• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4576 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۳ بهمن

وزير راه مي‌گويد تمام سوانح هوايي بررسي خواهند شد

تعليق خلبان پرواز ماهشهر

هر چند با رسيدن به روزهاي سرد سال تعداد فرودهاي اضطراري و لغو پروازها در خطوط هوايي كشور افزايش يافته و در جديدترين اتفاق روز گذشته هواپيماي پرواز تهران- كرمانشاه هنگام فرود در فرودگاه مقصد به دليل يخ‌زدگي بخشي از سطح باند از مسير خود خارج شد اما يكي از خبرهايي كه در روزهاي گذشته توجهات زيادي را به خود جلب كرد، خروج هواپيماي پرواز تهران- ماهشهر از باند و توقف آن در يكي از خيابان‌هاي اطراف فرودگاه بود. هر چند بر اساس اعلام سازمان هواپيمايي كشوري براي هيچ‌يك از مسافران اين هواپيما مشكل جدي به وجود نيامد اما بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازي، بررسي دقيق ابعاد اين اتفاق از همان روز آغاز شده و تا نهايي شدن گزارش مسوولان بررسي اين حادثه ادامه خواهد يافت.

وزير راه و شهرسازي نيز در جديدترين اطلاعات ارايه شده از اين پرواز اعلام كرده كه خلبان پرواز تهران- ماهشهر تعليق شده است. محمد اسلامي گفته: سوانح هوايي در همه‌ جاي دنيا اتفاق مي‌افتد اما برخي آگاهانه يا ناآگاهانه صنعت هوانوردي را زير سوال مي‌برند. خلبان اين هواپيما تعليق شده و همه سوانح هواپيمايي از جمله اين حادثه به دقت و براساس مقررات و ضوابط بين‌المللي حاكم بررسي مي‌شود و در سانحه هواپيمايي صبح ديروز نيز كه خوشبختانه اتفاقي براي مردم نيفتاد به دليل يخ‌زدگي بخشي از باند فرودگاه كرمانشاه، چرخ‌هاي هواپيما در گل فرو ‌رفته و خوشبختانه مساله چندان جدي نبود.

هر چند هنوز سازمان هواپيمايي كشوري، گزارش نهايي خود از اتفاق رخ‌ داده براي پرواز ماهشهر را ارايه نكرده اما اعلام خبر تعليق شدن خلبان اين پرواز، اين شائبه را به وجود آورد كه شايد مقصر اين حادثه خلبان بوده است، موضوعي كه يكي از مقامات سازمان هواپيمايي آن را رد كرده و هدف از تصميم براي تعليق خلبان را بهبود حال فردي او عنوان كرده است.

حسن رضايي‌فر، مديركل بررسي سوانح سازمان هواپيمايي كشوري گفته: هدف ما تعليق خلبان نيست بلكه هدف در بروز چنين سوانحي انجام اقدامات اصلاحي براي پيشگيري از بروز و وقوع مجدد چنين حادثه‌ها و سوانحي است. خلبان پرواز تهران- ماهشهر نيز به دليل بروز اين حادثه نياز به جلسات روانكاوي دارد تا از نظر ايمني و شرايط بتواند به پرواز برگردد.

در كنار نقص فني‌هاي رخ داده در روزهاي گذشته، بحث بررسي اطلاعات جعبه سياه هواپيماي خطوط هواپيمايي اوكراين كه چند هفته قبل به دليل اشتباه انساني رخ داده در سامانه پدافند هوايي كشور ساقط شد نيز هنوز مطرح است. در شرايطي كه كشورهايي مانند كانادا از ايران درخواست كرده بودند، جعبه‌هاي سياه اين هواپيما را براي بررسي بيشتر به خارج از كشور ارسال كند، ايران اين درخواست‌ها را رد كرد و از وارد كردن تجهيزات مورد نياز براي بررسي اطلاعات اين هواپيما در داخل كشور خبر داد. رضايي‌فر درباره آخرين مراحل بررسي اين حادثه نيز گفته: هم‌اكنون هيچ‌يك از كارشناسان خارجي اوكرايني و كانادايي در ايران حضور ندارند و درخواست خود را براي خريد و واردات تجهيزات مورد نياز براي بازسازي و خواندن اين جعبه سياه به كشورهاي كانادا، فرانسه و امريكا ارايه داده‌ايم. برخي از اين كشورها اعلام كردند كه در حال بررسي اين درخواست هستند و برخي ديگر نيز گفتند كه امكان انتقال اين تجهيزات به ايران وجود ندارد. براساس استانداردهاي بين‌المللي هيچ كشوري نمي‌تواند بررسي اين سانحه را از اختيار ايران خارج كند و براساس قوانين بين‌المللي، ايران است كه مي‌تواند تعيين كند اين جعبه سياه كجا خوانده شود.او با تاكيد بر اينكه هنوز تصميمي براي اينكه جعبه سياه در صورت ندادن تجهيزات از سوي كشورهاي خارجي به ايران در كدام كشور خوانده شود، نگرفته‌ايم و اگر تجهيزات لازم را به ما ندهند اين مسوولان كشور هستند كه تصميم مي‌گيرند چه كاري در ادامه انجام دهيم. اگر كشورهاي خارجي مانند كانادا، امريكا و فرانسه ادعا دارند كه مي‌خواهند در زمينه بازسازي و بازخواني جعبه سياه هواپيماي اوكرايني به ما كمك كنند، درخواست ما را براي انتقال تجهيزات لازم به ايران تاييد كنند و اگر اين اتفاق نيفتد، گزارش كاملي از اين مساله به مقامات عالي كشور مي‌دهيم چراكه آنها هستند كه بايد تصميم بگيرند اين جعبه سياه چگونه و كجا خوانده شود چراكه خواندن اين جعبه سياه در ايران يا خارج از كشور مزايا و معايبي دارد و در حال حاضر منتظر جواب از سوي غربي‌ها هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون