• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4577 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ بهمن

علي لاريجاني:

انقلاب اگرچه با صلابت اما مظلوم است

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به بخشي از مجاهدت‌هايي كه براي پيروزي انقلاب اسلامي انجام شد، تاكيد كرد كه «اين موزه واقعا موزه عبرت است.» او گفت: «اگر براي نسل جوان فرصتي باشد و از نزديك ببينند كه در دوران ستمشاهي چه شرايطي در كشور وجود داشته و چه مجاهدت‌هايي انجام شده، قدر و منزلت انقلاب اسلامي بيشتر مدنظر خواهد بود.» به گزارش ايسنا، علي لاريجاني كه روز گذشته براي شركت در مراسم رونمايي از تنديس شهيد مطهري در موزه عبرت حاضر شده بود، گفت: «از سلول شهيد مطهري در اين زندان و تنديس او بازديد داشتيم. از نظر ساختار هنري كار خوبي انجام شد و تنديس ارزشمندي شكل گرفت. انقلاب اسلامي كه با اين مجاهدت‌ها به وجود آمد يك انقلاب پرصلابت اما مظلوم است. پرصلابت چون همه امروز شاهد شرايط هستيم، چراكه در شرايط امروز شاهد هستيم كه منزلت ملت ايران به خاطر انقلاب تغيير كرد و اين منزلت و جايگاه ملت ايران چه در فضاي بين‌المللي و چه در منطقه مرتفع‌تر هم شد.»

به عقيده لاريجاني، شرايط به گونه‌اي است كه ديگر نمي‌توانند ايران را به حساب نياورند؛ چراكه در زمان شاه و پيش از پيروزي انقلاب اسلامي شرايط به گونه‌اي بود كه همچون كشورهاي خليج‌فارس دستور گرفته و كار اجرا مي‌شد. رييس مجلس با بيان اينكه «در واقع عوامل حكمران دست ‌نشانده بودند»، ادامه داد: «براي مثال كميته مشترك توسط ساواك كه تحت تعليم نيروهايي مانند موساد بود همه دست ‌نشانده بودند و اين موضوع قابل توجه است كه آنها چقدر مفتضحانه دستور مي‌دادند. خاطرات اسدالله علم خواندني است؛ در جايي گفته است كه صبح سفير انگليس مي‌آمد و دستور مي‌داد و بعد از آن سفير امريكا مي‌آمد و دستور مي‌داد، اين نشان مي‌دهد كه حكمرانان چه سطح نازلي داشتند.» لاريجاني معتقد است كه «جايگاه و منزلت مردم ايران با انقلابي كه به پيشوايي رهبري همچون حضرت امام خميني (ره) شكل گرفت، تغيير پيدا كرد. در واقع حضرت امام خميني (ره) تغييري بنيادين ايجاد كردند؛ چراكه امروز در اين كره خاكي تنها كشوري كه قاطعانه جلوي امريكا ايستاده، ايران است. ممكن است بسياري از كشورهاي ديگر مخالف باشند، اما شرايط را رعايت مي‌كنند.» به گفته لاريجاني، امروز هنگامي كه صلابت جمهوري اسلامي ايران با گذشته مقايسه مي‌شود، بزرگي آن را درك مي‌كنيم. او گفت: «خاطرات مجاهدت افراد در گذشته اين را نشان مي‌دهد؛ خاطرات عزت‌شاهي نشان از اين دارد. آيت‌الله هاشمي نيز در اين باره خاطرات خود را بيان كردند.» رييس قوه مقننه ادامه داد: «اين انقلاب اگرچه باصلابت است، اما مانند امام علي(ع) كه امامي باصلابت بود مظلوم هم هست؛ چراكه امروز همه شاهد هجومي كه نسبت به انقلاب و نظام روا مي‌دارند، هستيم. اين هجوم امروز در اوج خود است كه مظلوميت اين انقلاب را نشان مي‌دهد.» او ادامه داد: «در واقع ما بايد اين دو وجه مظلوميت و صلابت را در انقلاب ببينيم و افرادي كه وظيفه دارند از اين مظلوميت دفاع كنند، توجه لازم را داشته باشند كه انقلاب ما انقلابي پرثمر ولي مظلوم است و بايد از آن دفاع شود. مجاهدت‌هايي كه انجام شده وظيفه‌اي قرار داده تا از آن دفاع كنيم.»

او با اشاره به آثار و زندگي شهيد مطهري گفت: «مقام معظم رهبري درباره شهيد مطهري گفته بودند كه ايشان ايدئولوگ نظام جمهوري اسلامي است كه اين سخن حرفي بسيار سنجيده، كوتاه و پرمحتواست كه اگر به زندگي و آثار ايشان توجه شود، مي‌بينيم كه واقعا اين‌گونه است. ايشان فكر نويني ايجاد كردند كه انقلاب اسلامي با توانمندي فرهنگي و معنوي بتواند حيات داشته باشد، كمتر كسي را مي‌شناسم كه چنين نقشي در انقلاب داشته باشد.»

لاريجاني با بيان اينكه‌ «شهيد مطهري براي انقلاب حتي قبل از پيروزي آن براي آينده انقلاب هم دغدغه داشتند»، ادامه داد: «اكنون كه 41 سال گذشته برخي كاستي‌هايي را مي‌بينيم كه ايشان در آن زمان به آن فكر مي‌كردند. با رجوع به آثار ايشان بسياري از مشكلات امروز قابل‌حل است. ايشان در آن زمان درباره اقتصاد اسلامي يادداشت‌هايي داشتند مبني بر اينكه اين نظام براي پايداري بايد يك اقتصاد مخصوص به خودش را داشته باشد، در واقع رجوع به آثار ايشان براي تداوم انقلاب امري مهم است.»

رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: «تمركز ايشان به معنويت و اختصاص داشتن زماني از زندگي روزانه به امور معنوي يكي ديگر از مولفه‌هاي بارز شخصيتي ايشان بود. ايشان در بسياري از مسائل ركن معنويت را مهم مي‌دانستند. اكنون در قالب عدالت اجتماعي، ملاكي را مانند ضريب جيني مورد سنجش قرار مي‌دهند، در آن زمان ايشان معتقد بودند كه اين عدالت بدون معنويت محقق نمي‌شود. يكي از اشكالات ما در كشور بعد از انقلاب كم‌توجهي به همين تفكر فرهنگي و معنوي بوده، در واقع تحول در جامعه بدون معنويت امكان‌پذير نيست. يكي از مسائلي كه امروز بايد به آن توجه كرد تصور ايشان درباره جامعه است.» لاريجاني در ادامه به عقيده فيلسوفان غربي درباره‌ فرد و جامعه اشاره كرد و گفت: «بسياري از فيلسوفان سياسي اصالت را بر فرد مي‌دانند، اما آنچه شهيد مطهري بر آن معتقد بود، اين است كه اصالت هم بر جامعه و هم بر فرد است و نمي‌توان هيچ‌‌يك را ناديده گرفت. ايشان معتقد بودند جامعه تركيبي حقيقي است كه هم فرد و هم جامعه حقوقي دارد در واقع نقش جامعه براي سازندگي بسيار مهم است؛ يعني اگر فرد بخواهد رشد واقعي داشته باشد بايد در جامعه‌اي كه سلامت معنوي دارد، رشد پيدا كند وگرنه اگر اين‌گونه نباشد، مانعي براي رشد فرد ايجاد مي‌شود.»

رييس مجلس در پايان اظهاراتش در اين مراسم گفت: «اگرچه شهيد مطهري نمي‌گويد آزادي فرد محدود شود، اما معتقدند توجه حكومت نبايد نسبت به رشد معنوي جامعه كم باشد. توجه ايشان به سلوك معنوي بسيار زياد بود. ما خيلي از آن زمان دور شديم و شرايط كشور و رفتارها تغيير پيدا كرده؛ به همين دليل لازم است بر رفتار شخصي ايشان و موضوع معنويت بيشتر توجه كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون