• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4576 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۳ بهمن

مهمان ناخوانده جهان

كرونا شوخي‌بردار نيست

گروه اجتماعي  

از امروز، تمام مشتركان تلفن همراه، روي صفحات گوشي‌هاي‌شان بسته‌هاي آموزشي درباره روش‌هاي خودمراقبتي و توصيه‌هاي پيشگيرانه از ابتلا به كرونا ويروس دريافت مي‌كنند.

ديروز وزير بهداشت خبر داد كه در همكاري مشترك با وزارت ارتباطات، بسته‌هاي آموزش پيشگيري و رعايت نكات بهداشتي در مقابله با ويروس كرونا به صورت پيامك براي هموطنان ارسال خواهد شد تا به اين شيوه، روش‌هاي پيشگيرانه و خودمراقبتي در مقابل شيوع و ابتلا به اين بيماري مسري هم اطلاع‌رساني شود.

بنا بر آخرين اخباري كه مقامات دولت چين درباره شيوع كرونا ويروس در ايالات اين كشور منتشر كرده‌اند، تاكنون 259 نفر از جمعيت چين بر اثر ابتلا به كرونا ويروس فوت شده‌اند و بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهاني، تعداد مبتلايان در سطح جهان هم به بيش از 12 هزار نفر رسيده است.

اما با وجود افزايش تعداد تلفات و مبتلايان و حتي مشاهده موارد ابتلا در بيش از 10 كشور جهان، اعلام سازمان بهداشت جهاني درباره ما به ازاي 2 درصدي فوت مبتلايان در مقابل شمار قابل توجه افرادي كه در معرض اين ويروس قرار مي‌گيرند، اين اميدواري را افزايش داده كه اين ويروس هم مانند آنفلوآنزاي فصلي، دوره كوتاه اپيدمي داشته و در صورت رعايت نكات بهداشتي و خودمراقبتي و همچنين توجه به توصيه متوليان سلامت؛ به خصوص با توجه به اينكه تاكنون هيچ كودكي به اين بيماري مبتلا نشده و متوفيان، عموما افراد مسن با بيماري‌هاي زميني يا دچار ضعف سيستم ايمني بوده‌اند، با فرونشست موج همه‌گيري به پايان خط برسد.

ظرف روزهاي گذشته مسوولان وزارت بهداشت هم اين اطمينان را داده‌اند كه كشور براي مقابله با اپيدمي اين بيماري ويروسي، در مرزهاي هوايي و تمام گذرگاه‌هاي زميني در آماده‌باش است، اما به هر حال ورود اين ويروس به كشور با توجه به همسايگي ايران با افغانستان كه مرز مشترك با كشور چين دارد و همچنين مشاهده موارد ابتلا در امارات، پاكستان و اقليم كردستان عراق و در نظر گرفتن ميزان تردد اتباع ايراني و غيرايراني از مرزهاي زميني و هوايي اين كشورها به داخل ايران، اجتناب‌ناپذير است و ظرف روزهاي گذشته هم رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت در توييتي در واكنش به اقدامات پيشگيرانه كشورهاي جهان نوشت: «مراقبت‌ها و غربالگري‌ها ادامه دارد اما هيچ‌ يك مانع قطعي و كاملي در مقابل ويروس نخواهد بود. ويروس كرونا به مرزهاي ايران نزديك شده، مشاهده موارد ابتلا در امارات، اقليم كردستان و موارد مشكوك در عربستان، پاكستان و... از احتمال قريب‌الوقوع ورود كروناويروس به ايران حكايت دارد. مراقبت‌ها و غربالگري ورود ادامه دارد؛ لكن هيچ‌ يك مانع قطعي و كاملي در مقابل ويروس نخواهد بود چون برخي كشورهاي اطراف ما از نظام شناسايي قوي برخوردار نيستند.»

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، آماده‌باش تمام گروه‌هاي پزشكي و پيراپزشكي در مقابل ورود ويروس و مشاهده هر مورد مشكوك به ابتلا برقرار است و وزير بهداشت هم در صفحه اينستاگرام و خطاب به مردم ايران نوشت: «در نامه‌اي از دكتر جهانگيري (معاون اول رييس‌جمهوري) خواستم تا هرگونه تردد بين كشور ايران و چين تا اطلاع ثانوي ممنوع شود.
در اين زمينه جلسه‌اي اضطراري تشكيل شد و با حمايت مستقيم ايشان تمام پروازهاي رفت و برگشت به چين لغو شد. تا پاسي از شب با روساي دانشگاه‌ها در حال تماس و‌ گفت‌وگو بودم و در هيچ نقطه از كشور خبري از كرونا ويروس نبود. هرچند ويروس كرونا مرز نمي‌شناسد اما تمام مرزهاي كشور تحت كنترل و نظارت همكارانم قرار دارد و شبانه‌روز در‌ حال انجام تست‌هاي لازم هستند. صبح اول وقت هم از معاونانم خبر گرفتم و خوشبختانه هنوز هم خبري از ورود اين ويروس به كشور نيست. در اين بين لازم است يادآوري كنم كه نبايد به اخبار كذب و شايعات درباره اين ويروس توجه كنيد، چراكه ويروس شايعه مي‌تواند از كرونا هم خطرناك‌تر باشد. به شما اطمينان مي‌دهم كه هرگونه مورد ابتلا بلافاصله و مستقيم به مردم اطلاع‌رساني خواهد شد. ما براي كنترل اين ويروس به همراهي و همكاري همه شما نيازمنديم و باور داريم كه اين موضوع با اطلاع‌رساني صحيح و به موقع و رعايت نكات بهداشتي و پيشگيرانه محقق خواهد شد.»

او همچنين در ديداري كه ديروز با سفير كشور چين در ايران داشت بر محدوديت موقت در مراودات و تعليق پروازهاي ايران و چين تا اطلاع ثانوي تاكيد كرد و ضمن يادآوري اولويت سلامت مردم ايران نسبت به تمام مراودات ديپلماتيك، تمام شايعات درباره موارد مشكوك به كرونا ويروس در كشور را تكذيب كرد.

با گذشت يك ماه از شناسايي اولين مبتلاي كرونا ويروس در چين، موج اين بيماري مسري حالا به اروپا هم رسيده و كشورهاي فرانسه، ايتاليا، آلمان و سوئد هم مواردي از ابتلا را گزارش داده‌اند. علاوه بر اين به دنبال وضعيت اضطراري كه روزهاي پاياني هفته گذشته از سوي سازمان بهداشت جهاني براي تمام كشورها اعلام شد، ‌خطوط هوايي حدود ۱۷ كشور از جمله ايران پروازهاي خود به تمام مقصد‌ها در چين را لغو كرده‌اند كه از جمله مهم‌ترين آنها مي‌توان به ايرفرانس، بريتيش ايرويز، امريكن ايرلاينز، لوفتهانزا و تركيش ايرلاينز اشاره كرد.

با توجه به حضور تعدادي از اتباع ايراني در چين كه حدود 70 نفر از آنها دانشجويان و ساكن در شهر ووهان؛ كانون انتشار ويروس كرونا هستند، عليرضا رييسي، معاون وزير بهداشت در گفت‌وگو با فارس اعلام كرد كه دانشجويان ايراني مقيم چين كه به كشور منتقل خواهند شد، به مدت دو هفته در يك هتل و تحت نظر تيم بهداشت در قرنطينه و تحت مراقبت‌هاي بهداشتي خواهند بود و استاندار تهران هم خبر داد كه روز جمعه براي بازگشت دانشجويان ايراني از چين جلسه‌اي در استانداري تهران برگزار و تمهيداتي براي قرنطينه اين دانشجويان انديشيده شده تا در صورت وجود مورد مشكوك نسبت به درمان آنها اقدام شود.

وزير كشور هم با تاكيد بر اينكه مردم اطلاعات كروناويروس را از رسانه‌هاي رسمي و وزارت بهداشت دريافت كنند، گفت: «فعلا هيچ موردي از ويروس كرونا در ايران نداريم. جمعه شب هم به درخواست معاون اول رييس‌جمهوري جلسه‌اي با حضور وزير بهداشت در مورد بيماري كرونا برگزار كرديم كه وزير بهداشت گزارش مفصلي ارايه داد و گفت كه فعلا هيچ موردي از كرونا در ايران نداريم. اما با توجه به نوع مراوداتي كه وجود دارد، امكان ورود ويروس به كشور هست. بنابراين بحث مراقبت‌هاي ويژه به خصوص در مناطق مرزي كنترل مي‌شود و قرار شد محدوديت‌هايي نيز در سفر هواپيماها به‌ خصوص از چين انجام شود تا از اين ايام عبور كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون