• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4576 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۳ بهمن

ادامه از صفحه اول

حفاظت مشاركتي تالاب‌ها

براي مثال در تالاب‌هاي اقماري درياچه اروميه، اگر قرار باشد حقابه‌ به آنها برسد، ماه‌ها طول مي‌كشد تا آن آب از مسير سد‌هاي چندگانه عبور كند. پيش از اين ما در كشور خود هم تالاب‌هاي پرآب داشتيم، هم در كنار آنها كشاورزي مي‌كرديم و هم از آب تالاب‌ها بهره مي‌برديم. در واقع ما دانش فني مديريت منابع را در سرزمين خود داريم و قدمت آن به قدمت تمدن ماست، اما با چشم‌پوشي از آن به چنين نتايجي رسيده‌ايم. حفاظت و بهره‌برداري مشاركتي از تالاب‌ها جزو راهكارهايي است كه مي‌تواند آن دانش بومي را زنده كند، زيرا در اين نوع مشاركت، هم ذي‌نفعان دولتي و هم غيردولتي حضور دارند و مي‌توانند پشت يك ميز، از دانش هم بهره ببرند و محدوديت‌هاي يكديگر را بشناسند. اين روش در برخورد با تالاب‌ها مي‌تواند روش نسبتا پايداري باشد، زيرا تامين حقابه تالاب‌هاي ما صرفا وابسته به ذي‌نفعان دولتي نيست، بلكه ذي‌نفعان غيردولتي نيز بايد در رسيدن اين آب باريكه‌ها به تالاب‌هاي تشنه ما كمك كنند.

مدير انجمن پرنده‌شناسي طرلان- كارشناس ارشد محيط‌زيست

 

آثار بلند مدت استيضاح رييس‌جمهور امريكا

اما فرضيه ديگري هم وجود دارد. گروهي از تحليل‌گران معتقدند كه ترامپ بر اثر اين پرونده، بخش عمده‌اي از حيثيت و آبروي خود را از دست داده است. به اعتقاد اين دسته از تحليلگران، ابعاد پرونده اتهامي ترامپ نزد افكار عمومي كاملا روشن شده و نه تنها بسياري از راي‌دهندگان در كفايت و صداقت او شك مي‌كنند بلكه نمايندگان حزب جمهوري‌خواه نيز كه اجازه رسيدگي عادلانه و شفاف به پرونده او را نداده‌اند هم اعتماد عمومي را از دست خواهند داد. در نتيجه هر چند وضعيت آراي حزبي و راي‌دهندگان متعصب احزاب دموكرات و جمهوري‌خواه در انتخابات پيش رو مشخص و روشن است اما ممكن است كه تعداد زيادي از آراي خاموش و افرادي كه گرايش حزبي جدي ندارند تحت تاثير نتايج اين پرونده براي بيرون راندن ترامپ و اطرافيانش از حاكميت ترغيب شوند.

با همه اين احوال 10 ماه به انتخابات در امريكا باقي مانده و نمي‌توان از هم‌اكنون پيش‌بيني كرد كه كدام فرضيه در انتخابات پيش رو موثر خواهد بود به ويژه اينكه تحولات زيادي هم ممكن است طي اين دوران رخ دهد كه ورق را به نفع يكي از طرفين برگرداند يا حتي باعث فراموش شدن رويدادهاي استيضاح شود. هر چند حالا ديگر نسبتا با قطعيت مي‌توان گفت كه استيضاح ترامپ منجر به بركناري او از رياست‌جمهوري توسط سنا نخواهد شد اما هنوز نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه آيا اين پرونده در انتخابات سال آينده به او كمك مي‌كند يا باعث شكست او خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون