• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4577 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ بهمن

جبهه پايداري فهرست 60نفره خود را براي ليست مستقل منتشر كرد

پايان وحدت دست‌راستي‌ها

گمانه‌زني‌ها درباره وحدت اصولگرايان رنگ واقعيت به خود گرفت؛ از يك‌سال پيش شوراي وحدت اصولگرايان كار خود را آغاز كرد تا شايد بتواند از درون اردوگاه اصولگرايي يك ليست براي انتخابات معرفي كند اما همان زمان هم نگاه‌هايي ترديدآميز به اين اتحاد وجود داشت و كمتر كسي با قاطعيت مي‌توانست عنوان كند كه براي 2 اسفندماه تنها يك ليست كانديداهاي اصولگرايان را دربر مي‌گيرد و آبشخور اين ترديد‌ها هم تنها از يك طرف نشات مي‌گرفت كه «جبهه پايداري» است؛ همان جبهه‌اي كه درون جريان اصولگرايي به «بازي خراب‌‌كن» جناح راست شهرت داشت. هرچند در طول ماه‌هاي گذشته هر بار زمزمه ليست مستقلِ اين جبهه به گوش مي‌رسيد، اهالي جناح راست آن را تكذيب مي‌كردند و از مذاكره با آنها سخن مي‌گفتند اما جبهه پايداري ديروز با انتشار فهرست 60 نفره از نامزدهاي اين جناح، عملا اعلام كرد كه طبق اين اسامي ليست 30نفره خود را براي رقابت در پايتخت مشخص خواهد كرد؛ فهرستي كه نام‌هاي آشنايي هم در ميان آنها مشاهده مي‌شود مانند وحيد يامين‌پور كه زماني مجري تلويزيون بود و وظيفه برگزاري مناظره‌هاي پس از حوادث 88 را برعهده داشت.

فاطمه آليا، الياس نادران، بيژن نوباوه‌وطن و محمود نبويان از نمايندگان مجلس نهم نيز از ديگر افرادي هستند كه نام‌شان در اين فهرست به چشم مي‌خورد. اما اختلافات اين تشكل با بدنه اصولگرايان سنتي تنها به همين ليست ختم نمي‌شود و ظاهرا اين رشته سر دراز دارد.

 

انتقاد از اصولگرايان

آيت‌الله محمدتقي مصباح‌يزدي كه رداي پدر معنوي جبهه پايداري را بر تن دارد و 8 ماه پيش با صدور فرمان انتخاباتي «تكليف» هواداران سياسي‌اش را روشن كرد و تلويحا از راه جداگانه پايداري سخن گفت، ديروز سكوتش را شكست و برابر اظهارنظرهاي همقطارانش در طيف سنتي جريان اصولگرا درباره پايداري، لب به انتقاد گشود. او در ديدار با اعضاي شوراي مركزي جبهه پايداري با طرح اين پرسش كه علت رفتارهاي نامناسب و تخريب‌هايي كه عليه جبهه پايداري و افراد منتسب به اين جبهه انجام مي‌شود، چيست، گفت: «برخي از اين رفتارها شايد از طرف بعضي دوستان انجام مي‌‌شود كه ما توقع نداشتيم. به‌طور خلاصه علت اين تخريب‌ها از دو حال خارج نيست، يعني دو علت بيشتر ندارد؛ يكي اينكه كساني هستند كه اين برداشتي را كه ما از اسلام و انقلاب و امام و فرمايش‌هاي امام (ره) داريم، قبول ندارند و ما اختلاف مبنايي اصلي [با آنها] داريم؛ ما دنبال يك چيزي هستيم و آنها دنبال يك چيز ديگر.
اين افراد اگر روي‌شان شود و فرصتي پيش بيايد و شنونده‌اي پيدا كنند كه اهلش باشد، شايد صريحا بگويند امام هم اشتباه كرد. بعضي‌هاي‌شان خيلي ابايي از اين ندارند.» او ادامه مي‌دهد: «برخي هم اين‌طور نيستند و به ‌لحاظ فكري و نظري چندان مخالف نيستند، اما در عمل وقتي پاي منافع در كار مي‌آيد، كم مي‌آورند. اگر شما همه مفاسد انساني را از زمان حضرت آدم تا حال پيگيري كنيد، يكي از اين دو عامل يا هر دو را مي‌بينيد؛ نخست نفهميدن و باور نكردن دوم اينكه در مقام عمل مي‌بينند به نفع‌شان نيست؛ نفع فردي‌شان يا گروهي‌شان، پسرشان، دامادشان، عروس‌شان و... در نتيجه آن باورها را فراموش مي‌كنند.»

اختلافات پايداري با جريان اصولگرايي اما آنجا عيان‌تر مي‌شود كه مرتضي آقاتهراني دبيركل جبهه پايداري صراحتا از وجود افتراق ميان اصولگرايان پرده برداشته و مي‌گويد: «اينكه صرفا در موعد انتخابات با يكديگر ارتباط برقرار مي‌كنيم بسيار اشتباه است و متاسفانه در بين اصولگرايان افتراق وجود دارد.» او درباره ساز و كار ورود پايداري به انتخابات نيز گفته: «رويه اين است كه ابتدا بايد براي انتخاب نماينده، شاخص معين كنيم و يكديگر را تخريب و تخطئه نكنيم. حتي‌المقدور بايد با ساير گروه‌هاي فكري نزديك، يك ليست مشترك ارايه دهيم و اگر امكان آن وجود نداشت، اشتراكات بين ليست‌ها را تا حداكثر ممكن افزايش دهيم. در مرحله آخر اگر واقعا امكان ليست مشترك وجود نداشت، مي‌توان ليست مستقل ارايه داد. البته تلاش جبهه‌ پايداري بر ارايه ليست مشترك بوده است.» حال با توجه به ليست 60 نفره پايداري و اظهارات دبيركل آن مي‌توان گفت اين آخرين ميخ بر تابوت وحدت اصولگرايان در جريان انتخابات اسفندماه بود؛ هرچند آقاي دبيركل معتقد است ليست جداگانه نفي وحدت نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون