، يك منبع نظامي عراقي درباره حمله به پايگاه بلد در استان صلاح‌الدين كه گفته شده هشت موشك كاتيوشا به اين پايگاه اصابت كرده، گفت: حمله به پايگاه «بلد» كه ميزبان نيروهاي امريكايي است از شهرك الدوجمه انجام گرفته است.وي افزود: هيچ يك از گروه‌هاي مقاومت عراق در شهرك الدوجمه حضور ندارند و نمي‌توان اين حمله را به گروه‌هاي حشد الشعبي نسبت داد.طارق العسل، يك منبع در حشد عشاير در استان الانبار نيز گفت: تدابير امنيتي شديدي از سوي نيروهاي امريكايي در نزديكي پايگاه عين الاسد در استان الانبار در پي حمله اخير ايران لحاظ شده است.العسل به رسانه‌هاي محلي عراق گفت: نيروهاي امريكايي مناطق نزديك به پايگاه عين الاسد را تحت تدابير امنيتي قرار داده‌اند. اين امنيتي كردن منطقه به دليل ترس از حمله جديد به پايگاه مذكور است.اين مقام حشد عشايري تاكيد كرد: نيروهاي امريكايي تحركات و اقدامات گشت‌زني و اطلاعاتي خود را بيشتر كرده و هلي‌كوپترهاي‌شان دايما در آسمان گشت مي‌دهند. در هر حال تحركات امريكا نيز با تحركات متقابل و گسترده حشد‌الشعبي در القائم و ديگر مناطق در مرزهاي مشترك بين سوريه و عراق همراه است.

آغاز به كار دولت جديد اسپانيا

در پي انتصاب پدرو سانچز به نخست وزيري اسپانيا، ۲۲ عضو كابينه دولت ائتلافي جديد اين كشور روز گذشته، به منظور آغاز كارشان در اين دولت سوگند ياد كردند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، دولت جديد اسپانيا بر مبناي ائتلاف چپگرايان اعم از چپگرايان افراطي و ميانه‌رو تشكيل شده و چنين دولتي براي نخستين بار است كه در اين كشور تشكيل مي‌شود. فليپه ششم، پادشاه اسپانيا امروز ناظر بر برگزاري مراسم كوتاه اداي سوگند اين ۲۲ وزير كابينه جديد كشورش بود. به اين ترتيب دولت جديد تحت رهبري پدرو سانچز سوسياليست از امروز كارش را شروع مي‌كند. پنج تن از وزراي اين دولت متعلق به حزب «پودموس» كه از جمله احزاب مخالف با رياضت اقتصادي است، هستند. پابلو ايگلسياس، رهبر اين حزب يكي از چهار معاون نخست وزير در كابينه جديد است. نخست وزير جديد اسپانيا از جمله اهداف دولتش را اجراي اصلاحات اجتماعي، رشد اقتصادي مناسب و گفت‌وگو با جدايي‌طلبان كاتالونيا خوانده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون