• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4579 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ بهمن

تمايلات ضد يهودي

محمود فاضلي

تحقيقات صورت گرفته در آلمان نشان مي‌دهد طي ماه‌هاي اخير نفرت از يهوديان و افكار يهودي‌ستيزانه در اين كشور افزايش يافته است. به موجب يك نظرخواهي كه از سوي كنگره جهاني يهود به عمل آمده از هر چهار نفر آلماني يك نفر تمايلات ضد يهودي دارد. اين نظرخواهي از 1300 نفر انجام شده است. به موجب اين نظرخواهي، 41 درصد از پرسش‌شوندگان حتي بر اين عقيده بوده‌اند كه يهوديان بيش از اندازه درباره قتل‌عام يهوديان اروپايي توسط رژيم نازي‌ها حرف مي‌زنند. 28 درصد مدعي‌اند كه يهوديان قدرت زيادي در اقتصاد كسب كرده‌اند، 26 درصد هم معتقدند كه «يهوديان بيش از حد در سياست جهاني قدرت گرفته‌اند».

اين نظرخواهي به اين جمع‌بندي مي‌رسد كه تقريبا نيمي از پرسش‌شوندگان (48 درصد) مدعي‌اند يهوديان آلماني بيش از آلمان، به اسراييل وفادارند. 12درصد از پرسش‌شوندگان يهوديان را مسوول اغلب جنگ‌هايي مي‌دانند كه در دنيا به وقوع مي‌پيوندند. 22 درصد مي‌گويند يهوديان به خاطر رفتارشان مورد نفرت قرار مي‌گيرند. طبق اين تحقيقات، اكثريت چشمگيري در ميان مردم خود را با يهودي‌ستيزي فزاينده‌اي در جامعه مواجه مي‌بينند و آن را دليل موفقيت احزاب دست‌راستي افراطي مي‌دانند. 65 درصد از كل آلماني‌ها به وجود اين رابطه اعتقاد دارند. بر اساس نتايج يك همه‌پرسي ديگري كه اواخر سال 2018 منتشر شد، يهوديان در آلمان احساس مي‌كنند كه بيشتر از ساير كشورهاي اتحاديه اروپايي مورد دشمني قرار مي‌گيرند. 41 درصد يهوديان در آلمان مدعي‌اند سال گذشته قرباني آزار و اذيت بوده‌اند.

مقامات آلماني در سال‌هاي اخير بارها بر مبارزه با پديده يهودستيزي در كشورشان تاكيد دارند. حتي اشتاين‌ماير، رييس‌جمهور آلمان به عنوان اولين رييس جمهو آلمان كه در مراسم يادبود بين‌المللي هولوكاست (هفتادوپنجمين سالگرد آزادسازي آشويتس) كه با حضور روساي جمهور و روساي دولت بيش از 50 كشور برگزار شد، بر حفاظت از زندگي يهودي و مبارزه با يهودستيزي تاكيد كرد و مدعي شد؛ آرزو مي‌كنم كه بتوانم بگويم ما آلماني‌ها براي هميشه از تاريخ درس گرفته‌ايم. اما وقتي تشويش افكار عمومي و انتشار نفرت در آلمان شايع است، وقتي كودكان يهودي در حياط مدارس مورد توهين قرار مي‌گيرند و تحت لواي انتقاد از سياست اسراييل، يهودستيزي پا به صحنه مي‌گذارد، وي نمي‌تواند چنين چيزي را بگويد.

به اعتقاد مركل، صدراعظم آلمان «حكومت بايد با قاطعيت و به‌طور جدي با تهمت زدن به ديگران، تحريك عليه ديگران، يهودستيزي، نژادپرستي و راست‌گرايي افراطي برخورد كند و جايي كه نسبت به يهوديان ابراز تنفر مي‌شود، به‌طور جدي وارد عمل شود. در حال حاضر در آلمان شاهد يهودستيزي به شكلي نگران‌كننده هستيم و زندگي يهوديان در كشورمان و ساير نقاط جهان را كه گمان مي‌رفت امن هستند، به خطر انداخته است. يهودستيزي و تشويش افكار عمومي در ضديت با انسان‌ها هنوز در بخش‌هايي از جامعه به چشم مي‌خورد، ما امروزه شاهد انواع مختلف يهودستيزي و نفرت نسبت به يهوديان از سوي برخي شهروندان آلماني و همچنين از سوي مسلماناني كه به آلمان مهاجرت كرده‌اند، هستيم.» مقامات اين كشور كه هميشه به يهوديان گفته‌اند، مي‌توانند با خيال راحت و با ايمني در آلمان زندگي كنند، بر اين باروند كه مسووليت بيشترين پيشامدها بر عهده راست‌گرايان افراطي است و اين پديده محصولي نيست كه از خارج وارد شده باشد. پس از حمله به كنيسه شهر «هاله» در شرق آلمان، مبارزه با راست‌گرايي و يهودستيزي را شدت بخشيده‌اند، اما بعضي از مقامات اين كشور اخيرا مدعي شدند دشمني‌هاي اردوغان با نتانياهو و سياست تركيه در برابر اسراييل طي ماه‌هاي گذشته منجر به افزايش چشمگير يهودستيزي بين مهاجران ترك در آلمان به ويژه بين هواداران اردوغان شده است. 75 سال پس از آزادسازي اردوگاه آشويتس به عنوان بزرگ‌ترين و مجهزترين اردوگاه كار اجباري آلمان نازي، رياست كنگره جهاني يهود (WJC) معتقد است؛ يهودي‌ستيزي در آلمان به نقطه بحراني رسيده و تمام جامعه آلمان بايد موضع‌گيري كنند و به مبارزه رو در رو با يهودي‌ستيزي بپردازند. شوراي مركزي يهوديان در آلمان نيز در موضع‌گيري افراطي خود تلاش دارد پاي مسلمانان را به اين موضوع بكشاند. اين شورا مدعي است؛ «تيراندازي در نزديكي يك كنيسه يهوديان در شهر هاله بار ديگر خطري كه از سوي راست‌گرايي افراطي جامعه يهودي را تهديد مي‌كند، براي ما نمايان كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون