• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4568 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ بهمن

سلاح‌هاي سوييسي

محمود فاضلي

گرچه بسياري از تسليحات مورد استفاده عربستان و امارات در جنگ عليه مردم يمن، ساخته امريكا، انگليس، فرانسه و آلمان است اما كشورهايي ديگر نيز هستند كه از اين جنگ به شكل چراغ خاموش در حال سود بردن هستند. كشور سوييس براي بسياري از مردم جهان به عنوان مظهر صلح و روابط دوستانه بين‌المللي، يكي از ثروتمندترين كشورهاي جهان، مدافع برقراري صلح و حقوق‌بشر، تلاش براي حل اختلافات از طريق ديپلماتيك، محبوب‌ترين كشور براي نيروي كار تخصصي و حامي راه‌حل‌هاي سياسي و غيرخشونت‌آميز در صحنه سياسي جهان شناخته مي‌شود اما اين تنها پوسته‌اي از حقيقت است.

سوييس اين بار مدعي است سلاح‌هاي ساخت اين كشور به دست‌هاي اشتباهي افتاده است! و عربستان از توپ‌هاي ضد هوايي ساخت سوييس براي حفاظت از تاسيسات نفتي خود استفاده مي‌كند. حداقل سه الي چهار فقره از اين توپ‌هاي ضد هوايي نوع SKYUARD در عربستان مشاهده شده و اين موضوع را تصاوير ماهواره‌اي به‌خوبي نشان داده‌اند. توپ‌هاي مورد نظر از سوي شركت تسليحاتي «راينمتال» در آلمان به عربستان فروخته شده ولي آنها در شركت «اوركيكن كنتراوس» كه شعبه شركت راينمتال آلمان در شهر زوريخ سوييس است، ساخته مي‌شوند. سوييس مدعي است فروش سلاح به عربستان و ديگر كشورهاي درگير در جنگ يمن اگر قرار باشد در جنگ از آنها استفاده شود را ممنوع كرده بود.

شركت «راينمتال» البته حاضر نيست درباره فروش سلاح‌هاي توليدي سوييس به عربستان اظهارنظر كند اما سخنگوي آن شركت تاكيد كرده اين توپ‌ها فقط سلاح‌هاي دفاعي بوده و اينكه عربستان از آنها براي دفاع از تاسيسات نفتي خود در برابر يمن استفاده مي‌كند نمي‌تواند به عنوان استفاده عليه يمن به حساب آيد. سازمان موسوم به «سوييس بدون ارتش» در برن تاكيد دارد كه اين امر به عنوان استفاده سلاح‌هاي سوييسي از سوي عربستان عليه يمن است. اين سازمان پيشنهادي را براي ممنوعيت صدور سلاح‌هاي سوييس به كشورهاي در حال جنگ و ناقض حقوق‌بشر ارايه داده كه پيش‌بيني مي‌شود به همه‌پرسي گذاشته شود.

بعضي مطبوعات سوييس از جمله «سونتاگز بليك»، قبلا فاش كرده بودند كه گروه تروريستي داعش سلاح‌هايي را در اختيار دارد كه كشور سوييس پيش‌تر آنها را به امارات فروخته بود. اين سلاح‌ها كه شامل بمب، تفنگ و كمربند‌هاي انفجاري است متعلق به شركت‌هاي تسليحاتي سوييس بوده كه توسط تروريست‌ها در سوريه استفاده مي‌شود. بمب‌هاي سوييسي از نوع «OHG92» قدرت تخريبي بسيار زيادي دارند و از سوي شركت‌هاي سوييسي به امارات فروخته شده بود. تصاوير اين بمب‌ها در دستان عناصر تروريستي القاعده در سوييس در سال 2012 منتشر شده بود. امارات به صورت غيرقانوني اين بمب‌ها را از طريق اردن به سوريه ارسال كرده بود. سوييس با وجود آنكه مي‌داند سلاح‌هاي ارسالي به امارات در جنگ يمن استفاده مي‌شود، اما به اين كشور سلاح مي‌فروشد. در سال‌هاي اخير اين كشور سلاح‌هاي متعددي براي يگان عمليات ويژه نيروي دريايي عربستان فرستاد و موافقت كرد كه تصاويري از اين سلاح در اختيار سربازان عربستاني در منطقه جيزان عربستان قرار گيرد.امارات از ديگر مشتريان سلاح‌هاي سوييسي است و نارنجك‌هاي خريداري شده توسط امارات اين بار سر از سوريه درآوردند كه منجر به يك رسوايي براي هر دو طرف شد اما به علت هماهنگي سوييس و امارات با مجامع بين‌المللي، امكان پيگرد و افشاي جهاني اين دخالت فراهم نشد. حدود 15سال پيش امارات يك محموله از نارنجك‌هاي ساخت شركت سوييسي RUAG را خريداري كرد، حدود 250 هزار عدد نارنجك از مدل‌هاي HG 85 و OHG 92 به اين كشور فروخت كه در اختيار نيروهاي ارتش آزاد سوريه قرار گرفت.

پارلمان سوييس قوانيني به تصويب رسانده است كه صادرات سلاح‌هاي ساخت اين كشور آسان‌تر مي‌شود و كشورهاي درگير جنگ نيز تا زماني كه بتوانند ضمانت كنند سلاح‌هاي ساخت اين كشور در جنگ‌هاي داخلي مورد استفاده قرار نگيرد مي‌توانند از جنگ‌افزارهاي سوييسي خريداري كنند! پس از قتل خاشقچي، روزنامه‌نگار منتقد سعودي، سوييس مجبور به تعليق بخشي از قراردادهاي نظامي خود با عربستان شد اما تاكيد داشت همچنان به فروش مهمات و خدمات مورد نياز براي سيستم‌هاي دفاع هوايي فروخته شده به عربستان ادامه مي‌دهد.

ديگر مدعيان حقوق بشر همچون كانادا، ايتاليا، فرانسه و اسپانيا از جمله كشورهايي هستند كه همچنان «موشك‌هاي ضد زره با قابليت پرتاب از لوله توپ، نسل جديد از زره‌پوش‌ها، راكت‌اندازهاي يك بار مصرف، نارنجك‌هاي دستي، بمب هدايت ليزري، ناوچه موشك‌انداز، موشك ضد كشتي، پرتابگر عمودي براي موشك‌هاي پدافندي» در اختيار جنگ‌افروزان خاورميانه قرار مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون