• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4580 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ بهمن

چهره‌هاي جشنواره

مسعود فراستي؛ همچنان خبرساز

مسعود فراستي را به سبب حضورش طي 10 سال گذشته در تلويزيون ديگر بايد سرشناس‌ترين منتقد سينمايي نزد عامه مردم دانست. او كه به خاطر لحن صريح و گاهي خشنش در تحليل بعضي فيلم‌ها تصويري خاص از منتقد سينمايي در ذهن بينندگان تلويزيون بر جاي گذاشته، اين روزها نيز با حضور در جشنواره خبرساز شد. او در نشست خبري فيلم «روز صفر» پشت تريبون رفت و در حمايت از فيلم حرف زد؛ گويا اين كارش به مذاق بعضي رسانه‌ها خوش نيامده و به نحوه پشت تريبون رفتن او انتقاد كرده‌اند. به‌طور مثال تابناك با طرح اين سوال كه «فراستي چه ارجحيتي به بقيه خبرنگاران و منتقدان دارد؟» نوشت: «در بخشي از نشست فيلم «روز صفر» مسعود فراستي كه ظاهرا هنوز فكر مي‌كند سخنگوي تشكيلات خاصي است، بي‌توجه به نظم نشست خبري، روي سكو رفت و پشت تريبون قرار گرفت و از فيلم تمجيد كرد. اين در حالي است كه فراستي هيچ ارجحيتي نسبت به خبرنگاران و منتقدان پيشكسوتي كه در سالن نشسته بودند، ندارد و همان كارتي كه براي ديگران صادر شده با همان حدود اختيارات براي او صادر شده است.»
به هر حال فراستي در تمام اين سال‌ها نشان داده است كه چندان به قضاوت ديگران درباره مشي خود اهميت نمي‌دهد و گويا بنا دارد همچنان هوشنگ كاووسي زمانه خود باشد. منتقدي كه به آزردن هواداران فيلمسازان محبوب با نقد تند فيلم‌هايشان شهرت داشت.

 

پانته‌آ بهرام؛ كلاهِ مساله‌ساز

شمايل و پوشش پانته‌آ بهرام در روز چهارم جشنواره خبرساز شد. او كه امسال با فيلم «شناي پروانه» حضور دارد، در نشست خبري اين فيلم با شمايلي غريب حضور پيدا كرد كه اين موضوع واكنش‌هايي را در انتقاد از او به همراه داشت. بعضي كاربران فضاي مجازي از اين پوشش او تلقي‌هاي ديگري كردند و آن را نوعي اعتراض جلوه دادند. اين برداشت‌ها نه تنها از سوي بهرام رد شد بلكه در صدد پاسخ به آنها هم برآمد. او در صفحه شخصي خود نوشت: «وقت‌تان را تلف نكنيد دوستان. من اگر دنبال حاشيه بودم سالي كه فيلم «من مادر هستم» سالي كه «بي‌خود و‌ بي‌جهت» سالي كه « بلوك ۹ ...» ... راهِ دور چرا ؟ همين امسال كه فيلم «آينده» از مسابقه جشنواره بيرون ماند، اعتراض يا سرو صدا به جهت ديده شدن مي‌كردم. البته شايد اين‌همه سكوت در طول بيست و چند سال كار تصوير هم، جايز نبود.» او همچنين نوشت: «به تنهايي از حقم دفاع كردم و مي‌كنم. با حاشيه‌سازي، حاشيه‌نشين نخواهم شد! در ضمن لباس و كلاهم قديمي است مثلِ خودم و كارِ دستِ زنانِ تركمن صحراست.» قدر مسلم آنچه در مورد پانته‌ا بهرام اهميت دارد و در كارنامه او باقي مي‌ماند، اين خبرهاي حاشيه‌اي نيست. او بازيگري موفق تئاتر و سينماست و طبعا بايددرخشيدن در نقش‌ها برايش از هر خودنمايي ديگري بيشتر اهميت داده باشد.

جواد عزتي؛ يك نقش جدي ديگر

پركارترين بازيگر مرد سي‌وهشتمين جشنواره فيلم فجر جواد عزتي است كه در پنج فيلم حضور دارد. او كه شهرتش را ابتدا از بازي در مجموعه‌هاي طنز تلويزيون به دست آورد، بعد از آن نقشي فرعي در فيلم خوب ديده شده همايون اسعديان يعني «طلا و مس» ايفا كرد و رسما از اين طريق وارد سينما شد. حالا 10 سال از نمايش فيلم اسعديان در بيست‌وهشتمين جشنواره فيلم فجر در سال 1388 مي‌گذرد و جواد عزتي در اين سال‌ها روندي رو به رشد را طي كرده و به بازيگري جدي در سينماي ايران تبديل شده است. بعد از حضور او در فيلم‌هاي «ماجراي نيمروز» (1 و 2) كه به عنوان نقش‌آفريني‌هايي قابل‌اعتنا در قالب شخصيت‌هاي جدي در كارنامه او محسوب مي‌شود، امسال هم او عهده‌دار ايفاي نقشي در يكي از فيلم‌هاي مهم جشنواره يعني «شناي پروانه» است. حضور او در اين نقش جدي مورد استقبال مردم قرار گرفته و به نظر مي‌رسد يكي از فرازهاي كارنامه بازيگري او باشد. حالا ديگر با قطعيت مي‌توان گفت كه عزتي از معدود بازيگران سينماي ايران است كه بازي‌اش هم در فيلم‌هاي طنز و تجاري و هم در نقش‌هاي جدي خوش نشسته و جدي گرفته شده است.

فرامرز قريبيان؛ هميشه در اوج

پرويز پرستويي چندسال قبل از عزت‌الله انتظامي، محمدعلي كشاورز، داوود رشيدي، جمشيد مشايخي و علي نصيريان به عنوان پنج‌تنِ‌ بازيگري سينماي ايران ياد كرده بود. اما به جرات مي‌توانيم نام دو تن ديگر را نيز به اين پنج هنرمند شاخص اضافه كنيم، سعيد پورصميمي و فرامرز قريبيان. پورصميمي كه همين اواخر با حضور پرصلابت روي صحنه تئاتر به همه مخاطبان درس نظم و انضباط و سلامت روح و جسم داد و حالا قريبيان با اين نگاه غريب در فيلم آخر ابراهيم حاتمي‌كيا، گويي تصوير چند دهه بازي در نقش‌هاي گوناگون بعضا بسيار متفاوت از يكديگر را به ما يادآوري مي‌كند. از رخ به رخ شدن با برادر فيلم «غزل» گرفته تا مبارز‍ فراريِ «گوزن‌ها»، از آقا معلم دلسوز و باسواد در «اطهر» تا پدر دل‌نگران فرزند در «رييس» و حالا ساخته حاتمي‌كيا انصافا كه كارنامه عجيبي است از «بيگانه بيا» در سال 1347 تا «خروج» در سال 1398. بعضي در ماه‌هاي اخير نوشتند اين ستاره دهه‌هاي قبل سينما! با حضور در تازه‌ترين پروژه سينمايي ابراهيم حاتمي‌كيا فرصتي ويژه براي بازگشت به دوران اوج پيدا كرده است. در حالي كه نگاهي به كارنامه كاري اين بازيگر نشان مي‌دهد او حتي پيش از اين فيلم نيز در اوج بود؛ حتي اگر بازي نمي‌كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون