• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4568 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ بهمن

سرنا ويليامز در پي تاريخ‌سازي در اوپن استراليا

غول‌ها در ميان آتش و دود

مترجم: سامان سعادت

 سرنا ويليامز يكي از جذاب‌ترين چهره‌ها براي برنده شدن در اوپن استرالياست. او تنيسوري است كه براي كسب بيست‌وچهارمين عنوان خود در گرانداسلم و ثبت يك ركورد جديد تلاش مي‌كند. اين امريكايي 38 ساله قصد دارد با ركوردي كه در سال 1973 توسط مارگارت كورت به ثبت رسيده، برابري كند. مدافع عنوان قهرماني نواك جوكوويچ، رافائل نادال و راجر فدرر نيز در ملبورن حضور دارند تا به افتخارات خود بيفزايند، در حالي كه اندي ماري مرد شماره يك سابق تنيس جهان به دليل آسيب‌ديدگي لگن اين رقابت‌ها را از دست داده است. نخستين گرانداسلم سال 2020 با وجود آتش‌سوزي‌هاي گسترده در بخش‌هايي از استراليا طبق برنامه‌ريزي‌هاي از پيش انجام شده از روز 20 ژانويه(ديروز) آغاز شده و جلو مي‌رود. اينجا همه ‌چيزهايي كه شما بايد در مورد اين رقابت‌ها بدانيد، آورده شده است.

 

چرا اندي ماري بازي نمي‌كند؟

براي هشتمين بار در 10 گرانداسلم اخير، اندي ماري دارنده 3 عنوان گرانداسلم غايب است. ماري 32 ساله اميدوار بود، بتواند خودش را به ملبورن برساند اما درد مزمن او در ناحيه لگن هنوز به پايان نرسيده. از زماني كه ماري دچار مصدوميت شده توانسته چند بار به مسابقات حرفه‌اي بازگردد و عناويني را نيز در ATP Tour در رقابت‌هاي تك و دو نفره كسب كند. شماره يك سابق تنيس جهان كه قصد دارد در فوريه دوباره به ميادين بازگردد، گفت:«متاسفانه دردم دوباره عود كرده است و من بايد احتياط لازم را در نظر بگيرم. من خيلي سخت كار كرده‌ام تا خودم را در شرايطي قرار دهم كه بتوانم در بالاترين سطح بازي كنم و الان به اين نتيجه رسيده‌ام كه نمي‌توانم در اوپن استراليا حاضر باشم.»

دهه جديد؛ همان 3 غول هميشگي

اين ممكن است يك دهه جديد در تنيس باشد و افراد جديدي معرفي شوند ولي فعلا مدعيان همانند آغاز دهه 2000 و دهه 2010 سه غول دنياي تنيس هستند كه براي كسب نخستين گرانداسلم سال تلاش مي‌كنند. مدافع عنوان قهرماني نواك جوكوويچ، مرد شماره يك تنيس جهان رافائل نادال همچنين برنده 20 گرانداسلم يعني راجر فدرر بازيكناني هستند كه احتمالا مي‌توانند، فاتح رقابت‌هاي تنيس آزاد استراليا شوند. جوكوويچ كه همين ماه گذشته توانست در رقابت‌هاي ATP Cup در استراليا تيم كشورش را به سمت قهرماني ببرد به خوبي مي‌داند بازي در زمين‌هاي سخت استراليا چقدر سخت است. اين بازيكن 32 ساله قصد دارد، هفدهمين عنوان گرانداسلم خود را به دست بياورد. او در 6 بازي انفرادي خود در ATP Cup تنها دو ست را از دست داد و 6 پيروزي به دست آورد كه يكي از آنها مقابل رافائل نادال به دست آمد. نادال 33 ساله در فينال دور قبل آزاد استراليا همچنين فينال ATP Cup مقابل جوكوويچ شكست خورده است اما همچنان به نبرد با مرد صرب ادامه مي‌دهد. او در 9 ديدار گذشته خود شامل 19 ست در زمين‌هاي سخت به پيروزي رسيده است.

به عنوان رقباي اين دو، بازيكنان بزرگ ديگري نظير فدرر، دانيل مدودف و استفانوس سيتسيپاس يوناني توانايي متوقف كردن جوكو و رافا را دارند. هنوز مشخص نيست كه آيا تصميم فدرر 38 ساله مبني بر خروج از ATP Cup در ماه گذشته كمكي به او مي‌كند تا بتواند بدنش را در شرايط ايده‌آل تا پايان رقابت‌ها نگه دارد يا نه. فعلا كه او موفق شده در نخستين بازي‌اش با نتيجه 3 بر صفر حريف امريكايي‌اش را شكست دهد و به دور بعد برسد.

نفر چهام تنيس جهان دانيل مدودف روس است. مردي كه در فينال حماسي يو اس اوپن مقابل نادال فشار زيادي به حريفش وارد كرد و گرچه در نهايت 3 بر 2 شكست خورد اما به نظر مي‌رسد اين تنيسور 23 ساله توانايي بردن تورنمنت‌هاي بزرگ را دارد. تنها مساله باقي‌مانده براي مدودف زمان است. همين مساله را مي‌توان براي تيتسيپاس 21 ساله نيز عنوان كرد كه سال گذشته يكي از فينال‌هاي ATP را برنده شد و نشان داد، مي‌تواند بهترين‌ها را شكست دهد. او سال گذشته در همين اوپن استراليا تا مرحله نيمه ‌نهايي بالا رفت و حالا دوست دارد، نتيجه سال گذشته‌اش را تكرار كند و ارتقا بدهد. جامعه يونان مشوق او در راه رسيدن به اين هدف است.

 

آيا سرنا طلسم قهرماني در گراند اسلم را مي‌شكند؟

سرنا ويليامز در حالي وارد چهارمين دهه فعاليت قهرماني‌اش مي‌شود كه بعد از قهرماني در اوپن استراليا سال 2017 هنگامي كه 8 هفته باردار بود، نتوانسته گرانداسلمي به دست آورد. از زمان بازگشت او از مرخصي زايمان سرنا 4 بار به فينال گرانداسلم‌ها رسيده است. دو بار در ويمبلدون و دو بار در يو اس اوپن و همه آنها را باخته است. عدم توفيق ويليامز در سال‌هاي گذشته، جا را براي ساير زنان باز كرده است. 11 گرانداسلم گذشته 9 قهرمان متفاوت داشته است. در مدتي كه سرنا از اوج به دور بود، صدر جدول رنكينگ تنيس زنان 7 تنيسور مختلف را به خود ديده است. بازيكنان جوان‌تر در 3 سال گذشته شانس خود را به دست آورده‌اند. نائومي اوزاكاي 22 ساله و بيانكا آندرسكو 19 ساله از ژاپن و كانادا هر دو با پيروزي مقابل ويليامز اولين گرانداسلم زندگي خود را فتح كردند. در حالي كه كارولينا ووزنياكي با تجربه‌تر و سيمونا هالپ رومانيايي سرانجام با جايگاه نخست خداحافظي كردند. پيش‌بيني مي‌شود، اوزاكا قهرمان دوره قبل تا مرحله نيمه ‌نهايي مسابقات به راحتي صعود كند. او در نخستين بازي‌اش در اوپن استراليا، تنيسوري از جمهوري چك را برد و حالا بايد با ژنگ از چين رقابت كند. آندرسكو اما در آزاد استراليا به دليل مصدوميت زانو غايب است. شماره يك تنيس زنان جهان يعني اشلي بارتي مي‌خواهد، تبديل به اولين استراليايي در 42 سال گذشته شود كه توانسته در ملبورن قهرماني اوپن استراليا را جشن بگيرد. در همين حال ووزنياكي 29 ساله و قهرمان سال 2018 اين رقابت‌ها چند ماه قبل يك خداحافظي احساسي با دنياي تنيس داشت و گفت بعد از اوپن استراليا از دنياي تنيس كنار مي‌رود. او مسابقات را با برد مقابل كريستي آن از امريكا آغاز كرد.

 

آيا آتش‌ سوزي روي كيفيت مسابقه‌ها تاثير مي‌گذارد؟

آتش‌سوزي گسترده در استراليا از سپتامبر گذشته باعث كشته شدن 28 نفر و تلف شدن نزديك به يك ميليارد حيوان شده است. همچنين 10.3 ميليون هكتار از جنگل‌هاي استراليا از بين رفته و كيفيت هوا در برخي مناطق نزديك به مسابقات در حد خطرناك قرار گرفته است. انتخابي جدول اصلي مسابقات در هفته قبل با يك ساعت تاخير آغاز شد تا كيفيت هوا بهبود پيدا كند. در حالي كه يك تنيسور اسلونيايي از انتخابي كناره‌گيري كرد و گفت:«من واقعا ترسيده‌ام. هوا خيلي ناسالم است.»

بازي‌هاي بعد آن در چهارشنبه به دليل كيفيت هوا لغو شد تا اينكه سرانجام باران آمد و اوضاع بهتر شد. هفته گذشته برگزار‌كنندگان اعلام كردند، مسابقات در صورتي لغو مي‌شود كه كيفيت هواي ملبورن به سطح «بسيار ناسالم» برسد. با اين حال مسوولان اطمينان دارند كه رقابت‌ها با بحران مواجه نخواهد شد.

منبع: BBC Sport

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون