• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4573 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ بهمن

كرونا ويروس چيست؟

گروه اجتماعي | كرونا ويروس‌ها خانواده بزرگي از ويروس‌ها هستند كه از ويروس سرماخوردگي معمولي تا سندرم حاد و شديد تنفسي يا همان SARS (سارس) و سندرم نارسايي تنفسي خاورميانه (مرس MERS) را ايجاد مي‌كنند. كرونا ويروس‌ها دستگاه تنفسي فوقاني و تحتاني را در انسان‌ها درگير مي‌كند و عامل يك سوم سرماخوردگي‌هاي شايع هستند. كرونا ويروس‌ها در سال ۱۹۶۵ كشف شدند و مطالعه روي آنها تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. افرادي كه همزمان داراي بيماري ديگري باشند و كودكان مبتلا به بيماري‌هاي قلبي، بيشتر در معرض خطر ابتلا به كرونا ويروس‌ها هستند. معمولا شدت سرماخوردگي با عامليت كرونا ويروس بيشتر است. كرونا ويروس‌ها يكي از بزرگ‌ترين عوامل ابتلا به سرماخوردگي هستند، بيشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگي مي‌شوند. اگرچه كرونا ويروس‌ها بيشتر در حيوانات ديده مي‌شوند، اما پنج نوع از آنها دستگاه تنفسي بدن انسان را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

از علايم اصلي اين بيماري مي‌توان به تب، سرفه، تنگي نفس و مشكلات حاد تنفسي اشاره كرد. همچنين بيمار ممكن است سرفه‌هاي چند روزه ظاهرا بدون دليل نيز داشته باشد. در موارد حاد مشكلات گوارشي نظير اسهال، نارسايي حاد تنفسي، اختلالات انعقادي خون و نارسايي كليه نيز گزارش شده‌ كه اين مورد مي‌تواند بيمار را به همودياليز بكشاند. هنوز اطلاعات در مورد نحوه انتقال اين بيماري كامل نيست ولي روش‌هاي انتقال بيماري از انسان به انسان شبيه بيماري آنفلوآنزا از طريق سرفه و عطسه است. با اين حال احتمال انتقال بيماري در فضاي باز بسيار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردي رخ داده‌ كه افراد به مدت طولاني در فضاي بسته در كنار فرد بيمار بوده‌اند مانند افرادي كه در بيمارستان‌ها با بيماران در ارتباط هستند. هنوز مشخص نيست كه اين بيماري نخستين‌بار از طريق جانوران به انسان منتقل شده است يا از طريق سطوح آلوده به ويروس.

 

بيماري سارس

سارس نوعي بيماري خطرناك تنفسي است كه از سال ۲۰۰۲ شيوع پيدا كرده است. شيوع آن از كشور چين شروع شد و به سرعت به ديگر كشورهاي آسياي شرقي مثل هنگ‌كنگ، تايلند، ويتنام و سنگاپور و سپس به كشورهاي امريكاي شمالي مثل كانادا و امريكا سرايت كرد. عامل آن نوعي ويروس از گروه كرونا ويروس است. اين بيماري بين انسان و حيوان مشترك است و حدود 10 درصد مرگ و مير دارد. علائم اوليه شبيه آنفلوآنزا است و سپس علائم تنفسي مانند تنگي‌نفس و دشواري تنفس تشديد مي‌شود. درمان آنتي‌بيوتيك سودي ندارد و داروهاي تب‌بر، اكسيژن كمكي و... مفيدند. جهت جلوگيري از انتقال بيماري قرنطينه بيمار بسيار مهم است.

بيماري مرس

نشانگان تنفسي خاورميانه يا مرس MERS يك بيماري ويروسي است كه نخستين‌بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودي گزارش شد. اين بيماري در اثر ويروسي از خانواده كرونا ويروس ايجاد مي‌شود و حدود يك سوم مبتلايان فوت مي‌كنند.

اغلب افرادي كه با اين ويروس آلوده شده‌اند دچار يك بيماري شديد حاد تنفسي مي‌شوند كه علائم آن عبارت است از تب، سرفه و تنگي نفس.

تاكنون همه موارد بيماري از 5 كشور نزديك عربستان سعودي شامل امارات متحده عربي، قطر، عمان، يمن و كويت گزارش شده‌اند اما مواردي نيز در ۷ كشور ديگر از جمله انگليس، فرانسه، تونس، ايتاليا، مالزي، امريكا و كره‌جنوبي به دليل سفر به كانون‌هاي بيماري مشاهده شده است. در تمام موارد ويروس از طريق تماس نزديك با افراد آلوده منتقل شده است. از علائم ابتلا به مرس مي‌توان به تب، سرفه و تنگي‌نفس، علائم مربوط به دستگاه گوارش از قبيل اسهال، نارسايي تنفسي، نارسايي اعضاي بدن به خصوص در كليه‌ها و شوك عفوني اشاره كرد. علائم اين ويروس در افرادي كه سيستم ايمني ضعيف‌تري دارند، مسن يا دچار ديابت مزمن، سرطان و بيماري‌هاي مزمن ريوي هستند با شدت بيشتري ظاهر مي‌شود. توصيه مي‌شود در صورت نداشتن ضرورت تا برطرف نشدن خطر اين ويروس از مسافرت به كشورهايي كه اين ويروس در آن يافت شده، پرهيز شود. بيماري درمان قطعي ندارد ولي منشأ اين بيماري، شترهاي آلوده، مصرف شير و لبنيات آنها، تماس انسان با شترها و در درجه دوم انتقال از فرد بيمار به فرد سالم در تماس نزديك عنوان شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون